Mijn eerste bootblog #2: Wensen, dromen
Friso en Esther vertellen in deze blog over de zoektocht naar hun eerste eigen zeilboot. Voor velen een herkenbare eerst keer. Voor degenen die de stap nog moeten zetten wellicht een welkom inzicht in dit proces. Welke overwegingen hebben zij gemaakt? Waar let je op? Hoe pak je zoiets aan? Van oriëntatie tot het definitieve besluit. In deze driedelige blog nemen Friso en Esther je graag mee op hun zoektocht.
Dromen, wensen: Zoekveld
Door onze ervaringen en research verscherpte ons zoekblik. Samen praatten we veel over onze toekomst en wat we met zeilen willen. De grote verre reizen komen steeds vaker aan bod. Toch wel maatje 11-12 meter dus.Ook op het gebied van materiaal: Houten schepen zijn vanwege veel onderhoud een ‘no-go’. Staal staat om dezelfde reden laag op het lijstje, tenzij in goede staat en in 2K lak. Aluminium is mooi spul maar die schepen zijn relatief duur en galvanische corrosie is tricky. Polyester (GRP) is niet voor niets plastic-fantastic. Er zijn eindeloze discussies online te vinden over welk materiaal het beste is, maar polyester is sterk, goedkoop en onderhoudsvriendelijk. Alleen dus even checken op nattigheid in de vorm van osmose (vaak een sterk overdreven horrorwoord) of delaminatie. Daarbij, 80% van de totale botenmarkt bestaat uit polyester dus hier in is ook meer keus.
We houden van sportief zeilen. We zijn immers nog jong.
We houden van sportief zeilen. We zijn immers nog jong. Bovendien vergroot het je actieradius. Wat we namelijk niet zien zitten is dagenlang opkruisen en geen mijl vooruit komen. Dat lijkt dan ook de deur dicht te doen voor ondiepe schepen, s-spant langkielers en hef- of klapkielers. Multihullers spreken ons sowieso niet aan. Logischerwijs komen we al snel in het toer-sport (racer-cruiser) segment aan.
Ons budget beperkt ons in het kijken naar ‘jongere’ schepen. De oudere dames van zo’n 30 lentes jong zijn wel haalbaar. Dit is helemaal niet erg, want doorgaans vinden we het lijnenspel uit deze periode toch mooier. Wel is er door het klassieke lijnenspel vaak minder ruimte van binnen.
Bezichtigde schepen: (in chronologische volgorde)
- Albin Vega, 27 voet, jaren 70, polyester, langkieler
- Akerboom van Lent ‘Papillion’, 40 voet, 1964, one-off, stalen s-spant
- Lunstroo ‘Breeveertien’, 35 voet, 1960, one-off, stalen s-spant
- Dehler ST ‘Elch’, 38 voet, 1986 polyester, IOR racer/cruiser
- Standfast 40P ‘Bastet’, 40 voet, 1982 polyester, IOR racer/cruiser
- Standfast 40P ‘Rainbow’, 40 voet, 1982 polyester, IOR racer/cruiser
- Beneteau First ‘Haddock’, 42 voet, 1984 polyester, IOR racer/cruiser
- Trintella IV, 41 voet, 1972 polyester, langkieler
- Standfast 40P ‘Aphrodite’, 40 voet, 1982 polyester, IOR racer/cruiser
- Sparkman & Stephens ‘Goodwin’, 44 voet,1975, aluminum IOR racer
- Oyster ‘Ithika’, 37 voet, 1980 polyester, IOR racer/cruiser
- Breeon ‘Stormmeeuw’, 36 voet, 1964, stalen s-spant
- Colin Archer Polar ‘Vision Quest’, 35 voet, 1977, polyester
- Standfast 40S ‘Annie’, 40 voet, 1978 polyester, IOR racer/cruiser
Makelaars & eigenaren
Meestal ben je gedwongen met de makelaar van het schip te communiceren. Dit heeft niet de voorkeur. Sommigen zijn lui, weten weinig van het schip, zijn praatjesmakers of hebben veel weg van keukenboeren. Maar allemaal hebben ze een commerciële agenda uiteraard. Wanneer je met de eigenaren zelf spreekt, krijg je een beter beeld van de achtergronden. Bovendien is het leuk om een klik te hebben en de eigenaren het gevoel te geven dat er goed voor hun schip gezorgd zal worden. Desalniettemin, ook eigenaren hebben een commerciële agenda. Ook zij willen graag van hun boot af. Voor sommigen is hierdoor de verleiding groot om zaken te verzwijgen of glad te praten. Neem dus nooit zomaar alles aan wat er verteld. Een stukje mensenkennis is hier van groot belang. Is het een typetje nuchter, secuur, zorgvuldig en eerlijk of een typetje gladde waailap? Mentaliteit zegt veel over hoe de boot verzorgt is.