Eenvoudige uitdagingen

“Kan het?”, roept Henk gespannen. ”Ik denk het wel.” ”Dénk, dénk! Daar heb ik niks aan. Jouke, wat zeg jij?” ”Jahoor, doorvaren” stelt de ervaren schipper gerust. Maar de hekgolf begint al te bruisen, de zwaarden hobbelen over het zand. Elke moment kan Groninger tjalk Boreas het harde zand raken en met een schok tot stilstand komen.
Ieder jaar wordt het charterseizoen afgesloten met een wedstrijd zonder gasten. Schippers stappen bij elkaar aan boord en doen dingen die ze tijdens het seizoen wel uit hun hoofd laten. Ze kennen het Wad, ze kennen hun historische schepen en houden het ambacht van de traditionele zeilvaart in leven.

Inmiddels stellen de schippers zich opnieuw deze vraag. ‘Kan het?’ Maar dit keer is het risico niet het vastlopen tijdens een wedstrijd. Dit keer gaat het over het voortbestaan van een leven als schipper. Over het in de vaart houden van een schip. Over het kunnen betalen van rekeningen voor keuringen, certificaten, lidmaatschappen en onderhoud van het schip. De zwaarden hobbelen over het zand van de bodem.

Als het eenmaal misgaat, dan is definitief afgelopen. Voorzitter van de BBZ Paul van Ommen legt uit waarom schepen moeten varen en constant onderhoud vergen. Zeilende zeeschepen die worden opgelegd gaan vliegensvlug achteruit. De kosten om dat in te halen zijn niet op te brengen. Zeilschepen op de binnenwateren waarvan de keuringen verlopen moeten opnieuw gekeurd. Alleen gelden dan andere regels, namelijk de veiligheidseisen als van een nieuw schip. Idioterieën die totaal niet stroken met de aard van een monumentaal vaartuig.

De overheid staat garant om grote bedrijven overeind te houden. Maar waardering voor cultuur en cultuurhistorie is ver te zoeken. Dat wisten we al. Maar nu het erop aan komt doet het extra veel pijn.

En als zeilers verlangen wij naar de eenvoudige uitdaging als het afsnijden van het Schuitengat. Een gok die je de wedstrijd kan kosten maar niet je hele onderneming. Ondertussen kunnen we niet anders dan doorvaren en hopen dat het schip niet tot stilstand komt. De hekgolf bruist, de zwaarden slepen nog steeds door het zand. Wanneer wordt het in godsnaam weer dieper.

Volgende week dinsdag 9 juni is er een protest van platbodems en klippers voor het forteiland Pampus. Zij vragen daarmee om extra steun om dit varend erfgoed te behouden. Voor het ondertekenen van de petitie moet je hier zijn.

Reacties

Reacties