Team Heiner Talents #18
Na een goede opening van het wedstrijdseizoen met de Van Uden Reco is de tijd aangebroken om ons voor te bereiden op de Vuurschepen Race en de North Sea Race. Bij deze wedstrijden moesten we van Scheveningen naar Ipswich en weer terug. Voor deze lange tocht is een hoop voorbereiding nodig, zodat we de wedstrijden veilig en snel kunnen varen.
De Vuurschepen en North Sea Race waren voor de Talents de eerste offshore wedstrijden als team. Om ons hierop voor te bereiden hebben we natuurlijk al in een eerder stadium enkele nachttrainingen gevaren en meegedaan met inshore wedstrijden.
De maand begon met enkele teamvergaderingen om bepaalde zaken met elkaar af te spreken. Er moest namelijk nog genoeg gebeuren voor we uberhaupt mee mochten doen aan de wedstrijd. Als eerste is besloten met hoeveel mensen we de oversteek naar Engeland gingen maken. Omdat we met 9 Talents in het team zitten en we besloten hebben om de oversteek met 8 mensen te varen heeft 1 Talent de bus overgereden. Hierdoor hoefden er minder spullen mee aan boord en konden we kleinere liferafts meenemen. De weken voorafgaand aan de overtocht hebben we veel geklust aan de boot. Enkele dingen op de boot moesten aangepast worden om de Maxfun zeewaardig te maken. Zo moesten er veiligheidsspullen mee aan boord die verplicht waren om mee te nemen, zoals liferafts en lifelines. Nadat dit allemaal aan boord was hebben we de Maxfun naar Scheveningen overgevaren om daar de laatste voorbereidingen voor de oversteek te treffen en onszelf voor te bereiden op de wedstrijd.
Dinsdag 24 mei was het dan zover en was de dag van de Vuurschepen Race aangebroken. De start was om 19:00, maar toch hebben we afgesproken er in het begin van de middag te zijn om de laatste dingen door te nemen. Door grote pech is Jelle de navigator ziek geworden de dag ervoor. Hierdoor moesten 2 andere Talents snel omgeschoold worden tot navigator. Dit is gelukkig met succes gelukt. We zijn rond 18:00 het water op gegaan om ons voor te bereiden op het water en de juiste settings te vinden.
19:00 was de start van de Vuurschepen Race. De wedstrijd begon met een kruisrak richting het zuidwesten. Daarna was er een lang ruime-winds rak richting IJmuiden. Dit ging redelijk voorspoedig en was snel voorbij. Toen we in de buurt van IJmuiden aankwamen bij de boei is de fok erop gegaan en hebben we een lang stuk tussen de windmolenparken door opgekruist tot in de nacht. Nadat we de windmolenparken achter ons hadden gelaten hebben we tot aan de kust van Engeland over stuurboord de noordzee overgestoken. In de nacht nam de wind langzamerhand toe. Hierdoor zijn we twee keer van fok gewisseld en hebben we uiteindelijk een rif moeten zetten. Aangekomen bij de kust van Engeland moest er nog een gedeelte opgekruist worden om de finish te halen. Hier zijn er vlagen van wel 35 knopen gemeten. Na 25 uur varen zijn we uiteindelijk gefinisht op een 4e plaats, waar we heel tevreden over mogen zijn.
Donderdag 26 mei was een rustdag in Ipswich. Hier zijn we met alle teams naar de Pinmill gegaan om te lunchen en naar de Royal Harwich Yacht Club voor de prijsuitreiking. Ondanks de harde wind hebben we heel weinig stuk gemaakt op de boot. Toch moesten er enkele dingen gebeuren om de Maxfun weer wedstrijdklaar te maken.
Vrijdag 27 mei was de start van de North Sea Race. Deze oversteek zou heel anders worden dan de Vuurschepen Race, omdat het merendeel een voor de windse koers zou worden. Deze oversteek was een stuk langer dan de Vuurschepen Race, omdat we ook de beroemde boei Smith’s Knoll voor Norwich moesten ronden. De wedstrijd had meerdere windstiltes en lastige winddraaiingen die het erg lastig hebben gemaakt voor de navigator. Na maar liefst 10 zeilwissels en een topsnelheid van 16,4 knopen zijn we zaterdagmiddag weer veilig aangekomen in Scheveningen en hebben we zelfs een prijs (Hans Horrevoets Memorial Trophy!, red.) mogen ophalen. Al met al was het dus een hele geslaagde oversteek.
Komende week staat de North Sea Regatta op het programma. Dit is onze eerste inshore wedstrijd op zee en zal heel leuk worden om te zeilen. Er staat in ieder geval heel mooi weer voorspeld en we hebben er zeker zin in om zo goed mogelijk te zeilen! Wij willen in het kort nog onze sponsoren Team Heiner, Management Drives en Musto Clothing bedanken, want zonder hun steun konden wij dit niet doen. Tot volgende maand!
Christopher Bol