Pfff wat moet je nog een eind varen. Het is echt nog heel ver. Het is mij veel te ver. Maar wat vet dat je dit doet. Echt een mooie tocht. Het zijn maar een paar van de reacties die ik krijg, maar het is redelijk representatief. *) Ja, het is echt nog ver naar Australië, nog heel ver. Nog meer dan 3.000 mijl. En wat heb ik er te zoeken? Uiteindelijk helemaal niets. Dat klinkt misschien wat gek als je er al een paar maanden naartoe vaart, maar zo is het.
Australië is niet het doel van deze reis en is dat ook nooit geweest. Ik wil de wereld rond en dat gaat nu eenmaal het snelst (niet het makkelijkst) via deze route. Wat mij daarbij helpt, is een stip aan de horizon, of eigenlijk een stip achter de horizon want zo ver is het. Die stip staat in Australië en dat is min of meer toevallig. Het ligt ongeveer halverwege en het heeft prima voorzieningen om Karma langere tijd te laten liggen, zodat ik weer naar Liane, Julian en Milou kan en weer hard aan het werk om de negatieve trend van mijn bankrekening te doorbreken. Naast Australië zijn er natuurlijk andere eilanden die zich daarvoor lenen. Nu we bijna twee weken onderweg zijn – en net de eerste duizendmijlsgrens gepasseerd zijn 🙂 – is het goed om verder te kijken dan alleen het eerstvolgende eiland.
Als je kijkt op Google Earth dan zie je in die lagoon de trimaran waarmee Henk van de Velde er ooit lag.
Het eerstvolgende eiland is trouwens niet Australië, maar Ile Amsterdam. Iets zuidelijker ligt ook nog St Paul. Beide zijn onbewoond en het is er lastig ankeren en aan land gaan. Van Ile Amsterdam heb ik vrijwel geen informatie. St Paul lijkt op een vulkaan met een binnenmeer met aan één kant een ingang. Echt fascinerend om daar te liggen. Als je kijkt op GoogleMaps – of Earth – en je zet de foto-laag aan, dan zie je in die lagoon de trimaran waarmee Henk van de Velde er ooit lag. Hij vertelde me voor vertrek dat ik daar waarschijnlijk ook wel naar binnen zou kunnen, maar kwam er vorige week op terug: ‘1.70 meter is echt maximaal, geen onnodig risico nemen!’ Thx. Dat gaan we dus niet doen, zeker niet nu we zo zwaarbeladen zijn. Beide eilanden zijn zeker niet geschikt voor Karma om langere tijd te liggen.
Op dit moment ben ik aan het zoeken naar een geschikte ligplaats voor Karma en informeer ik zowel in Melbourne als in Nieuw-Zeeland.
Aan de andere kant van Australië liggen twee eilanden die beide wel een serieuze optie zijn. Een noordelijk en een zuidelijk eiland, samen Nieuw-Zeeland. Ik heb altijd geleerd dat dat vanuit Nederland echt de andere kant van de wereld is. Het is een paar weken verder varen en het betekent iets langer van huis, maar het bespaart op de hele route weer enkele honderden mijlen en het maakt de terugtocht naar Nederland een flink stuk korter. Bovendien trekt Nieuw-Zeeland me meer.
Op dit moment ben ik aan het zoeken naar een geschikte ligplaats voor Karma en informeer ik zowel in Melbourne als in Nieuw-Zeeland. Als het NZ wordt, dan zou het zomaar kunnen dat we Albany net als Fremantle links laten liggen en direct naar Tasmanië of Melbourne varen. Maar dat is speculeren en zover is het gelukkig nog lang niet. Eerst nog een paar duizend mijl te gaan over de Indian. Aan de hoeveelheid eten aan boord zal het niet liggen. En nu ook de watermaker het doet, is er de ruimte en de vrijheid om hierover na te denken. Heerlijk dat het nog zo ver is. Voor je het weet is het voorbij, want alles gaat voorbij. Maar eerst … genieten we. Gelukkig. Genieten we ervan. ;-)*) Natuurlijk is dat niet statistisch onderbouwd.