Oude knarren zeilen nog best goed!

Foto: Dutch 1/4 Class Organisation

In bijna alle Nederlandse jachthavens liggen jong bejaarde ¼ tonners. Stuk voor stuk goed ontworpen en nog steeds goed zeilende boten. Vanaf het eind van de jaren ’60 functioneert de ¼ ton klasse als een van de meest succesvolle zeilklassen die er wereldwijd is. Bijna alle beroemde ontwerpers van nu zijn ooit gestart met het ontwerpen van ¼ tonners. Vaak werd een prototype door professionele zeilers naar de overwinning gezeild, waarna de productie op gang kwam. In Nederland zijn het onder andere Klaas T. Kremer (Jachtwerf Waarschip), Jim Lensveld (Jachtwerf Middelharnis), Koos de Ridder (Jac. de Ridder Yacht Design) en Cees van Tongeren (Van de Stadt Design) die nauw betrokken zijn bij het succes in Nederland. Ook veel succesvolle zeilers hebben ¼ tonner gezeild. In de jaren ’70 zeilden deze boten in Nederland regelmatig wedstrijden en velden van meer dan 20 boten waren geen uitzondering. Het is later een tijdje stil geweest rondom deze bijzondere klasse maar, in navolging van de ¼ ton revival die vanaf 2005 in Engeland gaande is, organiseerden enkele enthousiaste Nederlandse ¼ ton eigenaren in 2013 de eerste Dutch Quarter Ton Cup (DQTC). Vooraf hadden zich meer dan dertig (!) ¼ tonners ingeschreven. Helaas gooiden de weergoden roet in het eten door de zeilers te trakteren op een hele week windkracht 7. Een aantal ¼ tonners heeft Lelystad toen helaas niet kunnen halen. Het evenement was desondanks een groot succes en de organisatoren besloten snel hier enthousiast mee verder te gaan. 


De eerste twee edities van de DQTC werden verzeild onder een door de organisatie berekende mix tussen ORC en SW. Op het water werd fanatiek gezeild, maar op de steiger werd vooral gediscussieerd over de handicaps. In het voorjaar van 2015 lanceerden het Watersportverbond en de Noordzee Club de ORC-Declared meetbrief. Op basis van door de eigenaar aangeleverde gegevens en bestaande rompfiles van oude meetbrieven kon voor een jaar een globale ORC-meetbrief worden aangevraagd. Hierdoor kon de DQTC laagdrempelig, eerlijk, overzichtelijk en begrijpelijk onder ORC worden verzeild. De DQTC is inmiddels uitgegroeid naar een kleine competitie om meer ¼ ton eigenaren de kans te geven om verspreid over het land aan een of meerdere evenementen mee te doen. In 2021 wordt de negende editie verzeild.

Hoewel we als klasse wel eens het verwijt kregen de ORC 4 ‘om zeep te hebben geholpen’ doordat we bij sommige evenementen een eigen startgroep kregen hebben we vanaf 2019 besloten de ORC 4 te omarmen. De Zuiderzee Regatta 2019 in Muiden was toen het laatste evenement dat meetelde voor de DQTC maar ook het officiële NK ORC 4. In totaal kwamen er 23 ORC gemeten boten op af (waarvan maar liefst 15 ¼ tonners) en was het meteen het grootste ORC-kampioenschap van Nederland.

Inmiddels hebben meer dan 50 ¼ tonners een of meerdere evenementen van de DQTC gezeild en we hopen ieder jaar weer dat er ‘nieuwe’ boten bij komen! De afgelopen edities werden gewonnen door een Westerly GK24, een Waarschip ¼ ton, een Zeeton 24, een Robber 3E en een Dehler Sprinta. Dat levert niet alleen mooie foto’s op, maar geeft ook goed aan dat de verschillende boten aan elkaar gewaagd zijn.

Vanuit de informele ¼ ton klassenorganisatie worden regelmatig zeilers geholpen met hun zoektocht naar een ¼ tonner en de organisatie hoopt volgend jaar dan ook weer meer ¼ tonners te mogen begroeten. De ¼ ton club is een gezellige club waar veel kennis aanwezig is en ervaringen met elkaar worden gedeeld. Leuk voor zowel de beginnende als de gevorderde wedstrijdzeiler! De bootjes worden stuk voor stuk goed onderhouden en qua aanschaf zijn ze ook aantrekkelijk. Er liggen er vaak voldoende voor niet al te veel geld te koop dus alleen of met nog iemand heb je dus snel een betaalbaar laagdrempelig bootje waarmee je (avond)wedstrijden kan zeilen maar ook op vakantie kan.

Ook worden er regelmatig oude ¼ tonners opgeknapt. Zo vonden Nik Petersen en Bas Sijtsma in de Noordoostpolder een oude Poolse ¼ tonner. De bijzondere boot is in 1985 door Antoni Grodzicki ontworpen als Conrad 777 en door Piotr Adamowicz gebouwd in Polen. De boot zeilde haar eerste ¼ Ton WK in 1985 in Ajaccio op Corsica (en kreeg daarom de naam ‘Cors’) en zeilde daarna WK’s in onder andere Denemarken, Ierland en Griekenland. Haar beste resultaat was een vijfde plaats op het WK van 1995 in Polen. De boot stond al jaren in de polder en na een korte bezichtiging werd de boot in het najaar van 2019 gekocht. Helaas duvelde de boot vervolgens van haar bok tijdens een najaarsstorm en mochten de heren haar gratis ophalen. Aangezien de kiel door de val uit de romp was gebroken was het transport een stuk eenvoudiger. Vervolgens werken de leden van Team Entanglement hard aan de boot en hopen ze in 2021 bij de DQTC aanwezig te zijn!

Foto: Dutch 1/4 Class Organisation

Intussen worden ook de Yamaha 24 ¼ tonner ‘Yamahoela’ (de enige Yamaha 24 in Europa) en de Nissen ¼ tonner ‘Randale’ (ontworpen door de Duitse ontwerper Georg Nissen voor zijn deelname aan het ¼ Ton WK van 1979 in Italië) klaargemaakt om een rentree te maken op de wedstrijdbanen!

Op de website www.kwarttonzeilers.nl staat veel informatie over de klasse en informatie over de DQTC van 2021. Op de pagina DE VLOOT staan heel veel Nederlandse ¼ tonners en ook een aantal die te koop staan. Op de pagina MEDIA zijn, naast artikelen over de revival van de ¼ tonners, een aantal ¼ ton jaarboeken te downloaden met daarin interessante verhalen en interviews met ontwerpers, bouwers en zeilers. Ook op Facebook is info te vinden. 

Interesse of vragen? Stuur ons een email naar kwarttonzeilers@gmail.com en misschien kunnen we wat voor je betekenen.

Hylke Steensma, 1/4 ton klasse

Reacties

Reacties