VOR-Brandblog: Pieken, dalen en een open sollicitatie


De echte Volvo Ocean Race is voorbij. Oke, er is nog een inport race waar Alvimedica en Mapfre moeten bepalen wie 4e en wie 5e totaal wordt. Ik vraag mij alleen af hoe belangrijk dat (nog) is.

Wat waren het een heftige, mooie & intensieve maanden met hoge pieken en diepe dalen.
De Volvo Ocean Race 2014/2015 met een héél erg verdiende winst van Abu Dhabi. Ze lieten hun spullen heel, hielden het team bij elkaar, kregen geen strafpunten, zeilden tactisch slimme etappes en hebben gewoon fair & square iedereen verslagen.
Daarmee vergeleken hadden de andere teams (grote) issues:
• Vestas: dat mag duidelijk zijn
• Dong Feng: mast doormidden / strafpunt
• Mapfre: steeds wisselende schipper / strafpunten
• Alvimedica: nog nét hun tijd niet qua ervaring
• SCA: te weinig ervaring / strafpunten
• Brunel: oldskool sailing in new age racing

En toch vind ik het mooi dat Team Brunel zo trots is op dit uiteindelijke resultaat. Een 2e plaats was het hoogst haalbare in de huidige opzet en het lijkt erop dat ze zich er zelf ook bewust van zijn.

Zoals al zo vaak geschreven gaat de Volvo Ocean Race niet meer alleen om de ervaring van de Stuurman en Navigator, en met zoveel goede one-design zeilers aan boord kan het niet anders dan dat er strubbelingen zijn geweest na beslissingen van Bouwe/Cape. Door de opmerking van Cape na de finish in Göthenburg: Stefan Coppers is een unieke persoonlijkheid en zou de OBR overall prijs moeten winnen, trek ik gemakshalve ook maar even de conclusie dat ook Stefan het zwaar heeft gehad.

Eerlijk is eerlijk, ondanks Stefan zijn bruisende persoonlijkheid en (bijna) kinderlijke onschuld denk ik niet dat hij die OBR prijs gaat winnen.
Ten eerste was Stefan zijn Engels niet goed genoeg en moest alles eerst vertaald worden (kan hij niks aan doen, maar is wel onhandig). Daarom kon Stefan dus ook niet rechtstreeks twitteren zoals (vooral) Dong Feng veelvuldig deed.
De filmpjes over de Doldrums en weerssystemen met Gerd-Jan Poortman (e.a.) waren dan wel memorabel, hilarisch en leerzaam, maar als je de verslagen van de OBR’s op de VOR website hebt gevolgd weet je dat er vaker niet dan wel een verhaal vanaf Team Brunel bij zat.
En ten tweede, áls er al iets geschreven werd dan ging het over een verhuisbericht, wie de grootste eter was en over excuses als het resultaat tegenviel. Niks over de race, tactische beslissingen en keuzes die misschien niet zo handig waren.
Hoe anders was de berichtgeving vanaf vooral Team SCA, Dong Feng en Abu Dhabi via verschillende media. Door hun verhalen konden wij als ‘bank-kijkers’ de race, de keuzes en de ontberingen echt ervaren.
Ik vraag mij dan ook even hardop af of Stefan misschien onder embargo stond van Bouwe. Ik vond Team Brunel in dat opzicht nl. veel meer gesloten dan alle andere teams. Misschien is dat ook wel iets Nederlands?

Als Dong Feng zijn mast trouwens niet had verspeeld was Team Brunel waarschijnlijk zelfs 3e geworden. Maar het verspelen van een mast hoort ook bij de race. Er waren designers die zich in oktober al zorgen maakten over hoe extreem Dong Feng met de mast zeilde. Een soort van eigen schuld dikke bult. Net als de gescheurde J2 van Brunel bij Kaap Hoorn; neem je het risico, dan moet je ook op de blaren zitten als het mis gaat.

Met deze 2014/2015 editie nog niet eens voorbij ben ik nu al benieuwd naar over 3 jaar. De boten moeten allemaal nog een race mee en de grote vraag is met welke mensen en (vooral) met welke sponsoren.
Komt er nog een Chinese boot? Wie wordt de vervanger van Abu Dhabi? Wat gaat er gebeuren met de vrouwen in de Volvo Ocean Race? Wie wordt de sponsor van de Nederlandse boot? En wat gaat er gebeuren met Mapfre, Alvimedica en Vestas?

Over 3 jaar ben ik er in ieder geval graag (weer) bij! Hoe gaaf zou het zijn om als zeiler in het selectieproces mee te gaan! Dat zou een droom zijn die uitkomt!
Maar met een sales, marketing, projectmanagement rol bij de Volvo Ocean Race organisatie, een Team of een ander bedrijf ben ik misschien wel van veel grotere toegevoegde waarde..
Ik ben per direct beschikbaar.

Ik heb genoten en ik hoop jullie ook!
Ciao!
Angela

Reacties

Reacties

Geef een antwoord