Simon de Wit 1912 – 1976

Is vooral bekend als ondernemer (supermarkten), maar was ook Olympisch sporter (zeilen, roeien) en sportbestuurder.

Foto met dank aan Herman van de Stadt

In 1952 en 1960 was hij Chef d’équipe van de zeilers bij de Olympische spelen. In beide jaren werden er overigens geen medailles gehaald door de zeilers. In1964 was hij Chef de Mission van de gehele Nederlandse ploeg.  

Niet iedereen weet dat Simon de Wit, samen met o.a Kees Bruynzeel en Willem Coolhaas, mede-oprichter is van de Noordzee Club. Hij nam deel aan veel internationale zeilwedstrijden als de North Sea Race en de Admirals Cup. 

In de jaren daarvoor was De Wit bekend als eigenaar van de Regenboog 12. Samen met zijn vrouw Miep (de Wit- van de Stadt – red.) zeilde hij op de Zaan. De Regenboog heette eerst Boreas en werd later Dotje Blauw gedoopt. Dat was omdat tijdens de oorlog het schip bewust lelijk geschilderd werd in de kleur blauw. Zo werd Dotje Blauw niet ingenomen door de Duitsers. In 1948 werd Simon de Wit in de Regenboog Nationaal Kampioen (samen met J.de Vries en E. Duyvis).

Na de oorlog liet Simon de Wit verschillende schepen bouwen door (zijn zwager) Ricus van de Stadt. Het werden stalen kajuitzeilers de Tulla’s. Beide jachten wonnen aan de lopende band. Ondanks het feit dat het zwaargebouwde jachten waren liepen ze, zodra de wind goed doorzette, hun tegenstanders met gemak voorbij. Van Simon de Wit gaat het verhaal dat hij pas scherp en hard ging zeilen nadat hij voor zijn avondwacht, zittend bij de gloeiende potkachel, een heerlijk gebraden kippetje had gegeten. In de Tulla III (1962) ontbrak de potkachel, daar was een centraal verwarmingssysteem ingebouwd (!).

Foto met dank aan Herman van de Stadt

Reacties

Reacties