Team Heiner Talents #5
Samenwerking, communicatie, mindset, ontwikkeling en de volgende fase in ons leertraject. Er is onwijs veel gebeurd afgelopen maand, de focus lag voor de trainingen op verschillende aspecten, binnen de up- en downwind koers, maar ook bij onze persoonlijke en teamontwikkeling.
We hebben erg veel aandacht gestoken in de upwind trim en de samenwerking aan boord. Er was één weekend met hele specifieke condities. Dat weekend was de lucht heel koud en het water eronder nog veel kouder, daarbij stond er weinig wind als gevolg van een hogedrukgebied. Hierdoor was een grote windshear merkbaar aanwezig en de set-up van de zeilen moest daarom per boeg aangepast worden. Over bakboord wilden we veel twist omdat de wind boven in het zeil ruimer in kwam vallen dan onder in het zeil. Door het Coriolis effect kwam die dag de wind bovenin altijd meer van rechts. Hierdoor wilden we over stuurboord juist een zeil hebben met minder twist. (zie plaatje hieronder).
In de upwind trim hebben we verder nog gemerkt dat de samenwerking tussen grootzeil en fok cruciaal is, zeker als er niet al te veel wind staat. Het was belangrijk dat het gesprek over hoe open de zeilen staan en wanneer er vlagen inkomen, aan de gang blijft. Zo gaan de zeilen samen wat strakker of wat losser. Zeker voor de fok hebben we gemerkt dat een centimeter op de schoot echt een ontzettend groot verschil maakt voor hoe open hij bovenin staat.
Naast het upwind rak is er ook veel geëxperimenteerd in het downwind rak. Door de extremen op te zoeken met beide boten konden we achterhalen welke manier en/of koers bij specifieke omstandigheden de snelste was. Dit hebben we meerdere weekenden gedaan, omdat we elk weekend weer andere weersomstandigheden hadden. Zo ging de ene boot bijvoorbeeld een hoge hoek varen terwijl de andere een lage hoek voer. Hierna zijn steeds meer tussenstanden opgezocht om de ideale modus te kunnen benaderen.
In de weekenden dat we licht weer hadden hebben we ook veel geoefend met pompen, windwakken ontwijken en gekeken naar de grenzen van de effectiviteit van de fok. wanneer er genoeg wind was lag de focus om te kunnen planeren, daar moesten we vooral heel erg inspelen op de golven om vooruit te springen. Met de nieuwe voetbanden op de boot konden we nog verder naar achter zitten en buiten de boot hangen.
Naast het zeilen besteden we natuurlijk ook tijd aan persoonlijke ontwikkeling. Want hoe kan het nou dat sommige mensen zich trager ontwikkelen en eigenlijk een beetje stil lijken te staan, terwijl anderen voortdurend stappen blijven zetten? en hoe kan je iemand stimuleren om steeds een betere versie uit zichzelf te blijven halen?
Het is verbazingwekkend om soms terug te kijken en tot het besef te komen hoe je jezelf soms kunt beperken als het gaat om het ontwikkelen van je eigen talenten. De manieren van denken ofwel je mindset, zijn grofweg te verdelen in twee soorten. De verschillende mindsets hebben een grote invloed op de mogelijkheid van mensen om te leren. Zo heb je de fixed (statische) en de growth (groei) mindset. Niemand zal echter 100% vanuit een fixed of growth mindset handelen, dit zijn de twee uiterste van het continuüm, ook wel het geheel.
Mensen die meer een statische mindset hebben, geloven dat onze capaciteiten vast staan. Alles wat je kunt is een kwestie van hebben of niet, het is een vast gegeven. Sommige mensen zijn van nature goed in dingen, terwijl anderen dat niet zijn, en hiermee geloven ze dat je dus geen controle hebt over datgene wat je bij jezelf kunt ontwikkelen.
Andere mensen hebben meer een zogenaamde groeimindset, zij zijn er van overtuigd dat jij jou eigen capaciteiten kunt ontwikkelen en in principe dus wel degelijk grip hebt op je eigen ontwikkeling. Mensen die ergens goed in zijn, zijn goed omdat ze dat vermogen hebben opgebouwd en mensen die dat niet zijn, hebben er niet hard genoeg voor gewerkt of hebben er simpelweg geen tijd in geïnvesteerd. Kortom, mensen met een groei mindset geloven dat je controle hebt over je ontwikkeling.
Maar wat zijn nou de voor- en nadelen en hoe kun je dit koppelen naar jouw eigen situatie? Het probleem met een fixed mindset is dat deze vaak leidt tot een voorspelling die direct of indirect leidt tot het uitkomen van die voorspelling, ook wel “self-fulfilling prophecy” genoemd. Je gelooft dat je iets niet kan (bijvoorbeeld door gebrek aan talent) en doet daarom ook niet je best om het te leren. Het resultaat: je negatieve opvatting over jezelf wordt bevestigd en je leven blijft hetzelfde. Met een growth mindset kun je deze “self-fulfilling prophecy” vóór, in plaats van tegen je laten werken. Je gelooft er sterk in dat je iets kan leren en doet er dan ook alles aan om er beter in te worden. Het resultaat: je ontwikkelt, want persoonlijke groei is altijd mogelijk!
De kerngedachte is dus dat mensen met een fixed mindset geloven dat je geboren bent met bepaalde capaciteiten en/of competenties en mensen met een groei mindset hebben de overtuiging dat je hieraan kunt werken en in groeien, maar het vinden van een balans tussen beide uitersten zorgt voor een ideale leeromgeving. Het doel is dus om voor jezelf en die van je team op zoek te gaan naar deze balans!
In onze vrije tijd houden wij ons echter niet alleen bezig met zeilen. Hierin wordt ook heel hard geleerd en gewerkt voor tentamens, projecten en scripties. Wordt er gesport om de conditie op peil te houden en/of te verbeteren, spiermassa te kweken en fysieke progressie te blijven boeken. Touwtje springen, hardlopen, wielrennen, fitness oefeningen, gewichtheffen, we zijn van alle markten thuis!
We varen inmiddels al anderhalf jaar op de SB20 en daar hebben we al ontzettend veel van geleerd. Aankomende maand gaan we nog voor een laatste keer alles wat we kunnen geven in deze boot, waarna we in het tweede weekend van mei de overstap gaan maken naar de MaxFun 35. We verheugen ons erg op de eerste training op de MaxFun 35 en delen in de volgende editie van de Talents Monthly graag onze ervaringen!
Christiane Walta, Ivar Elstrodt en Merlijn Rutten