Angela’s Clipper Race: ‘best-helms only’

Nadat we de golfstroming niet konden ‘vinden’ een paar dagen geleden, lijken de andere stroom-voorspellingen wel te kloppen. We zijn begonnen met een inhaalrace en doen op het moment gemiddeld bijna 90nm per 6 uren. We vliegen over het water, maar echt comfortabel is het niet te noemen. We hebben in de afgelopen 24 uur wel 40nm goed gemaakt op de kop groep, dus wat dat betreft geen klagen.

Op dit moment is het een gitzwarte nacht, is de stabiele wind rond 32 knopen en krijgen we vlagen van 45 knopen voor de kiezen. De golven zijn rond de 6 meter en komen scheef van achteren, wat af en toe enorm goede surfomstandigheden creëert. We zijn daarom een competitie begonnen wie het snelste is en op dit moment staat het record op 24,7 knopen.

Er is helaas niet alleen maar goed nieuws. We waren ‘een beetje’ te laat met de Code 2 naar beneden halen en die is in een vlaag volledig opgeblazen. De stukken doek vlogen ons nog net niet om de oren maar het wordt een hele klus om deze weer in elkaar te zetten! Dit moeten we wel doen want anders krijgen we 8 strafpunten voor de kiezen (alle zeilen aan boord moeten bruikbaar zijn). Dus we hebben wat te doen als we in Londonderry aankomen. Een behoorlijke tegenvaller ook want onze Code 1 is dan wel van de beademing en weer bruikbaar, maar het model zal iedere beetje zeiler behoorlijk pijn doen aan de ogen…

Een ander ‘probleem’ op dit moment is dat tijdens het zetten van rif 1 de lijnen van rif 2 en 3 (bij het achterlijk) met elkaar in de knoop zijn geraakt en we dus niet nog een rif kunnen zetten. En laat dat nou net iets zijn wat we op dit moment heel erg goed kunnen gebruiken.
Onder de huidige omstandigheden zijn we dus behoorlijk overpowered en dat maakt het sturen mega zwaar. Degene achter het roer heeft letterlijk een partner naast zich om in vlagen gewicht bij te zetten om niet uit het roer te lopen, zowel richting de wind als richting de gijp.

Het is nu dus ‘best-helms only’, mensen die in de nacht een beetje ‘gevoel’ hebben voor wind en golven. Soms begrijpen mensen het niet als we dat zeggen, maar vannacht is het geen probleem. Het betekent concreet dat er in iedere wacht zo’n 2 mensen zijn die de elementen aankunnen en dat er dus ook veel druk ligt op de schipper en mijzelf. Ik denk dat ik met bodybuilderschouders aankom in Londonderry!

Maargoed, ondertussen doen we gemiddeld 13 knopen snelheid, hebben we rond de 4 knopen stroming mee, maken we het gat met de kopgroep kleiner EN varen we in de goede richting. Nog 2181nm te gaan.

Dus happy days 🙂

Angela, Dare to Lead – CV26

Reacties

Reacties