Karma-blog: Onze etappe in 700 woorden

33 dagen en 4 uur geleden vertrokken we uit Recife. Met 2 man, m’n mattie Koen en ik. Op 1 stalen boot met 2 masten We zeilden 92% van de tijd en dobberden er 4.

halfwinder_regen_bui
De 56pk Yanmar verbruikte een halve tank aan diesel Wij consumeerden 450 liter water 2 flesjes cola en 3 pakken sju De lamp 2 flessen parafinne, het kooktoestel 9.
Met 1 molen op de railing probeerden we te vissen 3 keer hadden we stevig beet, maar de vis was sterker We verspeelden onze laatse 4 grote vishaken Gelukkig genoeg tonijn aan boord, 21 blikken.
We aten 3 x friet, 2 x zuurkool en lieten de gedroogde bonen staan. We bakten 16 broden en 24 pizza’s, kleintjes dan 3 dagen geleden aten we onze laatste verse groente. In het net hangen nu nog 5 sinaasappels.
We kochten 1 blikje bier per dag, precies. Maar de 2 avonden voor vertrek hadden we niet meegerekend (dom) 1 volle winkelwagen lieten we in de supermarkt 0 meloenen, papaya’s en ananassen aan boord
2 thermoskannen vulden we steeds met warm water. Een pak koffie ging in 3 dagen op Met het laatste pak deden we 2 keer zo lang Toch duurde onze reis net 1 dag langer.
We zagen meer dan 1 miljoen sterren. Geen walvissen maar tientallen dolfijnen 2 keer zoveel vliegende vissen. En 1 wat suffe vogel vloog ’s nachts tegen het zeil.
Via de satelliet haalden we 91 gribfiles uit de lucht. En 68 mails met weeradvies van Ruud Kattenberg Hij zag het meestal 2 dagen eerder en 3 keer beter dan wij 1 groot genot om met deze man te mogen werken.
1.000 maal dank Ruud, dat was goud waard. Hemelsbreed overbrugden we 3.653 mijl, door het water 3.987. Via 12 waypoints leidde Ruud ons langs deze route En timede precies 1 moment om op Tristan de kunnen landen.
Onderaan een 2 kilometer hoge vulkaan midden in de oceaan. Gooiden we 2 keer ons anker uit in water van 20 meter diep 1 keer hield ‘ie niet, vanwege de kelp, stug bruin zeewier. De tweede keer krabde het zeker 30 meter.
Maar waar schepen soms 7 dagen moeten wachten. Konden wij in 1 keer het eind van wereld op (#dankbaar). Waar we na 6 uur grenzeloos genieten Met 8 pk door 2 meter hoge branding moesten.
We speelden onderweg met 3 katjes en ontliepen 1 tijger. Die ons 2 uur lang tot 38 knopen wind liet voelen. Een stuk of 10 golven spoelden aan boord. Maar nog geen 3 kwamen er binnen.

We zeilden van 35 graden overdag Naar water van onder de 10 Door 4 verschillende tijdzones En hebben maar 1 echte bui gehad.
We hebben ons niet 1 moment verveeld 231 keer elkaar losten we elkaar af We lazen een stuk of 4 boeken (Koen). En schreven 85 pagina’s van een toekomstig boek (ik).

We klopten 3.234 regels code van 5 sterren kwaliteit Met 1 druk op de smartphone zien we nu dagafstanden. En True Wind wordt automatisch berekend, 20 keer per minuut Onze positie hebben we 334.800 gelogd met 210 mb andere data.
Geen 1 dag was hetzelfde Geen 1 keer zagen we dezelfde zee Geen 1 keer kregen we dezelfde veranderlijke wind. Geen 1 keer waren we elkaar zat  En ook al was het een keer of 3 even aanpoten. Het was vooral 1 fantastische ervaring Voor 2 personen  Voor m’n mattie Koen en voor mij.

En, nu zit het er bijna op
Alles gaat voorbij Maar eerst genieten we ervan. Ik luister Acda en de Munnik. Zo stuur ik Karma het dock in Van de Royal Cape Yacht Club. En zolang ik hier maar niet vandaan hoef. Zolang ik hier maar mag bestaan. Kan het echt niet beter gaan  Laten we leven wat we kunnen. Dat is het enige dat kan.

Ik luister nog even Acda en de Munnik  We kijken maar niet te ver vooruit. Wat fout gaat, jammer dan. Geniet er nou maar van. Koen en ik.
We lachen naar elkaar. En we zullen ons vanavond nog bedrinken Denk niet aan de kater Geniet, geniet nou maar

Alles gaat voorbij. Maar eerst genieten we gelukkig. Genieten we er van.