‘We willen alleen met de beste, snelste en uitdagende schepen varen’

Net als in mijn schrijven lopen alle klussen door elkaar en dat kan ook niet anders om alles op tijd af te krijgen. Als we met het één niet verder kunnen dan hop naar een volgende klus. Zo houden we de gang er in, kunnen we prioriteiten blijven stellen en behouden we het overzicht. Dat is van het grootste belang nu.

Het schip uit de winterslaap schudden gaat met voor en tegenspoed zoals altijd!

Gisteren was een ‘stroop-dag’. De jonge jongens druppelen binnen. De schepen ( E1= Erikson 1  en Sanya OceanB) hebben een aantrekkingskracht op de Spaanse, Duitse en Zweedse jongens. De klussen lopen vast omdat er een onderdeel ontbreekt, de zeilmaker toch geen tijd heeft, de ander een zere knie heeft… pffft.

Ik wilde een heel verhaal schrijven over de mooiste duurste wc, maar die is verdwenen, onze cardanische-carbon-handmade-toilet. Ik maakte daar het meeste gebruik van. Helaas is daarmee ook een deel van historie en experience verloren gegaan te weten het oceaan poepen! Om een biologisch zakje onder volle vaart en zeegang los te laten en dan trots vanuit de entrance je boodschap met een elegante zwaai aan de oceaan doneren.

De vraag of ik de rigger ben van de Sanya kwam van een havengenoot. oud Nederlandse/Belgische Whitbread racer! Ben zijn naam al weer vergeten trouwens. Hij sprak mij aan en koos mij, als enige vrouw tussen alle poppetjes op de 2 VO70 schepen, de E1 en Sanya, uit als de rigger van alle mannen, hahaha. Ik vond het best een compliment. Maar toen ik zei dat we Fastnet gingen racen en ik de co-schipper en mijn man de schipper is aan boord, zag ik in zijn wat fonkelende ogen iets van jaloezie. Hij had inmiddels voor wat meer comfort gekozen. “Zolang je maar geniet”, sprak ik hem gul toe. Want zo is het. Helaas zijn wij inmiddels verwend en willen we alleen de beste, lees snelste en uitdagende schepen varen. Daardoor genieten we pas als het schip aan perfectie grenst en ook de trim waardoor we sturen als een mes door zachte boter.

We doen de boodschappen wat een bijzondere klus is, want in Cherbourg moeten we aan mooring en in Engeland kunnen we niet aan wal. Tijdens de race zijn we met 17 man crew, nu naar Cherbourg met 7, dus eigenlijk moet zoveel mogelijk nu gekocht, ook voor Green Dragon. Zij ligt nu in Breskens te wachten op Johannes en hij brengt haar naar Cherbourg. De J2 (jib/fok, red.) wordt nu opgehaald,  hopelijk heeft de zeilmaker er nog iets fraais van weten te maken! Even zwemmen voor de verfrissing en dan door! Boot indelen voor vertrek.

We zijn op weg en varen rond 8 a 9 knopen. Onze gasten sturen en wij zijn hard aan ’t werk. Dus geen optimale omstandigheden als in geen optimale  trim hahaha! Wij zijn druk de boot nog verder in orde te maken. We binden alles vast (lashen) zodat straks bij avond en meer wind niet alles door de boot heen en weer slingert. We bevestigen de lifelines aan deck en zoeken een oplosing voor de cunningham, we brengen het voorlijk van de J4 op de juiste spanning. De computer met Adrena functioneert weer zoals wij het willen, we zetten de speedmeter weer in beweging, checken het deckerboard en we stellen de ‘keuken’ weer een beetje in werking. V check!

Alles gaat goed aan boord! Zeeziekte is bij ieder overmeesterd.

De eerste dag was upwind, in de Portugese noord, met wat dikke golven. Prima om alles te testen. de wind wordt steeds wat minder en nu we varen met de MHO (Masthead Zero) alhoewel het zeil niet voldoet aan onze ideëen met deze naam ;). We zijn nu nog steeds bezig met de fine tuning van alles. De cant of the keel weer terug op de klokken krijgen zodat we niet meer hoeven te gokkken waar de 6 ton lood zich onder ons begeeft. De juiste loop lengte bij de verschillende zeilen, de juiste polar in Adrena, de safetylijntjes aan de topswifel etc. etc.

We hebben wat zeilwissels achter de rug, we zijn het roest uit de lijven aan het grinden en we halen de boot uit een veel te lange haven en loodsstand. Het  groepje sterke spieren is wat mager om alle wissels snel te laten verlopen. Nu gas erop om de windstilte ontlopen…

En op 2 augustus: land in zicht!!! Cherbourg!!! We hebben safety-uitleg gegeven en hoe werkt het leven aan boord van een race schip versus eentje van de cruising ;). Op 4 augustus varen we voor het eerst met Fastnet crew!

Op naar zondag, D-day van de echte race: The Fastnet Race! Wordt vervolgd dus!

Christa ten Brinke

Reacties

Reacties