lef of loser? Bepalende momenten in de VOR
Achter de kaartentafel zitten de navigators eindeloos opties door te nemen. Het gaat niet alleen maar om het lezen van de gribfiles (digitale weerkaarten) of het interpreteren daarvan. Kennis en ervaring zijn noodzakelijk, lef en geluk helpen daarbij. Niets is zeker als het om weersystemen gaat. Een ding is wel zeker; wie nu de juiste beslissing neemt, maakt heel grote kans om als eerste over de finish in Kaapstad te komen.
Here’s @SKMRacing looking at how the 170nm of north-south separation in the fleet could pan out over the coming days. #watchlog pic.twitter.com/3P9PN2yARn
— Race Experts (@RaceExperts) November 19, 2017
Race Experts van de VOR geven heldere uitleg over de opties de komende dagen. Welke koers zou jij aanhouden?
Navigator Andrew Cape is niet heel spraakzaam, maar geeft aan dat de komende dagen heel spannend worden. Ohja, en de groeten aan het thuisfront wil hij ook wel doen als de OBR (On Board Reporter) daar uitdrukkelijk om vraagt.
Bij Dongfeng Race Team slaat de frustratie toe. “We hebben een domme fout gemaakt”, zegt Marie Riou. “Maar de race is nog niet voorbij. We hebben nog een paar dagen om het goed te maken.” Interessant om te zien en naar te luisteren is als de navigator van Dong Feng naar boven komt om de bemanning te vertellen dat ze hun voorsprong kwijt zijn. De uitdrukking op hun gezichten en een verbaasde Marie die uitroept: “Hoeveel mijl?!” #lovemyobr