Melges IC 37; traditie en innovatie in het wedstrijdzeilen

Veel van mijn zeil avonturen aan de noord-oost kust van de Verenigde Staten spelen zich af in New York, Newport en het gebied wat daar tussen ligt. New York Yacht Club (NYYC) met een clubhuis in New York City (natuurlijk) en Newport is dan ook een van de yacht clubs waar ik het meeste tijd doorbreng en veel zeil. Ik zal jullie dan ook een kijkje laten nemen in deze exclusieve zeil vereniging.

De New York Yacht Club is bij veel zeilers waarschijnlijk het meest bekend van de America’s Cup. Zij hebben The Auld Mug (de zilveren beker) het vaakst gewonnen, maar liefst 25 keer. De Auld Mug heeft zelfs een eigen kamer, naast de bar in het clubhuis in New York City, maar helaas staat deze nu (nog) leeg.

Lid word je alleen op uitnodiging en onder de voorwaarde dat je actief zeilt of anderszins een bijdrage levert aan de zeilsport

Maar wat niet iedereen kent is de bijzondere bijdrage van deze vereniging aan de geschiedenis van het wedstrijdzeilen. Sinds de oprichting in 1844, staat de historie van de New York Yacht Club in het teken van het (wedstrijd) zeilen, traditie en innovatie. Daar kom je niet zomaar bij. Lid word je alleen op uitnodiging en onder de voorwaarde dat je actief zeilt of anderszins een bijdrage levert aan de zeilsport. NYYC loopt dan ook voorop bij ontwikkelingen in de zeilsport op vele gebieden. Op de drempel van de volgende America’s Cup (2021) en in het jubileums jaar dat de club 175 jaar bestaat, is dit ook een jaar met vele primeurs.

Een van de belangrijkste innovaties is de introductie van de Melges IC 37. Na 10 jaar Club Swan 42 waar ik al lang veel op vaar, is dit jaar de Melges IC 37 geïntroduceerd. Met een vol wedstrijdprogramma voor de klasse in Newport is hoogtepunt de Rolex Invitational Cup.

De Rolex Invitational Cup vindt iedere twee jaar plaats op de oneven jaren en is in 2009 in het leven geroepen. Dit evenement is van begin af aan altijd in de Club Swan 42 gevaren en in 2019 voor het eerst in de Melges IC 37. De klasse is ontwikkeld samen met de club met een duidelijk doel voor ogen, namelijk uitdagend en gelijkwaardig race plezier voor alle leeftijden, waar skill en teamwork getest kunnen worden. In tegenstelling tot de Club Swan 42 klasse heeft NYYC 20 boten besteld om one design racing op het hoogte niveau te kunnen bieden. Deze boten zijn in eigendom van de club en zullen onder identieke standaarden onderhouden en afgestemd worden. De vloot zal niet alleen gebruikt worden voor de Rolex Invitational Cup maar kan ook door leden gecharterd worden.

Bij een nieuwe eenheidsklasse hoort natuurlijk ook instructiemateriaal. Met deRolex Invitational Cup om de hoek, moest er een instructievideo gemaakt worden voor alle internationale teams die in Newport zouden strijden om de titel van het beste Corinthian team.

Een vereiste in klasse voorschriften is een gemixte crew samenstelling en ik kreeg de vraag of ik met een aantal vriendinnen, die al vanaf het begin in de klasse varen, naar Newport wilde komen om deze video te maken. Eenmaal in de haven aangekomen ontmoeten wij eerst een deel van het development team van de klasse en later ook Ken Read (North Sails) die ons even het een en ander uitlegde en vervolgens voor ons de zeilen hees. De dag begon voor mij op de support RIB met Barry Caroll de projectmanager van de klasse die nu eindelijk zijn visie tot leven zag komen en mij heel wat weetjes over de boot wist te vertellen. Daarna konden we het water op en heb ik de runners getrimd met Ken Read en mochten wij de wereldbekende gloednieuwe “Golden Spinnaker” uittesten. Voor wie niet bekend is met de de “Golden Spinnaker” deze mag tijdens de Invitational Cup door de leider van het klassement gevaren worden. Het eindresultaat kunnen jullie hier onder bekijken.

Steffie Plomp

Reacties

Reacties