Blog #8 – je kan beter een slechte keuze goed uitvoeren dan een goede keuze half.

Toch ontstaat er op dat moment nog even een beetje twijfel, moeten we niet toch doorvaren? Zeker als de andere boten om ons heen dat ook doen. Dat hebben we niet gedaan. Omdat we niet sneller kunnen zeilen dan dat de orka’s kunnen zwemmen, dit hadden we vooraf vastgesteld. In dat gevalt geldt het credo: je kan beter een slechte keuze goed uitvoeren dan een goede keuze half. Uiteindelijk bleek het (gelukkig) een goede keuze en viel de schade heel erg mee.

Het is makkelijk om hier nu een beeldscherm, of blog zo u wilt, vol te schrijven over de laatste etappe van deze The Ocean Race. Hoe geweldig het team was, hoe weinig wind er was, hoe we de inmiddels wereldberoemde Orka ontmoeting aan boord hebben beleefd. Toch heb ik de keuze gemaakt omdat niet te doen. En het vandaag dus niet over onze fantastische tweede plek te hebben maar juist over de keuzes die daaraan vooraf zijn gegaan. Want als schipper moet ik constant keuzes maken, kleine en grote beslissingen. Zichtbaar en onzichtbaar maar al die keuzes samen hebben invloed op het geheel. 

De belangrijkste keuzes deze Ocean Race waren die om een selectie samen te stellen. Want net als op de arbeidsmarkt zijn goede mensen schaars, zijn er budgetbeperkingen en is het vaak kiezen tussen ervaring of talent. De opzet van deze Team JAJO campagne was nadrukkelijk om in te zetten op talent. Het is niet voor niks dat ik de jongste schipper in de Race ben en wij het team met de jongste gemiddelde leeftijd waren. Toch betekent het ontbreken van ervaring, in dit geval in het zeilen van The Ocean Race, niet altijd dat de andere beter zijn. Dat hebben we denk ik wel bewezen. Ook hebben we bewezen dat zolang de core van het team, met naast mezelf Rutger VosLaura van VeenMax Deckers en Jorden Van Rooijen, staat je prima door kan wisselen zonder dat het resultaat daaronder leidt. 

Maar ook aan boord, in het zeilen van de boot en het kiezen van de (juiste) route, maken we constant keuzes. Keuzes vaak gemaakt onder (tijds)druk en gebaseerd op maar een beperkte hoeveelheid informatie. Dat gegeven resulteert erop zeker in dat je foute keuzes maakt. Dat wetende is het de kunst om op het moment dat, dat dan gebeurt bij te sturen. Durven te erkennen dat je ernaast zat en van je eerder gemaakte plan weer af te wijken. 

Als team zijn we er, zeker deze laatste etappe, in geslaagd om dat goed te doen. Juist daardoor wisten we onszelf op de laatste nacht zo te positioneren dat we nog een keer de kans kregen om een keuze te maken. Gelukkig pakt die laatste keuze dan goed uit en ‘winnen’ we de tweede plaats met een voorsprong van twee uur en driekwart op de nummer drie. Met wie we nog geen twaalf uur voor de finish nog nek aan nek lagen.

Als schipper moet ik aan boord ook andere keuzes maken dan de zeiltechnische. Over veel van die dingen heb ik van tevoren nagedacht, of we hebben ze zelfs als team al voor besproken. In de zin van, wat doen we als… Toch is het altijd anders als er dan een dergelijke situatie zich voordoet en er daadwerkelijk keuzes gemaakt moeten worden. Meest in het oog springende incident was natuurlijk onze ontmoeting met de Orka’s. Een scenario wat we hadden besproken en waarover we hadden besloten om in dat geval onze zeilen te strijken en stil te gaan liggen. Toch ontstaat er op dat moment nog even een beetje twijfel, moeten we niet toch doorvaren? Zeker als de andere boten om ons heen dat ook doen. Dat hebben we niet gedaan. Omdat we niet sneller kunnen zeilen dan dat de orka’s kunnen zwemmen, dit hadden we vooraf vastgesteld. In dat gevalt geldt het credo: je kan beter een slechte keuze goed uitvoeren dan een goede keuze half. Uiteindelijk bleek het (gelukkig) een goede keuze en viel de schade heel erg mee.

De eerstvolgende grote keuze die nu voor me ligt is wat ik na The Ocean Race ga doen? Daar heb ik nog geen keuze in gemaakt. En dat is ook iets waar ik graag de tijd voor neem de komende maanden. Voor mij is het zo eerst het belangrijkste om de batterij weer helemaal op te laden en alle ervaringen te verwerken. Tegelijkertijd wil ik mijn ervaringen ook graag delen. Dat heb ik natuurlijk al deels hier in mijn blog gedaan maar ik kom ook graag bij jullie langs op kantoor, businessclub of zeilvereniging om mijn verhaal te vertellen. Om op die manier hopelijk ook te inspireren. Zoals ik als kleine Jelmer destijds geïnspireerd ben door de verhalen van Simeon Tienpont na de ABN AMRO Bank N.V. II campagne. 

Meer weten over deze mogelijkheid: jelmer@jelmervanbeek.nl of stuur mij op LinkedIn een berichtje.

Jelmer van Beek, schipper Team JAJO in The Ocean Race

Reacties

Reacties