Kings blog: Analyse van de laatste mijlen
Update King’s Legend Sydney to Hobart Race, nog 16nm te gaan met 10Kt richting de finish. Gerard Schootstra deelt zijn visie vanuit zijn luie stoel.
Een stemmetje in het achterhoofd van schipper Gijs zegt dat de King’s Legend, een oudere dame die veel liefde en aandacht nodig heeft, zomaar eens verrassend uit de strijd kan komen. Het schip weegt 35 ton, en is een goede zeiler in zwaar weer, terwijl de andere lichtere schepen wellicht weggeblazen worden. En weggeblazen worden geld voor sommigen haast letterlijk, maar liefst 31 schepen verlaten noodgedwongen de Sydney to Hobart Race.
Ook de King’s Legend komt niet geheel ongeschonden uit de strijd als ze 24 uur lang 45 knopen wind op de neus krijgt. De genua 4 wordt de eerste nacht door de krachtige wind uit elkaar gereten. De heren zeilen verder op de storm jib en twee riffen in het zeil, en vechten zich langzaam terug. Gezien de weersomstandigheden is het gemis van de genua in het vervolg van de race een extra handicap. Er is veel zeeziekte aan boord, en regelmatig worden de vissen gevoerd. Het schip en haar bemanning hebben het zwaar te verduren, tot drie keer toe worden ze bedolven onder een woeste oceaan.
Wie zijn eigenlijk die masochistische Zeilhelden, die afgelopen dagen tegen metershoge golven opgebokst hebben.
Wouter van Hasselt, regelmatig zeilt hij wedstrijden met zijn door German Frers ontworpen Maxi. Daarnaast is hij regelmatig schipper geweest op de King’s Legend, en kent daardoor het schip goed.
De eerste Nederlander die de Mini Transat uit zeilde, Sander Bakker is ook van de partij. Tevens is hij met zijn bedrijf Tuned rigging verantwoordelijk voor de verstaging van de King’s Legend.
Klaas Huisjes de oudste aan boord, is een zeer ervaren wedstrijdzeiler en heeft al twee Sydney to Hobart races op zijn naam staan. En zeilinstructeur Erik Zandstra, op 23 jarige leeftijd zet hij zomaar deze beruchte zeilrace op zijn naam.
Twee zeilers moesten de race helaas aan zich voorbij laten gaan. Bart Jan IJzerman en Gerard Schootstra wanen zichzelf af en toe wel aan boord, omdat ze het schip op de voet volgen. Gerard vertelt hoe hij de wedstrijd vanuit zijn luie stoel beleeft.
Je zou eigenlijk op de King’s Legend meezeilen, waarom ben je niet aan boord?
Persoonlijk had ik enorm graag aan boord gezeten, maar ik vaar al veel en daardoor ben ik veel van huis. Dus dit keer had de familie de stem om te zeggen deze keer niet. Ik heb de race ook al een keer gevaren ( 2007) dus dat was geen steekhoudend argument. Normaal staat de familie achter al mijn zeilen, maar afgelopen twee jaar was ik wel erg veel weg.
Volg je de wedstrijd ondanks dat je zelf niet mee zeilt?
Van A tot Z, volg al weken de weersomstandigheden en stromingen. Dus ook ik zat klaar voor de start, en ieder moment dat het kon, kijken of dat de jongens de juiste keuzes maakten. Dit is natuurlijk moeilijk voor te stellen vanuit je luie stoel, maar lokale omstandigheden zoals onweer en dergelijke kunnen hun dwingen om een bepaalde kant op te varen, deze zien wij niet.
Hoe vindt jij dat de King’s Legend en haar bemanning tot nu toe gepresteerd hebben?
Ik had voor mezelf een scenario gemaakt en daar komen ze heel dicht bij in de buurt, dus ik ben wel gecharmeerd van hun prestaties. Zeker gezien de omstandigheden die ze hebben gehad. Korte steile golfslag, stroom tegen wind. Op een gegeven moment zag ik op de data sheets een golfperiode van 2 seconden, als dat echt zo was dan heb je het IJsselmeer in een reuzen formaat! Gelukkig konden ze toen ze Bass Strait opvoeren even een beetje ademhalen, maar het bleef wel schakelen voor ze. En dan mis je de genua 4 wel als er een bui overkomt.
De finish wordt ook nog rete spannend, ik verwacht dat ze de 30e in de ochtend rond Tasman Island gaan. Rond negen uur gisteravond (onze tijd) kregen ze te maken met een nieuw weersysteem wat merendeel een ruime koers betekende voor de jongens.
Rond ongeveer drie uur vannacht (onze tijd) varen ze rond Tasman Island, en varen ze een uurtje later Stormy Bay in, langs de orgaan Pipes! Dat is echt een gaaf gevoel als je daar langs vaart! Ze varen dan aan het eind van de middag Derwint river op (hun tijd) niet echt ideaal aangezien bij zonsondergang de wind daar nog wel eens wil inkakken. Maar gezien de windrichting verwacht ik dat ze redelijk kunnen doorvaren, zeker het eerste stuk!
Morgenvroeg tussen 8.00 en 11.00 kunnen we een telefoontje verwachten dat ze zijn gefinisht!!
Was voor hun een zware dobber met nog een tricky staartje, er zitten maar secondes tussen de top 2-5. Spannend!!
Je kan de laatste mijlen van de King’s Legend volgen op http://rolexsydneyhobart.com/tracker/
@SaskiaPoelman