Mark Slats vaart de sterren van de hemel

mark zeilend
Foto Christophe Favreau GGR 2018

De nodige deelnemers (7) zijn al uitgevallen in de Golden Gobe Race (GGR), de wedstrijd rond de wereld voor klassieke boten. Twee vanwege persoonlijke problemen, de rest vanwege materiaalbreuk met als heftigste de mastbreuk van de Noorse deelnemer, veelal is de windvaanzelfstuurinrichting de boosdoener. Hoe goed gaat het eigenlijk met de enige Nederlandse deelnemer Mark Slats?

Tijdens zijn laatste call was alles OK aan boord, weliswaar was er wat lekkage hier en daar, lag de inhoud van de keukenkastjes ondersteboven en is een groot deel van zijn wc papier nat geworden, de boot is goed en Mark is ook enthousiast! Hij heeft naar eigen zeggen voldoende water opgevangen, en belangrijker nog, via de HF radio, (Ook wel HAM Radio of SSB radio) spreekt hij regelmatig andere deelnemers, en kan hij via een zogenaamd ‘radionetwerk’ goede weerberichten ontvangen. Dick Koopmans, zijn teammanager, gaf onlangs aan dat het lukt om gesproken berichten via de SSB te verzenden op afgesproken tijden die Mark kan uitluisteren.
Technisch gezien ligt hij op de tweede plaats en vaart zo hard mogelijk achter de koploper Jean Luc Vandenheede  aan, beiden hebben dezelfde boot. Uitrustingstechnisch zijn er wel grote verschillen.
Vaart Jean Luc nu zo snel? Of vaart Mark zo langzaam?
Volgens de tracker heeft de 73 jaar jonge Jean Luc nog 17129NM te varen en Mark nog 17839.
Hoe heeft Mark, die tijdens de aanbreng wedstrijd tussen Engeland en de GGR startplaats Les Sables d’Olonne iedereen aan stukken voer,  deze achterstand opgelopen? Vaart Jean Luc nu zo snel? Of vaart Mark zo langzaam?
Als we de track zelf van beide eenzame zeemannen terugvolgen is zichtbaar dat Mark de Westelijke route over de Atlantic heeft gekozen en Jean Luc meer aan de Afrikaanse kant is gebleven.
Jean Luc had de snelste route, Mark sloot op een oostelijke koers weer aan in het kielzog van Jean Luc, terwijl degenen die de middenweg kozen soms letterlijk links bleven liggen. Na deze eerste grote kaap kwam Mark in een windstilte terecht en Jean Luc ligt nu stevig aan kop met 5-6 dagen voorsprong.
Kan Mark nog winnen? Zeker weten, Les Sables is nog ver en ook Jean Luc kan een tactische, persoonlijke of materiaal- tegenvaller krijgen.
Dezelfde boot met een verschillende configuratie (oa lengte mast is afwijkend) heeft zeker ook nog fors impact op het dagelijks reilen en zeilen aan boord. Jean Luc concludeerde tijdens de proefvaarten dat een kortere mast waarschijnlijk beter zou zijn voor de zware omstandigheden in de Zuidelijke Oceaan. Zijn filosofie komt erop neer dat je in die ruige gebieden sowieso met een rif moet varen anders is de boot (met name voor de windvaan) niet te houden. Ook geeft een kortere mast een betere stabiliteit in combinatie met de rolfokken die hij wel heeft en Mark niet. Daar komt nog bij dat Jean Luc vanuit de kuip het grootzeil kan reven.
Of Mark zijn 33 jaar oudere rivaal nog in kan halen met zijn langere mast en leuvervoorzeilen zal de toekomst uitwijzen.
Gaat het hard? Ja voor GGR begrippen wel, hij heeft de afstand tot Kaap de Goede Hoop 22 procent sneller afgelegd dan Dick Koopmans voorspeld had!
Voorlopig loopt Mark weer meer dan vijf knopen en kunnen we ervanuit gaan dat hij er alles aan zal doen om te winnen en hij heeft minimaal nog 26 dagen te gaan tot de volgende mijlpaal, Hobart!

Reacties

Reacties