Hoog? Laag? .. en weer Hoog?

Wow.. de dames lagen toen ik wakker werd 1e, maar de sked van 9u laat Abu Dhabi als leider zien. Omdat het allemaal zo dicht bij elkaar ligt (top 5
Gisteren bleef Team Brunel hoger varen in vergelijking met de rest van de vloot (1). Ik las een blog op B&G (official supplier of the VOR) waarin ze de vraag stelden waarom. Hadden ze een windshift die niemand anders had of probeerden ze een ander zeil? Wat het ook was, het heeft niet geholpen en ze zijn weer terug naar hun laatste plek.

De voorspelling is dat de boten naar het Oosten blijven varen om zo voor een kou front te blijven. De vraag is of ze dat gaat lukken of dat ze straks met een windshift van 180 graden moeten omgaan.. Overstag gaan richting Cabo Frio is vooralsnog ook geen optie omdat ze dan de Braziliaanse stroming tegen hebben. Voor nu is het oosten het beste!

Dus de focus ligt nu op snelheid en kleine koers variaties. Vandaag hoeven we dan ook niet veel veranderingen te verwachten. De teams moeten nu vooral besluiten wat het juiste moment is om naar het noorden met de tradewinds overstag te gaan. Als je naar het 2e (groenige) plaatje kijkt dan zie je dat de wind ter hoogte van Salvador naar rechts draait. De eerste die die wind bereikt zou zomaar eens weg kunnen zijn.

Team Brunel is afgelopen nacht van hoogste boot ten opzichte van de vloot afgezakt naar de laagste boot van de vloot (2). Ze twijfelen aan hun snelheid en ik vraag mij af of ze daarvoor wilden compenseren door lager te varen? Of hebben ze weer een zeil veranderd?
In de sked van 9u zien we overigens dat ze weer omhoog kruipen en nu dus op lijn liggen met Dong Feng (3).. Ik vraag mij dan ook (steeds vaker) af hoe besluiten genomen worden aan boord van de verschillende teams.

Voor nu is het nog een lange weg tot de finish en kan er nog van alles gebeuren.
Go girls! 🙂

Reacties

Reacties

Geef een reactie