Wederom averij voor Vestas
Ik weet niet hoe het me jullie zit, maar de Volvo Ocean Race kan mij op de een of andere manier minder boeien dan voorgaande jaren. De start is interessant en de finish ook. Maar de weken daartussen open ik hooguit eens in de zes dagen mijn app. Het helpt niet dat mijn favo team (Brunel) niet zo sterk presteert als ik van te voren had gehoopt. Maar afgezien daarvan is het ook inherent aan het concept van deze race. De one-design boten zitten dicht op elkaar en het is best lastig om ‘big gains’ te maken. Echter er gebeurde deze leg wel iets verrassends.
Scallywag liet zien dat je als underdog de binnenbocht kunt nemen naar het podium. Zelfs als je nog even een man-overboord-situatie hebt. Maar was deze strategische keuze part of the plan of puur geluk? Uitgaande van de weermodellen leken ze helemaal verkeerd te zitten. Maar toen de weermodellen verkeerd bleken te zitten, zat Scallywag op goud. Het is ze gegund. Want niets is zo leuk als in je thuishaven als eerste boot finishen. Jammer genoeg hangt er wel een grauwe sluier over deze overwinning.
de aanloop naar Hong Kong is een hindernisbaan
Want vrijwel tegelijkertijd, zo’n dertig mijl voor de finish is er een aanvaring. Het wordt nog grimmiger als Race Control zaterdagochtend in alle vroegte bevestigt dat er inderdaad een aanvaring is geweest waarbij een dode is gevallen. Vestas 11th Hour Racing is in het donker op een vissersboot geklapt. Nu staat de aanloop naar Hong Kong al bekend als één van de drukste ter wereld en maken de vele vissers (en visnetten) het en ware hindernisbaan. Maar er wordt ook gerept over een onverlichte vissersboot. Dat schijnt daar nogal vaak voor te komen omdat de vissers hun spot niet willen verraden. Nou dat lijkt gelukt.
Voor de race is dit zo’n beetje het ergste dat kan gebeuren. Erger dan een boot die op de klippen klapt. Erger dan een crew member die overboord slaat en verdrinkt. Want die scenario’s kun je nog afdoen als ‘risico van het vak’. Hoe hard dat ook klinkt. Maar dit is zo’n beetje worst case scenario: een ‘onschuldige’ omstander die zijn boterham probeerde te verdienen.
Uitgaande van het rapport van Hong Kong Marine Rescue Coordination Centre (HKMRCC) – dat gelijk door een mayday van Vestas werd ingeschakeld – zijn er tien vissers geëvacueerd. Waarbij één visser met de helikopter in kritieke toestand naar het ziekenhuis is gebracht. Deze visser heeft het helaas niet overleefd.
Voor sponsor Vestas is het de tweede keer dat ze groot in het nieuws komen met hun boot. De vorige keer, toen ze op een rif strandden, heeft ze dat vooral veel publiciteit opgeleverd. Hierdoor steeg hun mediawaarde. Ze stonden immers in zo’n beetje elke krant en op alle nieuwssites. De crew baalde, maar de sponsor zag zijn naamsbekendheid stijgen. De enige die er echt voor betaald heeft is Wouter Verbraak. Hij moest diep door het stof.
Driemaal is scheepsrecht
Deze keer is het anders en gooit het ongeluk een dikke schaduw over de zeilers, sponsoren en organisatie. Vestas 11th Hour Racing zal de komende dagen meerdere schietgebedjes moeten doen. Want de boot op tijd vaarklaar krijgen is één ding, veel belangrijker is het vonnis van de Hong Kong Marine Police (Marpol). Pas als blijkt dat het team niet verantwoordelijk is voor de dood van de visser, heeft het groen licht om verder te racen. De vraag is of je wel op een Vestas boot verder wilt varen. De meeste zeilers en zeelui zijn toch wat bijgelovig. En was het niet pas bij driemaal scheepsrecht?