Angela Sails #9 – Clipper Adventure(s)

Ik voel mij knap schuldig over de openstaande rekeningen op Las Palmas, ook al kan ik er niks aan doen. Maar heel veel tijd heb ik niet om er bij stil te staan want ik (be)land in de wereld van de Clipper Race. 

Ik ben hier voor een proefweek en dat betekent zonder reiskostenvergoeding en betaling een week werken om te kijken of het klikt. Ik vind het wel prima. Een weekje investeren om vervolgens een voet tussen de deur te hebben voor de race om de wereld. 

Ik kom aan in GoSport Marina (Solent) en ik word als Second Mate ingedeeld bij een Level 2 training. Mensen die willen meedoen aan de race om de wereld moeten 4 x 1 week een training doorlopen (Level 1 t/m 4). Na iedere week is er een review en als je niet laat zien dat je vooruitgang boekt en veilig bent aan boord, dan moet je of dat Level nog een keer doorlopen of je avontuur eindigt daar. 

Ik ben onder de indruk. Ik bedoel, laten we eerlijk zijn: we kennen allemaal wel een verhaal over een bemanning die van boord is geslagen tijdens de race en dit niet heeft overleefd. Dat was hoe ik er ook tegenaan keek, een gevaarlijke race met amateur bemanningen.. Onverantwoordelijk. 

Ik stel mijn mening nu bij. Ook bij professionals gaat het weleens mis en hier tijdens de trainingen wordt er alles aan gedaan om mensen zo veilig mogelijk te maken aan boord. En nee, dat betekent niet dat iedereen kan zeilen aan het einde van Level 4. Maar ze weten wel hoe ze de lieren moeten bedienen, taken tijdens evolutions (handelingen zoals gijpen, overstag, zeilen hijsen of strijken etc) moeten uitvoeren, de lifelines moeten gebruiken, hoe ze zich veilig kunnen bewegen en (vooral) welke zones aan boord erg onveilig zijn. 

Mensen komen letterlijk vanuit verschillende achtergronden, culturen redenen. Tijdens mijn eerste trainingsweek heb ik Engelsen, Amerikanen, Koreanen en een Franse dame aan boord. Net als culturen zijn ook de redenen erg divers: scheiding, toe aan iets anders, burn-out, pensioen, droom die uitkomt, noem maar op.. 

De schipper geeft de training maar als first mate neem je steeds meer dingen over naarmate je ervaring groeit. Er zijn gemiddeld 9-12 mensen aan boord van een 68 foot trainingsboot (Clipper 68). Hier zijn er 8 van de in de haven en deze hebben allemaal 3 x de wereld rond gezeild voordat ze trainingsboot werden. 

De race wordt nu gedaan op een 70 foot one design yacht ontworpen bij Tony Castro (Clipper 70). Er zijn er 11 die allemaal een eigen sponsor hebben. 8 zijn genoemd naar de havens die ze aandoen: Seattle, Visit Sanya, Zhuhai, Go to Bermuda, Ha Long Bay, Imagine your Korea en Punta del Este. De andere 3 zijn Unicef, WTC Logistics en Dare to Lead. Aan boord zijn 18 tot 22 bemanningsleden, een schipper en een first mate.

De race zelf bestaat uit 8 etappes, 6 ocean crossings, meer dan 700 crew en 40.000 nm. Je hoeft geen zeiler te zijn om mee te mogen doen, als je de trainingslevels maar goed doorloopt, en je kunt kiezen voor alle etappes (worlder) of voor 1 of meerdere etappes. Per boot zitten ongeveer 3-6 worlders, de rest zijn opstappers wat het natuurlijk best pittig maakt. Je raakt nooit helemaal op elkaar ingespeeld. 

Maar ik ben fan! Dit smaakt zeker naar meer. Ik geef op kantoor na mijn eerste week dan ook al aan dat ik interesse heb in de race en dat ik dit bij voorkeur als schipper wil doen. Ze kijken er niet van op “op basis van je CV hadden we al zo’n vermoeden en Angela, we hebben echt heel veel positieve feedback over jou gekregen” zegt de kantoormanager. Ik krijg een lijst mee met kwalificaties die je moet hebben om de schipper trials te mogen doen (o.a. YM Ocean, Cruising Instructor, Diesel Engine course en nog wat andere kleine dingen) en ik besluit om hier serieus werk van te maken. 

Yeah! Ik heb een nieuw doel!

Angela Brandsma

Reacties

Reacties