Heldentocht in Helderse vlet

Het begon als een spannend idee op een personeelsfeest. Epco en Teije bedachten het plan om net als de Engelandvaarders ooit, zelf het Kanaal over steken naar Engeland. Het moest een 16m2 worden, want daar deden de helden het toen mee, zo ging het verhaal. Maar de 16m2 bleek een Helderse vlet te zijn, kleiner, minder stabiel en vooral minder zeewaardig. Dat deed niets af aan het plan, dat juist steeds concreter en tastbaarder werd. Houten botenbouwer Bart jan Bats bouwde een replica van de enige overgebleven Engelandvaarders boot: de Yvette. Uiteraard werd de replica Yvette II gedoopt en afgelopen week was haar maidentrip op Loosdrecht. “Totaal ongeschikt om de zee me op te gaan”, zegt initiatiefnemer Epco Ongering. ‘Maar ze zijn bij mij thuis wel gewend dat ik rare dingen doe en ik ben niet snel bang”.
Met z’n vijven zullen de nieuwe Engelandvaarders in het scheepje van vijf en een halve meter lang de overtocht maken. Naast de twee Vaarkrant redacteuren ook twee kleinkinderen van oorspronkelijke Engelandvaarders. De vertrekdag staat ergens tussen half en eind april. Onder begeleiding van Zr.Ms. Urania zullen de zeilers zee gaan en hopelijk sneller dan de oorspronkelijke bemanning de overkant halen (die deden het in 3 dagen). Alles wordt zo origineel mogelijk uitgevoerd (Helderse vlet met Sharpie zeil) maar aan persoonlijke veiligheid worden geen concessies gedaan. “Goede zeilpakken, een marifoon, begeleidingschip en metro ondersteuning van weerman Dennis Wilt, horen bij de voorbereiding en ondersteuning”, meldt Epco.
De Yvette II heeft haar maidentrip al gemaakt op de Loosdrechtse Plassen en gaat de komende weken bij Bataviahaven in Lelystad verder wennen aan de golven. Uiteindelijk zal er natuurlijk ook op zee gevaren worden en alles wordt op video vastgelegd, want het TV station National Geographic wil graag een documentaire uitzenden over Nederlandse Engelandvaarders. Tot die tijd blijft Zeilhelden dit bijzondere project volgen.

Reacties

Reacties

Geef een antwoord