WK Laser Master: De finale

Op deze laatste dag van het WK staat er voor het eerst niet veel wind. Vanavond gaat het stormen, onze veerboot om morgen terug te komen van Dublin naar Engeland is zelfs al gecancelled. Ons alternatief is de langzame boot waardoor we waarschijnlijk te laat komen om onze geboekte trein door de kanaaltunnel te halen. Gedoe, wil ik helemaal niet mee bezig zijn. Ik ben met een wedstrijd bezig.

Twee wedstrijden in heel andere condities dan de harde wind tot nu toe, dat biedt perspectief.

Maar voorlopig staat er ‘s ochtends een rustig briesje. Met een verwachting voor een langzaam toenemende wind tot 10-12 knopen wanneer wij zeilen. We starten weer om 12 uur, ons laatst mogelijke waarschuwingssignaal is 15:00. Het moet dus niet té rustig zijn, ik wil graag nog 2 wedstrijden varen. Ik kan nog steeds dit WK winnen maar dan moet ik 9 punten inlopen op Mark Lyttle, 3 op Tomas Nordqvist en 1 op Carlos Martinez. Gavin Dagley staat niet ver achter me. Om te winnen moet ik dus niet alleen goed varen, de anderen moeten ook nog wat steekjes laten vallen. Twee wedstrijden in heel andere condities dan de harde wind tot nu toe, dat biedt perspectief.

In de briefing heeft het comité aangegeven problemen te verwachten met de starts. Licht weer en stroom schuin van achteren op de startlijn. Het zal uitdagend worden de groepen snel gestart te krijgen.

Ik ga lekker vroeg het water op. Kruisrakjes varen, gevoel krijgen voor wat de wind doet en hoe de golfjes staan. De wind is veranderlijk en nog steeds vanaf de kant. Af en toe komt de wind even door en lijkt het stabiel te worden. De startlijn en boeien worden gelegd. Is dit de beloofde 10 knopen? Maar dan zakt hij weer in en verdwijnt helemaal. Dat gaat zo ruim 2 uur door. Rond half 2 komt er wat wind van links, uit het zuiden, bijna langs de kust. We moeten nu schuin tegen stroom over de startlijn en daardoor start de groep voor ons voor het eerst deze week in 1 keer. De wind is wel erg licht, na een minuut is de helft van het veld nog niet over de start.

Op het moment dat ik de boei rond, wordt de wedstrijd afgebroken. Shit happens.

Ook onze start gaat vlot en ik start in het midden. Ik heb gezien hoe ver iedereen achter de start lag bij de vorige groep en kan mooi vrij starten. De wind neemt iets toe en met wat kleine draaiingen en goede snelheid verdien ik goed op het veld. Vlak bij de bovenboei gaat de wind ineens weer terug naar zuidwest en blijkt dat ik de boei iets heb overzeild, ik kom als 4e boven. Dat ziet er goed uit, Mark ligt vlak naast me maar de overige concurrenten zitten diep in de middenmoot.
Op het moment dat ik de boei rond, wordt de wedstrijd afgebroken. Shit happens.

Nu ziet het er somber uit. Het is bijna half 3, er is geen stabiele wind en na 3 uur kan er niet meer gestart worden…
Net op tijd komt de wind terug. Ik hoor het commando van Con, de wedstrijdleider over de porto “210!” en in 5 minuten ligt er een nieuwe baan in. Dat doen ze goed. Maar dan krijgt de eerste startgroep de U-vlag in plaats van direct een zwarte vlag en volgt er nog een valse start. Weer 6 minuten verloren!

Mark en Marcos hebben duidelijk en verdiend van me gewonnen deze week.

Bij ons wel direct de zwarte vlag en net op tijd, om 5 voor 3 starten we, in 1 keer goed gelukkig. We zijn weg!
Met 5-7 knoopjes wind en korte stijle golfjes ga ik prima. Halverwege ziet het er geweldig uit, mooi in het midden, steeds de draaiingen goed en iedereen zowel links als rechts onder controle. Te mooi, uiteindelijk komt er weer een mega-shift, dit keer naar links, terug naar zuid. De eerste die ik vanuit die hoek voor langs zie komen is Carlos. Het zijn ook zijn favoriete omstandigheden, hij weegt net als ik maar 77 kg, maakt deze race verder geen fouten meer en wint. Er verandert ook niet veel meer in de wind. Mark en ik komen weer vrijwel gelijk bij de eerste boei en worden 7 en 8. Tomas heeft een zware dag, kan zich nog terugknokken naar een 14e plek maar verliest daarmee ook de 4e plek nog aan Gavin.

Helaas maar één wedstrijd vandaag. Plekje gestegen naar de derde plek. Mark en Marcos hebben duidelijk en verdiend van me gewonnen deze week.

Ik heb in het begin teveel laten liggen en ben blij met de laatste dagen. Er zijn een paar dingen die ik een volgende keer anders moet doen voor een beter resultaat. De belangrijkste zijn denk ik:
1) Meer wedstrijden varen. Mijn voorbereiding bestond vooral uit zelf uren maken. Belangrijk voor mij – al was het maar om heel te blijven – maar onvoldoende voor alles wat in een groot event belangrijk is, zoals het starten in een groot veld, boat-to-boat situaties en snelle tactische beslissingen. Het gaat niet alleen om ervaring, ook om routine.
2) Eerder winst pakken. Ik kan me zo 4 situaties herinneren waarop ik in een kruisrak winst boekte maar niet incasseerde – en de winst vervolgens weer verloor. Samen zeker genoeg puntjes voor de overall winst . Soms moet je tegen je verwachting in dat het nóg beter wordt, tevreden zijn met dat ene bootje, die 10 meter vooruit. Kleine stapjes. Zeker in een sterk (gelijkwaardig (-:) veld met wisselende omstandigheden.
3) Iets fitter en zwaarder zijn. Ik heb weinig tijd besteed aan krachttraining en ben lichter dan in de afgelopen jaren. In de meeste omstandigheden is de 82 kg die ik gewend ben, een beter gewicht in de laser dan mijn huidige 77.

Gelukkig zou ik de meeste dingen weer precies zo doen. Overall dik tevreden met deze week. Dank aan Marion voor het er zijn, zoveel regelen, het begrip op mijn mindere momenten en de kritische vragen op het goede moment. Zonder haar was ik op z’n best een redelijke middenmoter.

Leuk om af en toe reacties op mijn verslagjes te krijgen. Eerlijk gezegd schrijf ik niet om iemand te plezieren maar omdat het mezelf helpt de gedachten te ordenen en ervan te leren. Sorry!

Nu inpakken en klaarmaken voor de trip terug.
Tot zover. Groet!

Arnoud

Reacties

Reacties