Team Sec Hayai/Globe 40: Prima start en #2 bij de finish

Tanger 26 juli: Om 15:00u is de officiële start van de Globe 40 2022. In deze eerste etappe wordt er een driehoek gevaren in de baai, voor de toeschouwers, daarna is het koers naar de Kaapverdische eilanden en finish in Mindelo.

Sec Hayai heeft een prima start en komt als eerste aan bij de bovenboei. Na het ronden van de bovenboei rollen ze in hun fanatisme en vol adrenaline de A3 Gennaker uit om als voorste boot de toon te zetten, maar niemand volgt. Er staat ook best een pittig windje zo’n 23 knopen. Blijkbaar denken de anderen nog 30.000 mijl te gaan, dus we nemen geen risico’s.

Helaas wordt hun voortvarendheid niet beloont op het korte rak. De A3 rolt niet op dus is er maar een optie: de lap van110m2 in 1 adem naar beneden raushen om geen plaatsen te verliezen. Dus na de goede start van de Sec Hayai wordt gekozen voor het behouden van het zeil en ja dat kost wat meters. Dus bij de beneden boei liggen ze op een 4e plek.


Wij, de supporters van Sec Hayai, zaten op een toeschouwersboot maar zijn onbedoeld weer in de haven, want de Japanse supporters waren te ziek om op zee te willen blijven. Ondertussen gaat de race door en proberen we druk te zetten op de Marokkaanse schippers door in een mengeling van Frans, Spaans en Engels te vragen of we terug kunnen keren naar ‘t wedstrijdveld. Helaas! We schreeuwen vanaf de havenhoofden in onze felgekleurde oranje jasjes naar de mannen, die gelukkig toch best dichtbij langs gaan maar ons natuurlijk niet horen.
We zijn blij dat ze eindelijk onderweg zijn!

De eerste boot is alweer terug in de haven met averij. Na 500 meter varen kwam er een klassiek aanvaring; bakboord – stuurboord. Maar zo simpel als het er uit zag, BB boot heeft recht op voorrang, was het niet. Het blijkt weer het is nooit handig om voorrang te nemen als je deze niet krijgt om welke reden dan ook. Helaas is de schade groot de Franse boot, met aan boord prof zeiler Nicolas de Boidevézii, ( uit onze mini Transat2011 tijd). Helaas blijken de reparatiepogingen niet te werken en ligt Nicolas uit de race. Wat ooit begon met 13 Class 40 boten, zijn er nu nog 6 in de race.

Na de eerste nacht komt er een mailtje van Ysbrand. ‘Het is allemaal wel goed hoor…’ Ik lees een grote maar. En die Maar duurt meestal zo’n 3 dagen.

De twijfel die gevoed wordt door katterigheid, door het verlaten van wat je lief is, slaapgebrek. Waarom? Waarom wilde ik dit ook al weer? ‘Ik zat zelfs net te denken gewoon heen en weer te vliegen! Nou ja, gekke gedachte natuurlijk, maar ik moet echt schakelen’. Het moment waar je door heen moet, alles loslaten. Dan komt er ruimte voor een nieuw evenwicht in racemodus met het water en de boot. Beide kennen we dit heel goed. Geen moment denk ik dat Ys heen en weer gaat vliegen van Mindelo naar Nederland. Hij is over een dag of wat waar hij wil zijn.

Het is bijzonder om te zien dat de vintage boot een 2de plek weet te krijgen en te behouden tot het einde. Ze is de zwaarste, maar de Sec Hayai is voorbereid en de mannen ook. Het toplock breekt van de spinnaker val, een essentieel onderdeel om in de race te blijven. Zonder toplock is er grote kans op doorschavielen van de val en dat zou het einde betekenen van het planeren met de grote voorzeilen. Ze kiezen om iets behoudender te gaan varen, omdat er strategisch niet veel meer te winnen is in deze etappe. De afstand is te groot om nr.1 Milai in te halen. Doel is plek 2 te behouden en dat lukt ze uitstekend.

“Hier een update.
Redelijk rustige nacht gehad. Hele nacht veel sterren en een klein maantje.
Wind zat rond de 18-27 knopen, dus soms even druk om te reven en te ont-reven. Van niks naar 2 reven en weer terug.
We varen met onze A6, dat is een kleinere spinnaker van 150m2.
Wellicht leuk om te weten., we hebben verschillende voorzeilen en fokken die we gebruiken:
– J1 als rolfok
– J2 ook als rolfok
(als we nog kleiner willen een stormfok, die om de J2 heen hijsen, nog nooit gebruikt).

Dan de voorzeilen:
• Een code 0 van ca. 70 m2
• Een A3 (zelfde snit als de code 0) van 110 m2
• Een A6 van 150 m2 (zwaar weer spinnaker van 18 tot ca 30 knopen)
• Een A2 van 200 m2 (normale spi tot ca. 20 knopen)
Dan heb je een beetje een idee wat we gebruiken. Vandaag ook al de hele dag de A6, omdat de wind tussen 18 en 25 knopen waait en we niet te hard willen pushen. We zouden bijvoorbeeld de A2 kunnen zetten, maar die belasten we dan maximaal en we moeten nog veel mijlen met dat zeil.
Zo maken we de hele tijd een afweging tussen welke zeilen en hoe hard we willen varen en wanneer we wat conservatiever willen zijn. Nu we eenmaal afgetekend 2e zijn, zijn we over het algemeen wat conservatiever, want we halen de #1 Milai toch niet meer in.
Ik had jullie al verteld waarom, maar was nog vergeten te vermelden dat zijn schip ook 525 kilo lichter is dan de onze. En dat scheelt veel.”

Heel wat updates verder varen ze in de ochtend van maandag 4 juli na 7 dagen en 8 uur over de finishlijn. Ze hebben 1899.6 nm gevaren met een gemiddelde 10.1 kts. Max afstand over 24 uur 288.45 nm
Op naar de volgende etappe: Mauritius! Zo’n 7725 mijl tot aan de finish.
Ysbrand noemt het de monsteretappe, niet vanwege de afstand maar door de complexiteit van de meteo en daarmee de strategie.
De tweede etappe belooft zeer spannend te worden!

Christa ten Brinke

De finish in Mindelo




Reacties

Reacties