Dick Huges 1944

Is sinds 1981 solozeiler op zee. Zijn specialisatie is klassiek zeemanschap in het algemeen en astronavigatie in het bijzonder. Hij schreef diverse boeken over deze thema’s, waaronder het ‘Boordboek Zelfredzaam Zeemanschap’ en het ‘Boordboek Solo Zeemanschap’.

In 1999 vertrok Dick voor een solo-wereldomzeiling westwaarts door de Tropen (en nog 4 jaar in Amerikaanse wateren) en kwamen schip en schipper in 2009 schadevrij terug in Nederland. Een droom werd werkelijkheid!

Dick zeilde al vanaf zijn 8ste, bij Grou op het Pikmeer in een Akkrummerjolletje en later ook bij de Eerste Friesche Zeilschool in Sneek.

Zijn eerste grote reizen waren over Oostzee met een Waarschip 600 (6 m) (1975), later werd dat een Waarschip kwarttonner (7,25 m) en sinds 1981 de Gladys, een Lunstroo ontwerp. Zijn schepen heeft hij aangeschaft met het oog op lange reizen en daarbij heeft hij een voorkeur voor klassieke modellen (langkieler, S-spant), “schepen die zichzelf kunnen sturen”, zegt hij er zelf over.

Hij maakte diverse zeilreizen inclusief een solo-wereldomzeiling. Hij publiceert in tijdschriften en boeken over Sextantnavigatie, Klassiek zeemanschap in de praktijk en meer. Het meest trots is hij op zijn publicatie: Klassiek Zeemanschap in de Praktijk; over droom en werkelijkheid. Dat vertelt over zijn reizen en hoe je instaat moet zijn jezelf te redden.

Zelf leerde hij dat in de harde praktijk van de OSTAR van 1984. Toen viel na vier dagen de motor uit en zonder stroom kon hij zijn positie niet bepalen. In de weken die volgden leerde hij zichzelf astronavigatie (uit het boek van Mary Blewitt). Dat pakte goed uit. Na 39 dagen koerste hij recht op Brenton Reef Tower af, het baken bij de finishlijn!

Zijn conclusie na 70.000 mijl over zee luidt: Houd contact met de basis en focus op de essentie, niet op de luxe.

Reacties

Reacties