Kleinjans blogt over de Fastnet

Altijd oorstrelend en en fascinerend mooi hoe de Vlaamse Zeilheld Michel Kleinjans over zijn avonturen schrijft. Deze keer over de Fastnet Race samen met Ian Wittevrongel, Jean -Martin Grisar en Bert Schandeveyl op de Visit Brussels Roaring Forty II. (Foto uit 2011van Rolex / Carlo Borlenghi)

Dag 2
Goed 2 dagen onderweg, alles wel a/b, behalve lichte muiterij wegens te weinig koffie, chocolade en wind, deze laatste is nu eindelijk aan het komen.
de start op de solent was op zijn manier spannend, voor stroom starten zonder wind in een veld van open 60`s, maxi multi`s en 20 class40 en nog wat andere buitenmaatse boten vroeg wel enige koelbloedigheid, schatten waar op de lijn er het meeste stroom stond, niet zo moeilijk, onder hete eiland, dan schatten hoe snel je naar de lijn dreef vanaf het waarschuwingssignaal, zonder een ander te raken, dit kwam allemaal goed uit en bij het kanon wren we een van de betere drijvers, nog een boei ontwijken, waar we ten noorden van moesten blijven lukte met enige cool met wel een goede meter overschot!, weet niet hoe je anders tegen stroom ging terug geraken, na zo`n goed half uur kwam er dan wat wind en zoals meestal opkruisen naar de needles, so far so good en in 2/3 positie de solent uit, nog enkele slagen en dan een grote lift over sb richting start point, gelukkig blijft er iets wind en op de nieuwe concise na lopen we samen met moonpalace vooraan richting wsw, tegen 8/9kn, code 0time en af en toereaching spi, de eerste nacht verloopt vlot, maar concise lijkt altijdnet iets sneller te lopen…
maandag in licht weer gangen trekken naar de lizard, in de baai van plymouth wat landwind gaan zoeken, en aan de horizon verschijntde Spaanse Tales, altijd een favoriet als hij meedoet, maar goed na wat gekruis komen we met zijn 4 aan de scilly eilanden, waar we voor de rest van de 2de nacht parkeren en wachten op onze vriendjes, concise is iets voor en is ook onder de morgen weer de eerste weg, na wat wisselen met moonpalace en tales, geraken we ze voorlopig `denken we` kwijt door eerder nw richting fastnet te gaan ipv zoals zij proberen eerst wat hoogte te gaan halen in het zuidwesten voor een al of niet voorziene shift naar links, (ben waarschijnlijk niet slim genoeg om die move te begrijpen),
ondertussen zijn de achteropkomers door en tewn zuiden van de scillies komen opzetten en is er allicht 1 ons zo voorbijgestoken, maar dat weten jullie aan de wal beter dan wij, aangezien niemand ons posities doorstuurt en we buiten gsm bereik zijn,…., modern times ?
nu nog 67 mijl naar de rots , gewoon recht toe recht aan zo snel als we kunnen, een befamde`kamelenrace` tot de rock en dan tot de scillies.
de jongens trimmen fanatiek en we doen ons best, want ik heb idd een beetje te fanatiek gewicht bespaard in het provianddepartement, hoe sneller in plymouth, hoe minder kans op honger lijden(is beetje overdreven), maar toch den biefstuk zal smaken.

Rounding the rock, ut 00h51m05sec
all well, bit humid

Dag 3

Goedemorgen allemaal,
Een beetje uitgerust na een pikdonkere natte nacht in de Ierse zee, helemaal zoals je het in de Fastnet verwacht, beetje klam in de kleren, de laatste koffies worden aangesproken, het buiswater vliegt in de stuurmannen hun gezicht (Bertje en Ian), maar het gaat eindelijk vooruit +/-20kn, halve wind, genua en grootzeil, alles aan loef en van achter gestaakt en nog een uur of 5 tot Bishop Rock, waar de spi erop kan tot in Plymouth, het wordt dan toch nog een leuk tochtje.
De ronding en de nacht waren pikdonker, dus niks gezien van Ierland.
onze positie in het veld gaat hopelijk nog iets verbeteren, maar met de boten die voor ons liggen lijkt dit niet evident, denk dat Silvi Belle de traagste is, maar 12 mijl inhalen is wel heel veel, dus Moonpalace afhouden is de eerste taak en als er voor ons iets te rapen valt gaan we het niet laten liggen, maar tactisch valt er van hier tot Plymouth niet veel meer te forceren, de enige keuze voor ons is de westelijke traffic route aan de Scilly waar we Noord of Zuid rondmoeten, maar ook hier gaan er niet de verrassingen van gisteren meer uitkomen, all the best daar, wij beginnen aan het ontbijt.