Karma-blog: ‘We gaan!’
Werner Toonk is IT-projectmanager en zeiler. Na een barre tocht door de Zuidelijke Oceaan meerde hij zijn stalen tweemaster in 2018 aan in Nieuw Zeeland. Terug in Nederland publiceerde hij het boek Karma van Staal over zijn 200 dagen durende reis met verschillende opstappers. Dit jaar pakt hij de draad weer op en zeilt verder naar Kaap Hoorn. Via z’n blog op karmavanstaal.nl houdt hij ons op de hoogte.
Sat 02 Dec 2023 10:15 (CET)
We gaan!
Hoe voelt dat nu? Ingewikkeld. M’n hoofd staat op Engels, ik denk en voel meer in het Engels dat in Nederlands. En hoe voelt het dan? Weg gaan, vertrekken, uit Whangarei? Na al die jaren. Zo’n prachtige tocht maken.
Mixed. Mixed feelings. Hoe zeg je dat in het Nederlands? Vertrekken uit de Riverside Drive Marina Community voelt gek. Het is family geworden, na al die jaren. Weer gaan varen, voelt altijd goed. Born to be on the water.
Ik denk dat het goed komt. Dat alles goed komt. En de rest lossen we onderweg wel op.
Spannend is het ook. Natuurlijk. Wat werkt, wat niet. Hoe lossen we het op? Lossen we het op? Of hebben we hulp nodig? Ik denk dat het goed komt. Dat alles goed komt. En de rest lossen we onderweg wel op.
Morgen om 13.00 (Nederlandse tijd 01.00 zaterdagnacht) gooien we los en sukkelen de rivier af. Dan begint het avontuur. Vertrekken doen we vanuit Tauranga. 150 mijl om daar te komen.
Ik kijk er naar uit, feel exited, en ben nerveus, gespannen, onzeker. Maar bovenal weet ik dat ik zal genieten. Wat een enorme bofkont ben ik dat ik met Mitchel en Oscar deze reis mag maken.
Sun 03 Dec 2023 10:19 (CET)
Vertrokken
Het afscheid uit Whangarei was hartverwarmend. Zo warm dat ik morgenochtend vroeg probeer een lift terug te krijgen.
We liggen met pech onderaan de rivier in Marsden Cove. Daar hebben we getankt en bij het manoeuvreren in de haven begaf het roer het. Ongemakkelijk, maar in alle rust hebben we KARMA veilig afgemeerd onder een prachtige regenboog. Fijn om zo’n ervaren bemanning te hebben.
Voor de techneuten: De koppeling tussen de zuiger van de stuurcilinder en het roer is losgeschoten. Verkeerd gemonteerd toen ik een paar jaar geleden de stuurcilinder heb laten reviseren. Stom en een geluk bij een ongeluk, want veel liever nu even dit ongemak dan midden op de oceaan. Als het daar was gebeurd, dan hadden we het noodroer moeten gebruiken en was Chili echt heel ver geweest.
Morgen op pad voor een nieuw onderdeel. En als het even kan meteen twee natuurlijk.
Mon 04 Dec 2023 09:24 (CET)
Roer gefixed
Vandaag hebben we het roer weer gemaakt. Dat was allemaal niet zo ingewikkeld. Liften naar Whangarei, onderdelen waren natuurlijk niet op voorraad maar goed advies en gereedschap wel. Daarmee hebben we het hersteld. Klaar voor de volgende etappe.
De boot is opgeruimd en netjes, de afwas gedaan, en alles zit zeevast. Nou ja, alles, er is altijd wel iets wat gaat glijden of beweegt. Daar moeten we onze weg weer even in vinden.
Met het eerste daglicht gaan we op pad. 60 mijl voor de boeg naar Great Barrier Island. Niet omdat we daar willen zijn, maar omdat we willen oefenen. Zoals de verwachtingen nu zijn, begint het met lichte wind of zelf helemaal geen wind. In de loop van de middag trekt het aan, uit de verkeerde richting. Kruisen dus. Een goede oefening voor deze roestige kapitein, de crew en de boot.
Tue 05 Dec 2023 11:50 (CET)
Proefvaren
Vandaag voor het eerst weer echt gezeild. Proefvaren.
We wilden naar Great Barrier Island, maar toen we de zeilen net lekker strak aan de wind hadden staan, hoorden we een windwaarschuwing over de VHF. 30 knopen wind tegen, met vlagen 40 … precies bij Great Barrier Island. Karma kan dat prima hebben, maar om proef te varen is dat net te veel. We zijn omgedraaid en liggen weer aan de kade in Marsden Cove. Morgen kijken we verder.
Werner Toonk