Karma-blog: ‘Na regen komt altijd zonneschijn’

Werner Toonk is IT-projectmanager en zeiler. Na een barre tocht door de Zuidelijke Oceaan meerde hij zijn stalen tweemaster in 2018 aan in Nieuw Zeeland. Terug in Nederland publiceerde hij het boek Karma van Staal over zijn 200 dagen durende reis met verschillende opstappers. Dit jaar pakt hij de draad weer op en zeilt verder naar Kaap Hoorn. Via zijn blog op karmavanstaal.nl houdt hij ons op de hoogte.

Mitchel

Sat 30 Dec 2023 02:19 (CET)

Na regen komt altijd zonneschijn

De afgelopen dagen waaide het flink. We wisten dat het eraan zat te komen en we waren goed voorbereid. De reven zaten er op tijd in. Zelfs de oranje stormfok lag klaar.

Alles ging gecontroleerd en volgens plan. Aan onze kant dan. Het front, dat zo dreigend op ons af kwam, zwakte af in de modellen. Veertig plus werd tot veertig knopen. Tot er uiteindelijk niet meer overbleef dan 35.

Comfortabel zeilen. Voor Karma en voor ons. Pas de laatste 30 uur werd het ongemakkelijk. Op steeds groter wordende golven nagenoeg voor de wind varen.

Dan schommelt de boot. Van links naar rechts. En weer net zo hard terug. Onregelmatig, in plaats van melodieus. Het maakt alles aan boord zwaarder. Het aankleden, koken, navigeren, de zeilhandelingen natuurlijk, maar vooral het slapen.

Zo’n fase is altijd eindig. We kwam er door. Ongeschonden. Wat weer betreft was het een saai front. We hoefden geen zeilen te wisselen, niet verder te reven of in te rollen, en de stormfok kon ongebruikt weer in de zak.

Wat mij betreft mag ‘ie daar blijven tot we in Patagonië zijn. Maar het venijn zit ‘m vaker in de staart. Op de Tasmanzee hadden we ‘m ook twee dagen aaneengesloten staan.

Wij zijn in ieder geval weer lekker bijgeslapen, en genieten volop van pannenkoeken in een zonnige zuidelijk oceaan (zie ook de nieuwste video).

Mon 01 Jan 2024 00:11 (CET)

Happy NY

In steeds meer landen is 2024 begonnen. Wij varen in UTC-7, Denver Time. Als het in Nieuw Zeeland en Australië al middernacht is, dan moet bij ons de ochtend nog beginnen.

Werner en Oscar

Als in Nederland 1 januari begint dan moeten wij nog 8 uur wachten. Maar als in Nederland de champagne open gaat, dan doen wij dat natuurlijk ook!

Niet eens alleen omdat het nieuw jaar is. Ook om te vieren dat we precies halverwege de oversteek naar Chili zijn. Nog een kleine 3.000 mijl voor de boeg, en dan meren we aan in Puerto Montt. Vanaf daar gaat het verder naar het zuiden, naar het meest zuidelijke dorp ter wereld, Puerto Williams.

Maar eerst … Gelukkig Nieuwjaar!

Tue 02 Jan 2024 06:20 (CET)

Point Nemo en de leuke berichten

Wij zijn het nieuwe jaar ingezeild vlak boven Point Nemo. Dat is de plek die wereldwijd het verst van land ligt.

Foto van blog

Point Nemo. Wow! Kun je daar aan land? Is daar een winkel? Is daar überhaupt iets? Nee, point Nemo is het punt dat het verst vanaf land ligt.

Er is niets, en er is geen plek op aarde waar je verder vanaf land kunt zijn. Er is geen land, we gaan er niet aan land en een winkel is er ook niet. Het enige wat er is, is water. En Internet via Starlink dan.

Onze dichtstbijzijnde buren, die vliegen ook in de ruimte. Net iets dichterbij dan de Starlink satellieten. Dat zijn de astronauten in het ISS. Zo’n 408 km boven ons.

Prima buren verder, geen last van, maar weer net te ver om even een kopje suiker te lenen. Of in ons geval wat kaneel of tafelzout, want dat zijn de twee dingen die we de afgelopen drie weken aan boord gemist hebben.

Tue 02 Jan 2024 16:41 (CET)

Buiten is het pikkedonker. Wat zien we dan wel?

Buiten is het pikkedonker. Het is een groot zwart gat. Geen sterren aan de hemel, geen maan. Zwaar bewolkt dus. Grijs, wellicht, maar zelfs dat zien we niet.

Schermafbeelding van de navigatie computer

Ergens komt regen vandaan. Veel is het niet, maar genoeg om nat en koud van te worden. Af en toe breekt een golf zich stuk op de romp. Dan regent het zout.

Heel soms zitten we net verkeerd en breekt ie op het dek of de opbouw. Dan lijkt het meer op zout douchen, of een zout bad. Dan is alles nat. Dat gebeurde vanmiddag, vlak voordat ik even ging slapen.

Mitchel stuurt, Oscar begint net met de afwas. Terwijl ik m’n kooi inkruip, hoor ik gerommel buiten, op afstand, maar het komt dichterbij. Gegrom of gerol is wellicht een beter woord, maar dat begrijp ik achteraf pas…

Voordat ik kan plaatsen wat het precies is, heeft ‘ie ons al te pakken. Een hoge breker. Een kuip vol met water, een natte crew en een hoop gemopper.

Het hoort erbij. Als je niet nat wilt worden, dan moet niet zeilen.

Nu is het nacht. Kwart voor elf, lokale tijd. M’n wacht is tot middernacht dan is Mitchel aan de beurt. Oscar neemt het om 3 uur over en ik los hem weer af om 6 uur.

Dat schema hebben we nu al weken, waarbij we automatisch doordraaien. Vandaag om 3 uur op wacht? Dan morgen om 6 uur. Zo houden we het leuk. De ene keer zie je de zon ondergaan, de andere keer komt ‘ie op. Het meest vervelend is de hondenwacht, waarbij je begint in het donker en eindigt in het donker.

Als het dan ook nog eens zo’n nacht is als nu zonder maan of sterren, dan zie je niets, en kun je beter binnen zitten en sturen op de instrumenten. Om de zeilen of de windvaan bij te stellen moeten we natuurlijk wel naar buiten, maar verder is het vanuit binnen goed te doen.

Karma heeft binnen een extra stuurwiel en we hebben er een goed overzicht van wat er aan de hand is. Zie bovenstaande schermafbeelding van de navigatie computer. Dat is ons uitzicht op een nacht als nu.

Het plaatje is wellicht wat klein, maar via foto’s of blog in hogere resolutie te zien.

Links de knoppen om allerlei zaken in te kunnen stellen. Zoals een alarm als de wind draait of toeneemt, of als er andere schepen in de buurt zijn.

Daarnaast de belangrijkste instrumenten. De positie in Lat en Lon. De Course Over Ground, de richting die we op bewegen. Daaronder de Mag HDG, de magnetische richting van de boot (dat is een hele andere waarde). De Speed Over Ground (SOG) en de Speed Through Water (STW). Gevolgd door de windhoeken, de windsnelheid en de stand van het roer.

Op de kaart onze positie en koers, ten opzichte van de route. Altijd noord boven.

Bovenin beeld de overlay voor de gribfiles. In het Nederlands: een menu om informatie over de weersverwachting te laten zien. Voor zowel de wind, de vlagen, de golven, luchtdruk, regen en bewolking. Dat zijn de blauwe, groen en gele gebieden, met de pijlen.

Rechts informatie over de ingestelde route. Als we zo doorvaren, dan komen we op 16/1 om 03:49 aan. Een theoretische berekening. Onze snelheid is nu 7.7 knopen, omdat een golf ons de goede richting op duwt. En de afstand (RNG voor Range) naar Puerto Montt (via deze route) is nog 2656,1 mijl. Verder een TTG, een Time To Go. Als we zo blijven varen, illusie, dan zijn we er in 14 dagen 7 uur en 16 minuten. Niet te veel naar kijken, want dat wisselt per seconde en kan zo weer 50 dagen zijn.

Tenslotte een grafiek met het verloop van de windhoek en -snelheid. Dat vergt wat oefening, maar daarin zie je precies wat de wind doet. Twintig minuten geleden draaide de wind van SW naar SSW, meer richting het zuiden dus, en ging er drie knopen af. Op het moment van de schermafbeelding waait het 28,9 knopen, die vanwege de richting aanvoelt als 25.8 knopen. Het afgelopen uur was de maximale wind 33 knopen, en sinds we eerder vandaag OpenCPN gestart hebben was de max 40 knopen.

Met die informatie doen we het. Draait de wind, dan draait Karma automatisch mee, daar zorgt de windvaan buiten voor. Neemt de wind flink toe of af, dan kunnen we iets corrigeren met het roer, hoewel de windvaan dat ook op kan vangen.

Gaat het significant harder of zachter waaien, of willen we koers ten opzichte van de wind bijstellen, dan moeten we eruit, pak aan, vest aan, aanlijnen en naar buiten. Zeilen kleiner maken of juist groter, schoten en vallen aantrekken of juist laten vieren. Meer daarover een andere keer.

Werner maakt ook video’s aan boord van KARMA, die kan je hier bekijken.

Werner Toonk

Reacties

Reacties