Mark Slats is Kaap Hoorn gerond!
Zondag 2 december om ca 06.00 UTC ronde Mark de beroemdste kaap.
Omdat de tracker wat moeite heeft met de afstand tot de finish zien we een etmaal van 220 mijl.
De tracker loopt vanaf nu zonder verschillen goed tot de finish. Mark ligt 1000 mijl achter op Jean Luc. Bij Hobart waren het er 2200. Ook de voorsprong van Mark op de achtervolgers is gegroeid van 600 mijl bij Hobart tot 2300 bij Kaap Hoorn. Had Jean Luc voorheen het geluk op het juiste moment in het goede weersysteem te zitten, nu was het geluk aan Mark zijn kant. Los daarvan heeft hij natuurlijk bijzonder hard gevaren en zijn best gedaan. Dit zal hem moed geven voor het laatste deel. Dat wordt nog spannend. Jean Luc heeft een beschadiging aan zijn mast. Zijn onderwanten zitten vast aan een beslag dat met één bout door de mast vast zit. Die bout is een paar cm door de aluminium mastwand naar beneden getrokken. Het zalingbeslag dat er boven zit is niet sterk genoeg om onder zware omstandigheden de krachten op te nemen. Jean Luc zal dus voorzichtig moeten varen om het heel te houden. Vooral in zware zee en als de mast gaat pompen wordt dit riskant.
Onderschat die Jean Luc niet. Hij heeft een reputatie op te houden, is een professional en heeft tactisch veel meer ervaring dan Mark.
Mark heeft vooral voor het laatste deel een goed stel zeilen. Ik verwacht dat hij zijn nog ongebruikte grootzeil in de eerste windstilte gaat wisselen. Verder heeft hij vooral op hogere koersen een aantal mooie voorzeilen zoals een grote genua en een high aspect gespaard voor het laatste stuk. Ik verwacht hierdoor een redelijk verschil in bootsnelheid. Jean luc gaat langzamer en Mark sneller dan tot nog toe. Maar onderschat die Jean Luc niet. Hij heeft een reputatie op te houden, is een professional en heeft tactisch veel meer ervaring dan Mark. Ik schreef op Marks site dat Jean Luc ongeveer 105 en mark ongeveer 120 mijl per etmaal zal gaan halen. Op het moment van schrijven moet Mark nog 6964 en Jean Luc nog 5945 mijl. Nog 58 en 57 dagen. Jean Luc heeft nog een tijdstraf van ongeveer een dag. Los hiervan zal de te varen koers en het weer bepalen wie er wint. Een week lang harde tegenwind zal voor Jean luc een week bijna stil liggen betekenen. Bij vooral een mooie wind van achter zal het snelheidsverschil minimaal zijn. Na de evenaar zullen we zien hoe groot het verschil nog is. Als dat minder dan zo’n 300 mijl is (10% van de afstand tot de finish) zullen zowel Mark als Jean Luc in tactiek meer risico’s gaan nemen. De laatste 1500 mijl kunnen nog heel zwaar worden. Midden in de winter op de Noord Atlantic kan minstens zo moeilijk zijn als in de zomer bij Kaap Hoorn. In de Volvo Ocean race worden hier vaak de hoogste etmalen gehaald, en ontstaat er vaak schade . En dat in de zomer!
Ik zag een hoop reacties op Facebook op mijn opmerkingen over de tracker posities die via de kortegolfradio werden doorgegeven.
Ik zag een hoop reacties op Facebook op mijn opmerkingen over de tracker posities die via de kortegolfradio werden doorgegeven. Iets dat nu verboden is.
Ik zit zelf niet op Facebook omdat er vaak ongenuanceerd en onkundig wat wordt geroepen. Het is dan moeilijk om feiten geruchten en fictie te onderscheiden. Feit is dat de organisatie heeft besloten een regel te veranderen die invloed heeft op het traject van Hobart naar Kaap Hoorn terwijl 1 schip dat traject al had afgelegd, 1 schip bijna, 4 schepen nog niet en 2 moeten het nog gaan varen. Juist in dit traject zit een verboden zone en een waypoint. Dit in een gebied waar de zon vaak dagen niet te zien is. Als dan opeens de toegestane posities die via de korte golf binnen komen verboden worden, benadeel je daarmee een deel van de vloot. Als team manager van Mark, en Nick Goodall als team manager van Susie, hebben gevraagd de regel zo aan te passen dat deze voor alle boten ingaat na Kaap Hoorn. Ik heb daar van de GGR geen antwoord op gekregen en toen de regel inging mijn stukje op Facebook geplaatst.
Maar dat kost bezoekers op de site en is minder leuk om te volgen. En dan lijkt retro opeens veel minder belangrijk te zijn.
Het probleem van een retro-race is natuurlijk dat je wel het ouderwetse van toen, maar ook de veiligheid van nu er in wilt en moet hebben. En dat betekend dat je verplicht een tracker hebt en een AIS en iridium telefoons. In de regels staat dat alle openbare informatie via de kortegolfradio ontvangen mag worden. Dan moet je natuurlijk niet een tracker met posities op de GGR site zetten. Als je er dan als racedirector na 150 dagen achterkomt dat die informatie niet verzonden zou moeten worden, dan zou je eerst de deelnemers en team managers naar hun mening kunnen vragen en dan een aanpassing doen. De enige manier om dit te voorkomen is door de tracker niet meer op de site te zetten, of met een vertraging van en paar dagen. Maar dat kost bezoekers op de site en is minder leuk om te volgen. En dan lijkt retro opeens veel minder belangrijk te zijn.
Voor de race maakt het niet veel uit daarvoor zijn de verschillen te groot. De achtervolgers zullen er misschien een paar dagen langer over doen maar hun achterstand is veel te groot om puur met beter zeilen nog te winnen. Wel kunnen zowel Mark als Jean Luc nog pech krijgen. Ik denk dat ze beiden zelfs als ze hun mast verliezen nog zullen proberen de finish te halen.
Dick Koopmans
Team Manager Mark Slats