Een nieuw seizoen! Holland Ocean Racing #4

Ongeveer twee maanden geleden stapten wij in Breskens voor het eerst de teambase van Holland Ocean Racing binnen, een paar weken later zaten wij tijdens de North Sea Regatta op de Boudragon met de genuaschoot in ons hand. Hoe hebben wij dit ervaren? Wij nemen je met deze blog mee in onze ervaringen bij HOR.

Even voorstellen

Ik ben Berend, ik ben 20 jaar oud en woon in Amsterdam. Dit is mijn eerste seizoen bij Holland Ocean Racing. Voordat ik mij aansloot bij het team had ik nog geen enkele ervaring met zeilraces. Ik had wel flink wat offshore zeilervaring en wilde graag de stap maken naar het racen. Samen met Nienke en Nick ben ik onderdeel van het trimteam. 

Foto Dim Balsem

Mijn naam is Nienke, ik ben 21 jaar oud en woon en studeer in Delft. Dit seizoen heb ik tegelijk met Berend de overstap gemaakt naar Holland Ocean Racing. Nadat ik via de Optimist in de Splash terecht gekomen was wist ik één ding zeker: de kleine bootjes verruil ik ooit voor Big Boat Sailing. Maar hoe ga je van wedstrijden varen in een eenmans zwaardboot naar offshore racen? 

De SB20 leek mij een geschikte tussenstap, een kleine kielboot met een bemanning van vier. Eerst een jaar als stuur, vervolgens als gentrimmer en upwind tacticus. Tijdens de wedstrijden in de SB20 heb ik tegen trainees van HOR gevaren, toen kwam ik voor het eerst met HOR in aanraking.

Uiteindelijk is de overstap snel gegaan, voor ik het wist was ik de gennaker van een VO60 aan het trimmen tijdens de NSR. Naarmate ik meer vertrouwd raakte met de Boudragon merkte ik hoeveel overeenkomsten ze heeft met de kleine kielboot en snapte ik waarom Hidde en Luuk haar ook wel de SB60 noemen. 

Naast de nieuwe trainees is er aan boord van de Boudragon nog een nieuw gezicht te vinden, Dim Balsem, aan wie wij deze mooie foto’s te danken hebben.  

Foto Dim Balsem

Eerste trainingen

Tijdens de eerste trainingen lag de nadruk op het leren kennen van de boot, wennen aan elkaar en aan ieders positie. Ter voorbereiding op de Vuurschepen Race en de NSR werd er op vaste posities getraind om in een korte tijd zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de eerste wedstrijden van het seizoen. Ondanks de korte tijd waarin we samen gevaren hebben was de sfeer aan boord al goed en werden we direct in het team van HOR opgenomen, we waren klaar voor de eerste race. 

De eerste training met het nieuwe team – Foto door Dim Balsem

Vuurschepen Race en North Sea Regatta

25 mei was de start van de Vuurschepen Race, de eerste race van het seizoen met een nieuwe samenstelling aan boord. Iedereen kon niet wachten om te gaan racen. Helaas was de race van korte duur. Een uur na de start brak de softshackle van het schootblok van de jib top. Hierdoor werden twee scepterpaaltjes uit het deck getrokken. Dit betekende einde Vuurschepen Race voor HOR en een spoedreparatie in de haven volgde. 

Foto Dim Balsem

De volgende ochtend, terwijl de epoxy nog aan het drogen was, vertrok de Boudragon alsnog richting Harwich waar wij die nacht aankwamen, op tijd voor de start van de NSR. Tijdens de NSR zijn we bijna alle windomstandigheden tegengekomen. De race begon met licht weer, Thierry en Willem-Jan hebben ons om lichte patches heen genavigeerd waardoor waardoor we konden uitlopen op de rest van de vloot. Vervolgens bouwde de druk op en hebben we geweldige rakken gehad, surfend richting Scheveningen. Naarmate de race vorderde raakten wij als trimteam beter op elkaar ingespeeld en meer vertrouwd met de positie. We kijken tevreden terug op de eerste race, met genoeg verbeterpunten voor de aankomende trainingen.

Nienke Mullink en Berend van der Hijden

Na de finish van de NSR – Foto dim Balse

Reacties

Reacties