Waardig en duurzaam slopen
Om met het goede nieuws te beginnen: ja, er zijn mogelijkheden om van oud polyester nieuwe producten te maken. En dat is maar goed ook! Want we hebben het over alleen al in Europa over 6 miljoen boten.
En wat kost dat nou?
Je boot laten slopen (een waardig graf geven) kost ongeveer 80 tot 130 euro de meter. Een boot van 9 meter slopen kost dus zo’n 900 euro. Dit is exclusief transport wat bij boten boven de 8 meter al snel ruim 30% van de totale kosten kan bedragen. Indien een boot is gezonken, nemen deze kosten uiteraard alleen maar toe.
Nah, dat valt best mee!
Tsja, wel als je het afzet tegen de nieuwprijs van een boot. Wanneer iemand een boot koopt van 10 meter voor 150.000 euro, zijn de sloopkosten ongeveer 1% van de aanschafprijs. Dat is vrijwel te verwaarlozen. De laatste eigenaar zal echter voor de boot een fractie van de nieuwprijs betalen. In de huidige markt heb je een compleet 8 meter polyester bootje al voor iets van 2000 euro. En dan ziet het financiele plaatje er anders uit. De sloopkosten van ditzelfde bootje liggen rond de 900 a 1500 euro. Dit is voor iemand die een paar duizend euro bij elkaar heeft geschraapt voor zijn bootje meestal niet op te brengen.
Ondertussen drijven, liggen of staan er zo’n 6 miljoen boten waarvoor er niets geregeld is als het gaat om sloop. Wat doen we daar mee? Op het congres komen ze met de volgende voorstellen.
1: Slopen voor het te laat is. Allereerst scheelt het een berg in de kosten wanneer eigenaren hun boot laten slopen voor deze zinkt. Dat maakt het transport en de totale kosten aanzienlijk lager, en de restwaarde van eventuele spullen aan boord blijft aanwezig, en vervuiling door (sloop)boten in havens en aan kades neemt af.
De verwijderingsbijdrage lijkt een logische stap om sloop in de toekomst beheersbaar te maken. Alleen gaat een nieuwe boot een jaar of 30 a 40 mee. Waar gaat dat geld naar toe? Wie registreert het eigendom, kortom moet er een organisatie komen om dit probleem op te lossen? Een ‘ja, maars ….’ We zijn nog lang niet.
Jirja de Kool