De oversteek van het Kanaal en Biskaje

Nadat we met het tallship Noorderlicht voor anker waren gegaan bij Cherbourg (Frankrijk), zijn we gaan werken aan het schip. We hebben een fok opgetuigd en de boot verder zee- en storm bestendig gemaakt; zoals door lijnen over het dek spannen waar je een harnas aan kan zekeren en alles goed opgeruimd.

De aankomende dagen werd er namelijk een storm voorspeld! De wind vloog al met wel 9 Bft in het Kanaal vanuit het zuiden! Dit was te hard om door te varen naar Brest. Daarom er werd nauwgezet gekeken naar de windvoorspelling. Rond 4 uur ’s nachts zou de wind iets afnemen, dus werd er besloten om dan het Kanaal over te steken richting Engeland. Zodat we vanaf daar met gunstigere wind verder naar het zuiden konden afzakken. Het werd dus spannend in deze harde wind de oversteek te maken!

Na het vertrek midden in de nacht hezen we de zeilen al snel, want die zorgen naast snelheid ook voor stabiliteit. Met 3 zeilen gingen we het Kanaal over. Door de wind waren de golven tot wel 5 meter hoog! Ik liep de wacht van 4:00 uur ‘s nacht s tot 8:00 uur in de ochtend. Het woei keihard. Je kon niet op dek staan zonder een golf over je heen te krijgen. Gelukkig had ik een waterdichte Helly Hansen uitrusting aan, heel erg fijn! En werd ik niet zeeziek!

Na 24 uur zeilen in het wilde weer kwamen we aan in Falmouth, UK. Het was een fijn gevoel om daar aan te komen. We zijn voor anker gegaan in de baai en met een dingy aan wal gegaan. We zijn lekker gaan eten in het dorp, dit voelde als een wel verdiend uitje na het harde werken met z’n allen!

Na een leuke avond in Falmouth werd om 4 uur ‘s nachts het anker weer gehesen om richting Spanje te varen. Gelukkig was de wind iets minder geworden, zo’n 6-7 Bft. Maar de golf van Biskaje moet je niet onderschatten. Doordat we vlak na een storm gingen varen waren de golven nog steeds erg hoog, deze keer gelukkig wel wat meer verspreid. De oversteek heeft 3 dagen geduurd. Ik liep elke dag de wacht samen met 4 anderen van 04:00 tot 08:00 en van 16:00 tot 20:00. Hoewel om 4 uur ‘s nachts opstaan niet heel fijn is, zie je wel elke dag de zon opkomen en ondergaan. Dit was echt ongelooflijk mooi!

Deze oversteek hebben we voor een groot deel kunnen zeilen. Dit zorgde er natuurlijk voor dat we lekker druk waren tijdens de wacht. We moesten veel doen: van de zeilen reven en de reven er weer uit halen tot de inner jib hijsen. En omdat de wind erg wisselvallig en aan het krimpen was, werd er veel aan de zeilen getrimd. Dit gaat natuurlijk anders dan op een kajuitjacht. Om het schooner-zeil te trimmen, hadden we wel 3 mensen nodig!

Na 3 dagen en nachten zeilen zagen we de eerste vuurtorens van Spanje verschijnen. En nadat de zon was opgekomen, kwamen opeens ook de kust en de bergen van Gijón in zicht. Het was een opluchting toen de kapitein vertelde dat we 1 nacht in de haven van Gijón gingen liggen, dat gaf even wat rust. We hebben een leuke avond met de crew in Gijón gehad.

De volgende dag vertrokken we in de ochtend vanuit de haven om langs de kust naar A Coruña te varen, onze eindbestemming. Dit was nog een tocht van zo’n 150 zeemijl. Helaas was het recht tegen de wind in, dus hebben we op motor gevaren. Maar gelukkig was het een route langs de kust van Spanje, dit zorgde voor rustige omstandigheden op zee. Samen met een groep dolfijnen langs de boot kwamen we aan in A Coruña! Hier hebben we de laatste voorbereidingen aan de boot getroffen, voordat 30 Masterskip trainees voor reis 1 aan boord zouden komen. Na 1 nachtje in de haven ben ik afgestapt van de boot met een erg tevreden gevoel.

Het was een mooie en uitdagende tocht om te varen en tallship Noorderlicht voelt aan als een stevige boot, die nu klaar is voor de grote oversteek. Ik heb erg veel geleerd en veel plezier gehad. Ik wens alle trainees van reis 1 een behouden vaart! Ik hoop in januari bij de Wilde Swan aan boord te stappen in de Carribean, om dan als koksmaat mee te gaan met reis 3!

Groeten,

Quirijn van Eps

Reacties

Reacties