Fair Ferry: Grenada/Martinique en Martinique/Sint Maarten

Maaike de Jong zeilt met Fair Ferry op de Morgenster naar Zuid Amerika en het Caribisch gebied. Deze reis, van vier maanden, is opgedeeld in 7 etappes (zie kaartje onder aan haar blog). Aan boord helpen alle deelnemers mee als ‘sailtrainees’ en leren ze zeilen, navigeren en de fijne kneepjes van het zeemanschap. Maaike zeilt alle etappes mee en vaart dus van Rotterdam naar Rotterdam en onderweg doet ze verslag van haar belevenissen.

Carriacou/Grenada, 19 januari/28°

In Carriacou liggen veel jachtjes. Dat is logisch want het is een super relaxed eiland. Het lijkt op de Cariben 50 jaar geleden. Wij hebben lokale busjes gebruikt, en hele stukken gelopen. Ook een schitterende hike gemaakt van Bogles naar Windward. Hierbij op een privé strandje terecht gekomen. Daarna op een ander leuk strandje, Paradise Beach, nog wat gedronken en naar old school Soca muziek geluisterd. Meteen op mijn playlist gezet want was hele gave muziek. Aanrader!

Union Island en Mayreau/Grenada, 22 january/30°

Eerst naar Union Island gevaren om in te klaren voor St. Vincent & The Grenadines. Op Union Island even rond gelopen maar ik was niet onder de indruk. Wel een kitesurfschool op een hele mooie plek. Toen was het weer tijd om verder te varen. Vanwege de wind een aantal keren overstag gegaan, lekker veel zeilhandelingen. We kwamen aan in Mayreau om voor anker te gaan en daar lag de Stad Amsterdam voor anker! Mooi twee van die Nederlandse schepen zo voor anker! De Stad was de ster van de avond. Rustig konden wij haar gadeslaan vanaf de Morgenster, mijn ‘eerste liefde’. Die avond nog Yahtzee gespeeld, Susan had drie keer Yahtzee in één partij. Nu ja… wat moet je met zo’n boord buddy?!!!

Tobago Cays Marine Park, 22 januari/29°

Het anker vanochtend al vroeg gelicht zodat wij bijtijds een ankerplaats zouden vinden bij de Tobago Cays, een bijzonder natuurgebied, en dat lukte. We kwamen ietsjes eerder aan dan de Stad Amsterdam, ook zo’n schitterend schip. De hele dag gesnorkeld, waarbij helaas wel opviel dat het koraalrif in zeer slechte staat is. ‘s Avonds onder zeil weg terug naar Mayreau waar we weer rustig voor anker konden liggen.

Port Elizabeth/Saint Vincent and the Grenadines, 23 januari/26°

Naar Port Elizabeth. Een heerlijke dag van zeilen op de Morgenster. Het was tropisch warm met een lekker windje! Zeilen hijsen, overstag gaan, brassen, achter het roer staan. Op zo’n dag hoef je je echt niet te vervelen. In de tijd die overbleef las ik ‘In the heart of the sea’ over de tragische reis van de Essex. Nu is er in twee eeuwen veel veranderd (en ook weer niet) maar het is schitterend om zo’n boek te lezen op zee.

Saint Lucia/Saint Lucia, 25 januari

Aangekomen op Saint Lucia. Het eiland is aardig toeristisch ontwikkeld met een aantal all inclusive hotel concepten. Wij aan de wandel met Emily voorop die meestal de mooiste wandelingen weet te vinden. En toeval of niet ze gaan meestal ook naar het hoogste punt. Goed voor de conditie en de broodnodige beweging. We waren in het Pigeon National Park en dat was de moeite waard. Elke vrijdagavond een groot straatfeest met eten, dansen en drinken. De elektriciteit stopte er mee, maar wij konden life zien hoe dit gerepareerd werd! De rest van de avond? ‘What happens on Saint Lucia stays on Saint Lucia’. De volgende dag na ontbijt richting Martinique, een klein stukje ‘Europa’ in de Carieb.

Martinique/France, 27 januari/28°

Super zeilen van St. Lucia naar Martinique. Zelfs een walvis gespot! Veel aan de wind gestuurd. Toen overstag de baai van Fort de France in. Een eindeloze dag zeilen. Wij hebben in Martinique een autootje gehuurd, en dat was niet zo eenvoudig. Bus A naar vliegveld genomen en dan lang wachten bij uitgifte auto’s. Autootjes eigenlijk te klein voor het soort terrein en voor de bergen. Maar wij hebben ons ermee gered. Wij zijn naar Jardin de Balata en Savane des Pétrifications geweest. Op beide plekken hebben we gewandeld. Dat was echt schitterend.

Fort-de-France, Martinique/France, 29 januari/22°

Na een eindeloze maand van zeilen van Cayenne naar Martinique weer afscheid genomen van ‘mijn hubby’. Tot in Rotterdam! Want ik vaar nog even verder. Zal je missen.

Portsmouth/Dominica, 1 februari/28°

Gisteravond aangekomen op Dominica. Het was een lange en mooie dag zeilen vanaf Martinique. Er is een gedeeltelijk nieuwe crew aan boord, en ook veel nieuwe gasten. Er wordt uitgebreid de tijd genomen om deze trainees te introduceren in het klimmen en hijsen van de zeilen! Op Dominica leuke boottocht gemaakt over de Indian River. Later op de dag hebben we nog een taxi busje genomen naar een Batibou strand en naar de Red Rocks. Al met al toch zo’n 14.000 stappen gelopen. ‘S avonds aan boord nog een biertje gedronken en daarna heerlijk de kooi in. Aan boord slaap ik meestal als een roosje.

Deshaies, Guadeloupe/France, 5 februari/24°

Alvorens naar Guadeloupe te komen, begon de reis in Marie Galante, waar de Morgenster koers zette naar Terre de Haute. In de late namiddag stond ik achter het stuur. Het eerste zeilen verliep soepel en aangenaam, maar toen het schip bij de kust van Guadeloupe aankwam, ging de wind plotseling liggen. Na het avondeten ging ik slapen. Om 23.45 uur (net op tijd voor de hondenwacht / witte wacht) werd ik echter abrupt gewekt door de plotseling opstekende harde wind, wat het zeilen tot een spannende en avontuurlijke ervaring maakte. In de zeer vroege ochtend kwamen we veilig aan in Guadeloupe en ging ik weer de kooi in. Vandaag begonnen we onze dag met een heerlijke kop koffie en versgebakken croissants van de lokale bakker. Na onze ochtendtraktatie gingen we op weg naar een van de meest adembenemende bezienswaardigheden in Guadeloupe – de botanische tuinen. De Jardin Botanique de Deshaies is een prachtig park met een gevarieerde collectie van meer dan 3.000 soorten tropische planten, palmbomen en exotische bloemen. Er zijn ook kleine watervallen en een kooivijver die bijdragen aan de vredige sfeer van de tuinen. De Jardin Botanique de Deshaies is echt een must voor iedereen die Guadeloupe bezoekt. In de middag wandelden we naar Plage de Grande Anse. Het is niet alleen een populaire plek voor strandgangers, maar ook voor wandelaars die de omgeving willen verkennen. Helaas kan de wandeling terug over de berg een uitdaging zijn, vooral voor degenen die geen ervaren wandelaars zijn. We probeerden terug over de berg te wandelen, maar ontdekten dat het te laat op de dag was en dat het terrein te rotsachtig was om de wandeling veilig te voltooien. Om 18:00 uur besloten we om te keren, maar zelfs de afdaling was steil en rotsachtig. Na de uitdagende wandeling gingen we naar een restaurant genaamd La Savane in Guadeloupe om lichaam en ziel aan te vullen. Savanna is een populaire eetgelegenheid in Guadeloupe, bekend om zijn heerlijke eten en gastvrije sfeer. Na een lange dag wandelen was het de perfecte plek om uit te rusten en op te laden. Het restaurant bood een menu met lokale en internationale gerechten en ook een uitstekend vegetarisch gerecht, waardoor we konden genieten van de smaken van Guadeloupe terwijl we ook genoten van enkele bekende favorieten. Het gastvrije personeel en de comfortabele setting hielpen om de eetervaring nog aangenamer te maken, wat bijdroeg aan een vermoeiende maar gedenkwaardige dag in Guadeloupe. Tenslotte met de dinghy weer terug naar de Morgenster. ‘What a day’.

Montserrat Exclusion Zone Tour/Montserrat, 6 februari

Geankerd in Little Bay, Montserrat voor een excursie. Dit is de plaats waar over de periode 1995 – 97 (en ook daarna was de voldaan nog actief) zware vulkaanuitbarsting plaatsvonden. Het aanleggen met de dinghy was ‘rough’, de zee ging aardig te keer. Een oude politieman, die zelf zijn huis verloor tijdens de uitbarstingen, leidde ons rond. Het was een verschrikkelijke ‘Dark Tourism’ ervaring. Huizen waren zoals in Pompei onder de lavastroom verdwenen. Gelukkig zijn er relatief weinig slachtoffers gevallen. En hoopvol… het was schitterend om te zien hoe de natuur overgenomen had.

St. Barth/France, 7 februari/28°

Avontuur in de vroege ochtend op het tallship Morgenster Deze ochtend was er een voor in de boeken! Zo stond ik vroeg op om de zeilen te hijsen van de Morgenster en vertrok vanaf Monserat. Het doel was om St. Barth te bereiken en de wind was precies goed, waardoor de zeilervaring onvergetelijk werd. Iedereen werkt samen om de zeilen te hijsen en het schip klaar te maken voor haar reis. De ochtend was zonnig, met een goede wind en een blauwe lucht. Terwijl het schip richting St. Barth voer, nam ik een tijdje het stuur over en genoot van de sensatie van het zeilen van het schip door de Caribische wateren. Het was echt een unieke ervaring om achter het roer van zo’n prachtig schip staan, omringd door niets anders dan de oceaan en de lucht met op de achtergrond wat eilandjes. De reis verliep verder soepel. In de middag kwam het schip aan in St. Barth, waar we aan land ging om het eiland te verkennen en de high brow cultuur op te snuiven. De sfeer was geweldig, met muziek en goede vibes. Na het eten dronken we nog wat om ook Emily’s verjaardag te vieren. Het was een avond om nooit te vergeten, met gelach, lekker eten en drinken en een mocktail voor Emily van de crew. Het was een geweldige manier om de dag af te sluiten en de iedereen was opgewekt toen ze in de bijboot teruggingen naar het schip. Kortom, het zeilavontuur van vanmorgen op het Morgenster was werkelijk weer onvergetelijk. Van het hijsen van de zeilen, tot het sturen op het schip, tot het verkennen van het levendige eiland St. Barth, de dag was vol gezelligheid en avontuurlijk. En natuurlijk was het verjaardagsfeest de kers op de taart!

Marigot, Sint Maarten/France, 10 februari/29°

Enthousiast om morgen aan een nieuw avontuur te beginnen, voor de tweede keer in drie maanden tijd de Atlantische Oceaan oversteken op het tallship Morgenster (St. Martin, Bermuda, Azoren, Rotterdam). Ik vind het gaaf om deel uit te maken van een gemeenschap van gelijkgestemde individuen die een passie delen voor zeilen, duurzaamheid en avontuur. Samen zullen we de reis tot een succes maken. Ik kijk ernaar uit om nieuwe herinneringen te maken, nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe plaatsen te ontdekken. Ik ben benieuwd wat de zee voor ons in petto heeft en om het meeste uit deze ongelooflijke kans te halen.

Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om iedereen (ook werk, familie en vrienden) te bedanken voor de kans om dit avontuur aan te gaan en inzicht te krijgen in duurzame ontwikkelingen in vracht- en personenvervoer in de zeezeilvaart. Bedankt voor het ondersteunen van mijn passie en groei! Laat de wind en de golven maar komen!