Back to the roots: van de Roaring Forties naar de Screaming Sixties.

Cape Town stopover, Photo by Martin Keruzore/Volvo Ocean Race. 08 December, 2017.
Foto: Martin Keruzore/Volvo Ocean Race

De dag na de In-Port Race in Kaapstad is ons land inmiddels bedekt met een laag sneeuw en kijken we uit naar de dag van morgen en de leg 3 die aanstaande is in de Volvo Ocean Race. Wat al opviel in de In-Port Race was een stevige wind, waardoor het een spannende wedstrijd werd met veel interessante wisselingen in posities. Vanochtend doen de weergoden er nog een schepje bovenop en meldt het mediateam van de Volvo Ocean Race dat de “Cape Doctor” zijn opwachting doet voor de start van Leg 3 morgen.

Het wedstrijdcomité legt de eerste te ronden “marks 1 & 2” zo neer dat er geen gijp aan te pas hoeft te komen om de tuigage te sparen

Dongfeng InPort - kopieZoals Kaap Hoorn een roemruchte geschiedenis heeft, zo heeft Kaap de Goede Hoop dat ook. De Cape Doctor brengt inmiddels een stevige zuidoostelijke wind van 40 knopen en er zijn vandaag al windstoten gemeten van 60 knopen. Zondag zal er volgens de voorspellingen een windkracht staan van rond de 25-35 knopen met vlagen die daar ver boven liggen. Zelfs het wedstrijdcomité speelt hierop in en legt de eerste te ronden “marks 1 & 2” zo neer dat er geen gijp aan te pas hoeft te komen om de tuigage te sparen. Een spectaculair beeld zal het zeker geven zo vlak onder de Tafelberg in Kaapstad.
Het tuigage willen sparen in deze eerste twee korte rakken duidt op een behouden/ racecomité die wellicht een onrustige etappe voorziet. En dat is iets waar we als thuisbuiskijkers allemaal weet van hebben, gezien de Zuidelijke Oceaan toch voor de meeste zeilfanaten tot de verbeelding spreken, zeker als we terugdenken aan filmbeelden uit de tijd van Conny van Rietschoten in 1977/1978.

Helaas voor Conny was de door hun gekozen Noordelijke route niet de meest gunstige en zijn ze regelrecht een zware depressie ingevaren.

Op de avond voor de In-Port Race heb ik hier wederom met veel respect naar zitten kijken. Het is een flashback naar de race van Conny van Rietschoten op de Flyer One in 1977 / 1978. Waarmee hij en zijn team deze tweede editie van de Whitbread Round the World Race wisten te winnen.
Helaas voor Conny was de door hun gekozen Noordelijke route niet de meest gunstige en zijn ze regelrecht een zware depressie ingevaren. Ze braken zelfs de giek in een broach en beleefden angstige momenten aan het roer, waar de stuurmannen hun uiterste best moesten doen om de Flyer One in het spoor te houden. En daar kwam als extra risico nog bij dat ze de ijsbergen rakelings passeerden. Lees hier meer over de geschiedenis van de Flyer.

Boatyard KaapstadHoe houdt het VOR racecomité in de komende etappe rekening met alle zware depressies en zijn alle teams goed genoeg voorbereid? De VO65 vloot is in Kaapstad in ieder geval uit het water geweest, de masten zijn eraf geweest voor inspectie en de boten zijn door de shore crews uiterst zorgvuldig geprepareerd voor de komende leg.
Maar zijn alle teams er even goed op voorbereid en hebben ze voldoende tijd gehad om de boten op het uiterste voor te bereiden. In de In-Port Race liet Dongfeng in ieder geval zien dat ze voor de winst gaan en pakten een stevige overwinning. Carolijn Brouwer was zichtbaar veel in discussies verwikkeld met haar schipper Charles Caudrelier en samen hebben ze de rest van het veld uiterst vakkundig als ware “Laser zeilers” achter zich gelaten. Waar vele teams de flanken opzochten van het veld ging Dongfeng door het midden in de kruisrakken en voeren de VO65 alsof het een Laser was.

De andere Nederlandse teams en zeilers kwamen respectievelijk binnen op een 3e plaats voor team AkzoNobel, met een ongelukkig moment voor Team Vestas 11th Hour Racing met een zandloper in de A3 Gennaker, waardoor Simeon deze 3e plek veilig wist te stellen, vlak achter Mapfre. Achter 11th Hour Racing wist Turn the Tide on Plastic als 5e te finishen vlak voor Brunel. Bouwe Bekking liet na afloop weten dat ze verkeerde keuzes hadden gemaakt. Ook dat hoort helaas bij het zeilen en hopelijk zullen ze met hun nieuwe aanwinst in het team “Louis Balcan” beter presteren in de Zuidelijke Oceaan. Louis Balcan, Bouwe Bekking en hun navigator Andrew Cape kennen elkaar daar in ieder geval goed in vanuit de vorige editie. Als laatste en inmiddels op enkel het grootzeil werd Team Sunhung Kai Skallywag met Nederlandse zeilster Annemieke Bes als 7e te finishen in de In-Port race.

Leg 3 – Een vooruitblik

Een vooruitblik op de komende etappe laat allereerst zien dat de “Cape Doctor” zich laat zien en dat de zuidoostelijke wind van rond de 40 knopen voor een spectaculaire start zullen zorgen. Twee weken geleden sprak ik Wouter Verbraak nog in Muiden op de Koninklijke Nederlandse Zeil en Roeivereniging. Wouter was in de vorige editie van de race navigator op Team Vestas en daarvan weten we allemaal dat dat op de route naar AbuDabi bijzonder mis is gegaan. Echter is Wouter een veelgevraagde meteo expert en navigator en werkt hij nog mee aan verschillende teams in de wereld. Zo zal hij de komende Sydney to Hobart meevaren op de Wild Oats X. Zijn advies op de avond dat ik hem sprak voor een jonge zeiler uit het publiek was om thuis in de Virtual Regatta zoveel mogelijk eerst naar het zuiden te varen en dan richting het oosten. De vraag is nu natuurlijk of de teams dat ook zullen gaan doen met de aangekondigde “Cape Doctor” met stevige winden en of dit ze ook zo snel als mogelijk in de “Westerlies” zal brengen. De overwegend westerlijke winden die heersen op de Zuidelijke Oceaan in de beruchte Roaring Fourties! Het gebied tussen de 40e breedtegraad en de Zuidpool Antarctica. Ze zullen een gebied in zeilen met torenhoge golven, overwegend harde winden, toenemend naar het zuiden en een steeds verder dalende temperatuur naar rond de -2 en 10 graden.

De gekozen route van de etappe ligt vrij noordelijk, om zo zoveel mogelijk ijsbergen te vermijden, maar erg koud zal het zeker worden

Een mooie quote van Bouwe Bekking over zijn rookies aan boord, die in Leg 2 al klaagden over de lage temperatuur “Wacht maar tot ze Leg 3 ervaren, dit is nog niks”. Volgens Bouwe kunnen ze in deze etappe ook alles verwachten. Het water is nog erg koud na de winter, ondanks dat de zomer is begonnen. De gekozen route van de etappe ligt vrij noordelijk, om zo zoveel mogelijk ijsbergen te vermijden, maar erg koud zal het zeker worden en er liggen nog veel zware depressies te wachten op de vloot.

Het wordt een eerste week van harde wind en hoge snelheden. We hebben al gezien dat de VO65’s tot zeer hoge snelheden in staat zijn. Voor ons als thuisblijvers een fantastisch vooruitzicht om de komende 6500 zeemijlen van Kaapstad naar Melbourne van de Volvo Ocean Race teams te volgen. Het wordt voor alle teams een zeer belangrijke etappe, deze levert namelijk een dubbel aantal punten op om te winnen. De winnaar krijgt 7 x 2 punten en een bonuspunt. Het wordt een etappe waar alles uit de kast zal worden gehaald, maar door de enorme koude, de depressies met veel wind en hoge golven zal het nog meer op de crew aankomen om zoveel mogelijk de boot en uitrusting te sparen op het scherp van de snede. Ook zijn er enkele teamwijzigingen geweest, waardoor er in sommige teams fitte zeilers zijn toegevoegd, zodat enkele zeilers uit de vorige legs kunnen uitrusten. Hier staat een overzicht wie er in welk team meezeilt.
Vandaag om 13.00 uur Nederlandse tijd zal de start live te volgen zijn, ook op deze pagina.

Willem Jan Landman

Reacties

Reacties