Such a perfect day (bijna dan)
Ideaal krijg je het nooit, maar tweede Pinksterdag kwam aardig in de buurt. Zon, 25 graden en 15 knopen wind. Uit het oosten. Tegen dus, het laatste stuk van Lelystad naar onze thuishaven Ketelmeer, dat dan weer wel. Vanuit Lelystad maken wij een lange slag tot aan Urk en daarna een paar korte slagen richting de Ketelbrug, waar we precies op tijd voor de opening aankomen. Tegelijk met ons arriveerde een Harlberg Rassy 43. We hebben haar al een tijdje zien opkruisen achter ons en we lijken aan elkaar gewaagd.
De Rassy vaart precies in mijn kielzog. Ik vaar iets meer bakboord. Zij ook. Ik wijk naar stuurboord uit om hen de ruimte geven. Zij verleggen ook koers.
Met drie schepen gaan wij door de brug. Het derde schip gaat direct stuurboord uit. Ik ging koers recht in de wind om wat hoogte te winnen, voor we zeil zetten. De Rassy vaart precies in mijn kielzog. Ik vaar iets meer bakboord. Zij ook. Ik wijk naar stuurboord om hen de ruimte geven. Zij verleggen ook koers. Ik neem dan maar wat gas terug. De Rassy blijft achter mij.
Eenmaal voldoende vrijgevaren van de brug rollen we de fok uit. En achter ons, inderdaad… de bemanning van de Rassy ook. Net iets eerder dan wij komen zij op snelheid en halen ons aan bakboord en aan lij in. Wij zijn ongeveer even snel, maar zij varen iets hoger aan de wind. Ik knijp de boot ’n beetje, zodat we langzamer zeilen en de Rassy ons voorbij kan. Na een minuut of wat pal naast elkaar te hebben gevaren, vind ik het toch wat riskant. Ik vraag de schipper en vrouw, die wij inmiddels bijna een hand kunnen geven, wat af te vallen.
“Loef wijkt voor lij”, is het antwoord. De bemanning is van het type met wie je niet in discussie gaat. We gaan overstag en verwonderen ons twee slagen lang over deze ‘aanvaring’. Waarom zou je op zo’n prachtige dag zo snel op je bestemming willen zijn, dat je geen meter weg wilt geven?
Natuurlijk, loef wijkt voor lij, dat weten wij ook wel. Maar ook als je achterop wordt gelopen, net het zeil hebt gehesen en zojuist de motor hebt uitgezet?
Het is in ieder geval een goede reden om ons weer eens in de voorrangsregels te verdiepen. Natuurlijk, loef wijkt voor lij, dat weten wij ook wel. Maar ook als je achterop wordt gelopen, net het zeil hebt gehesen en zojuist de motor hebt uitgezet?
‘Het is ondenkbaar dat iemand roept: “ik vaar hoger”, of “ik zeil over bakboord” met de bedoeling voorrang af te dwingen’, lees ik op internet. Het BPR kent alleen voorrang verlenen of uitwijken, en geen voorrang nemen of afdwingen.
Verder geldt dat een oplopend schip aan bakboord oploopt. Als er voldoende ruimte is, mag je ook aan stuurboord oplopen. Zeilschepen loop je in beginsel aan de loefzijde op, het schip aan lijzijde geeft dan ruimte. Ik maak hieruit op dat je niet mag oplopen en de voorgaande boot mag dwingen overstag te gaan.
Misschien wilde de bemanning een wedstrijdje met ons doen? Ik weet dat bij wedstrijdzeilen andere regels gelden. Geen idee of je dan wel een voorgaande boot eruit mag loeven.
Terwijl wij de laatste mijlen opkruisen, zien we de Rassy de motor starten en de zeilen strijken. Onze verbazing is compleet. De perfecte zeildag heeft blijkbaar voor iedereen een andere invulling!
PS Als ik de vaarregels verkeerd heb geïnterpreteerd, dan hoor ik dat natuurlijk graag van u!