Karma-blog: ‘Het dopje zit er weer op’
Werner Toonk is IT-projectmanager en zeiler. Na een barre tocht door de Zuidelijke Oceaan meerde hij zijn stalen tweemaster in 2018 aan in Nieuw Zeeland. Terug in Nederland publiceerde hij het boek Karma van Staal over zijn 200 dagen durende reis met verschillende opstappers. Dit jaar pakt hij de draad weer op en zeilt verder naar Kaap Hoorn. Via zijn blog op karmavanstaal.nl houdt hij ons op de hoogte.
Thu 04 Jan 2024 04:02 (CET)
Het dopje zit er weer op
Vannacht hebben we de zeilen op de giek gebonden, omdat er nagenoeg geen wind meer stond maar nog wel golven. Klapperende zeilen dus, daar gaan ze alleen maar stuk van. De genua konden we net laten staan. Met anderhalve knoop voortgang heeft dit zeil ons door de nacht gesleept. Tot om vijf uur ’s ochtends de wind weer wat aantrok.
Vanaf dat moment konden we weer lekker varen. Tussendoor wat klusjes gedaan. Een klein gaatje in de halfwinder geplakt, de sensor van de bilgepomp in de bakskist schoongemaakt zodat ‘ie niet meer iedere drie minuten aan slaat, en … heel belangrijk het dopje van de jerrycan gevonden. Huh, hoor ik je denken. Dopje?
Karma’s bakskist is een groot opbergvak onder de banken in de kuip. Daar bewaren we onder andere motorolie, vet, koelvloeistof, de puts, vlakkenvet, de benzinetank van de outboard, de schrobbezem en ga maar door. Er staat ook 120 liter diesel op reserve in jerrycans. Nu was van 1 van de jerrycans, het dopje van het ontluchtingsventiel afgedraaid. Per ongeluk. Ongetwijfeld gebeurd bij het inruimen.
Zolang je stil ligt maakt dat niet zo veel uit, maar als je bij het zeilen schuin gaat, dan loopt er via dat ontluchtingsgaatje diesel uit de jerrycan. Precies dat gebeurde dus. Omdat de bakskist niet helemaal is afgesloten van de kajuit, rook het binnen in de boot ook nog steeds wat naar diesel. Vandaag hebben we dat gefixed.
We zijn (omstebeurt, want anders past het niet) in de bakskist gekropen. Ja, die naar diesel stinkende, smerige, veel te krappe … daar dus. Helemaal onderin op de bodem, achterin het verste hoekje onder de allerlaatste jerrycan daar lag het dopje. Die zit er weer op. #done
De schroefas hebben we nog niet kunnen bevrijden. Daar is de oceaan nog net te wild voor. Morgen weer een dag.
Thu 04 Jan 2024 22:02 (CET)
Yes! The propellor has been released now!
Water was very cold. Now hoisting light weather sails. Speed is what we need.
Fri 05 Jan 2024 23:58 (CET)
Bright sun shiny day
Another day of light winds. Making progress with the Mizzen Staysail and the Crusing Chute. Though slowly.
By now done over 3.000 nautical Miles. Just another 2.000 to go.
Still enjoying every single day out here. Thankful!
Sun 07 Jan 2024 14:22 (CET)
De zon en de maan …
De zon en de maan wisselen elkaar af. Wat blijft is het gebrek aan wind. We dobberen, gelukkig nog net in de goede richting. Wind staat er niet. Een briesje wellicht? Nou, eigenlijk mag het zelfs die naam niet hebben. Een zucht, dat is het.
We moeten vechten, voor iedere mijl die we richting Chili willen. Bijsturen. Zeilen wisselen. Opsturen. Laten lopen. Of gewoon wachten. Wachten tot het weer gaat waaien.
Op een dagtocht op het Wad of het IJsselmeer zet je dan misschien de motor bij. Dat heeft hier geen enkele zin. Het hoge druk gebied is te groot om er even uit te motoren.
We hebben ook bij lange na niet genoeg diesel om de resterende 2.000 mijl op de motor te doen. We zijn een zeilboot, geen motor boot.
Wachten dus. En vechten om vooruit te komen.
Mooie dingen hoeven niet makkelijk te zijn.
Werner maakt ook video’s aan boord van KARMA, die kan je hier bekijken.
Werner Toonk