Max blog: De eerste nachtshift van Sten

Porto-Lagos
Total distance: 300nm
Average speed: 5,21 knots

13549161_1119133628159483_1524641067_oHoi ik ben Sten , 16 jaar en net geslaagd voor de middelbare school samen met mijn broer Niels. Als cadeau hebben we van mijn vader en neef Max een zeiltocht gekregen van Porto naar Malaga.

Op 18 juli was het eindelijk zover en stapten we in Amsterdam op het vliegtuig naar Porto. Wij legden in 3 uur de afstand af waar max 3 weken over deed.

Het was een verschrikkelijke reis met belachelijk weinig beenruimte. Op het vliegveld van Porto werden we hartelijk onthaald door Max en zijn maat Felix. Max en Felix hadden een Kia Picanto gehuurd en twee motorscooters, met deze caravaan reden we naar de haven. Eenmaal aangekomen in de haven hebben we de boot van Max volgepropt met onze spullen, waardoor de waterlijn onder water kwam te liggen.

Die avond hebben we onze diploma’s flink gevierd in de straten van Porto. We zijn natuurlijk naar Porto gekomen om te zeilen dus na twee dagen Porto zetten we koers richting Lissabon.

Om 12 uur in de nacht was het zover: mijn eerste nacht shift en dat op de Atlantische Oceaan! Ik vond het erg spannend, maar uiteindelijk was het een geweldige ervaring. Eentje om nooit meer te vergeten. We hebben de nacht doorgehaald met behulp van ijskoude cola en een lekker muziekje.
Rond 5 uur werd het nog even spannend, ik lag net te tukken toen ik werd gewekt door het gevloek van Max. De spinnaker was namelijk gescheurd. Door goed samen te werken is alles veilig naar beneden gekomen en met uitgeboomde fok voeren rustig verder richting Lissabon.

Eenmaal aangekomen in Lissabon gingen we de winkelstraatjes bekijken, voor de familie van Kleef net te steil en te warm. Terwijl Niels, Pa en ik lekker op het terras gingen zitten liep onze super toerrist Max in zijn eentje verder. Rond een uurtje of vijf zijn we naar een groot plein gegaan om op een reusachtig scherm te kijken naar de wedstrijd van Portugal tegen Hongarije. Uiteindelijk wisten de mensen niet voor welk land wij waren omdat er voor elk doelpunt werd gejuicht.
De volgende dag gingen we chillen op het strand en daarna vertrokken we een 100 mijl lange reis richting Lagos.13528954_587047778140755_5166979552236296091_n
Dit betekende weer een nachtshift, maar dat leek voor mij nu opeens de normaalste zaak van de wereld. Best gek hoe snel je daar aan gewend raakt.
Ik baalde uiteindelijk wel, want net toen Max en ik lag te slapen zwommen er allemaal dolfijnen mee met boot hoorde ik later van mijn broer Niels.
De eerste week is goed bevallen en dat is maar goed ook, want als we het niet gezellig hebben met elkaar, is een bootje van 9 meter snel te klein! Volgende week kunnen jullie de ervaring lezen van mijn broer Niels van Kleef, waar we van Lagos naar Malaga varen.