Britt’s-Blog: Hoe het einde van dit seizoen ineens anders liep

Hi lezers van Zeilhelden, in het einde van mijn vorige blog heb ik jullie verteld over de wedstrijden die ik zou gaan varen met team Narwal, mijn studie en het Yachtmasterproces. Ik zal jullie in deze blog meer vertellen over de verschillende wedstrijden, die vaak niet door zijn gegaan, hoe mijn Yachtmasterproces er de komende maanden uit gaat zien en hoe ik alles ga combineren met studie.

aan het roer tijdens de 24 Uur

Naast het zeilen studeer ik nog en daarvoor heb ik een topsportstatus aangevraagd bij de universiteit. Hiervoor heb ik een afspraak gemaakt met mijn studentdecaan en met haar de mogelijkheden besproken. Hierbij heb ik voornamelijk aangegeven hoeveel tijd ik eraan besteed en hoe zeilen in elkaar steekt (olympisch vs offshore vs inshore). Daarnaast heb ik ook een brief van mijn schipper ingediend en gaat een commissie naar mijn aanvraag kijken. Hierover binnenkort meer…..

De wedstrijden die voor ons op de planning stonden, waren de 24-uurs zeilrace, de Pampus Regatta, de Bruine Bank race, de Lelystad Regatta, de van Uden Reco Medemblik Regatta en natuurlijk de laatste woensdagavondwedstrijden van het seizoen.

Laten we in chronologische volgorde beginnen met de 24-uurs zeilrace, waarbij het doel is om zoveel mogelijk mijlen in 24 uur te varen. We begonnen met een enthousiaste crew aan de start van de race bij Stavoren. We hadden 2 opties:

1. Over het IJsselmeer heen en weer varen.

2. Rondom Texel en Vlieland zeilen.

Na lang steggelen hebben we gekozen voor een rondje wad, zodat we gebruik konden maken van de stroom. Helaas werd er niet regelmatig geschut om de verzilting van het IJsselmeer en Markermeer tegen te gaan. Toen we aankwamen bij de sluis in Den Oever, moesten we een uur wachten en hebben we kostbare tijd verloren. Op de terugweg moesten we natuurlijk ook wachten bij de sluizen in Kornwerderzand, waardoor we nog meer tijd hebben verloren. Nog net op tijd zijn we gefinished, maar helaas vielen we buiten de prijzen. Gelukkig werden we door veel toeschouwers opgewacht in Medemblik en had de organisatie genoeg gepland voor die avond J. Daarnaast waren we gevraagd door het blad Zeilen om foto’s en filmpjes te maken van de tocht. Onze foto is nu uitgekozen om gepubliceerd te worden!

In het weekend daarna hebben we met het team de Pampus Regatta gevaren. Dit ging super goed en de handling van de boot ging steeds beter. Helaas hebben we tijd verloren door het wier wat achter de kiel en het roer is blijven haken. Het hele weekend is het spannend geweest en was het secondewerk in alle wedstrijden. Doordat er weinig wind stond, was het belangrijk om de juiste windbanen te pakken. We hebben dat weekend veel geleerd en waren klaar voor de volgende wedstrijden. Uiteindelijk zijn we 2e geworden!

Een week later zouden we de Bruine Bank race starten. Helaas was er geen startgroep in ORC 2, waardoor we ons hebben uitgeschreven en als vervanging zijn we gaan trainen. We hebben die training vooral gefocust op loef drop en wisseling van posities. Ook hebben we genoeg doorgesproken, zodat alles gestroomlijnder aan boord zal verlopen.

Daarna stond de Lelystad Regatta op het programma, maar voordat de boot naar Lelystad gevaren zou worden, werd de wedstrijd afgelast vanwege de slechte weersvoorspellingen. De wedstrijdleiding vond het niet verantwoord om de wedstrijd door te laten gaan vanwege de voorspelde storm. We hebben ons toen maar verder voorbereid op de van Uden Reco in Medemblik, maar helaas ging die voor ons ook niet door. De schipper testte positief op COVID 36 uur voor de start van de wedstrijd. Door een gekke samenloop van alle omstandigheden is ons wedstrijdseizoen vreemd geëindigd en zijn we helaas van de 3e plek naar de 6e plek in de verbondsbezem gezakt.

Momenteel zijn we bezig met de winterserie bij WSV Flevomare en probeer ik zoveel mogelijk uren te zeilen, ook op andere boten. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk te trainen met het team en de boot klaar te maken voor de races van volgend jaar.

Het Yachtmasterproces heeft enige vertraging opgelopen. Ik kon namelijk de afgelopen weken niet voor langere tijd weg uit Enschede, waardoor ik niet mee kon met een prepweek of examen. Ik heb daarom mijn eigen plan getrokken en met een groepje vrienden een eigen Yachtmaster traject opgezet. Dit betekent dat wij in het weekend van 26/27 november een assessment weekend gaan gevaren, zodat de instructeur kan zien waar we staan en wat we nog moeten leren. Het doel is om de prepweek met examen komend voorjaar te varen, zodat ik me komende zomer een officiële Yachtmaster mag noemen.

Helaas kan ik het winterseizoen voorlopig niet zoveel varen, zoals ik zou willen. Een deel van de boten waar ik op vaar, gaan de kant op en de schippers zijn ook niet voor iedere koude winterdag te porren. Ik zal daarom komende tijd zoveel mogelijk focussen op mijn fysiek. Daarvoor doe ik tegenwoordig aan CrossFit bij de studentenkrachtvereniging in Enschede, S.K.V. Hercules en daarnaast aan hardlopen voor mijn conditie. Naast mijn fysiek, ga ik ook voor genoeg studiepunten de komende modules en het bijschaven van mijn Yachtmasterkennis. Daarnaast zal ik onregelmatig een winterwedstrijd varen en een training.

Britt

Reacties

Reacties