Mark Slats halverwege: Kaap Hoorn in zicht!
Mark Slats hoorde eerder deze week, via de radio, dat de Koploper in de Golden Globe Race, Jean-Luc van den Heede, een 150 graden knock down heeft gemaakt. De mast van Van den Heede’s boot is daarbij behoorlijk beschadigd. Even leek het erop dat Slats hierdoor de koppositie kon overnemen. Van den Heede besloot richting Chili te varen om daar reparaties aan zijn mast uit te voeren. Wanneer hij dit aan de wal zou doen zou hij teruggezet worden naar de Chichester klasse. Slats zou dan automatisch de koppositie overnemen. Uiteindelijk besloot de ervaren Franse zeiler de reparatie op zee, zonder assistentie van buitenaf, te repareren. Hierdoor blijft Jean-Luc, met een voorsprong van zo’n 1500 mijl op Slats, in de race. Voor het bellen met het thuisfront heeft de 73-jarige Fransman een tijdstraf van 18 uur ontvangen.
Slats’ reactie: ‘Aan de ene kant denk ik shit, als hij in Chili aan wal was gegaan was het makkelijker geweest voor mij, maar aan de andere kant wordt het allemaal ook wel weer heel spannend. Ik kan je vertellen Ik heb vandaag weer de hele dag met de hand gestuurd. Ik ben echt hyper hier aan boord. Ik ben echt alles op alles aan het zetten om gemiddeld 6,5 knoop te varen. Ik doe echt mijn best en het gaat toch wel weer heel gaaf. ‘
Slats vermoedt dat de fransman, in de Atlantische Oceaan, bij kalm weer een gelijke snelheid kan varen. Maar bij zwaar weer, waarin aan de wind gevaren moet worden bij 35-40 knopen wind, verwacht Slats hoger te kunnen komen en harder te kunnen varen.
Toen Slats hoorde van de schade aan de boot van Van den Heede is hij tijdelijk rustiger gaan varen met het oog op ‘heel houden’ van de boot en materialen. Toen hij hoorde dat Van den Heede in de race bleef heeft hij letterlijk weer alle zeilen bij gezet. ‘Vol gas past beter bij mij, ik heb echt alles bij staan en ben heel veel met de hand aan het sturen. Het is zo super gaaf. Ik ben heel benieuwd wanneer ik aankom’
Slats is maandag 12 november de 142e breedtegraad gepasseerd en daarmee halverwege Tasmanië en Kaap Hoorn. Als hij, 3 dagen later, de 132ebreedtegraad passeert is hij halverwege Nieuw-Zeeland en Kaap Hoorn. ‘Ik heb nu net weer een weerbericht gehad voor een week gehad. Het ziet er wel goed uit. De komende 2 a 3 dagen even wat langzamer maar daarna weer 25-30 knopen, soms 40 knopen. Dus het lijkt me wel dat het weer hard gaat zo meteen’.
Slats’s tactiek is om hard te zeilen in licht weer, veel zeil te zetten en misschien wel overpowered te varen in licht weer. Maar als het zwaar weer wordt blijft hij terughoudend zeilen zoals hij dat eerder heeft gedaan. ‘Ik wil geen dingen kapot maken. Als dingen kapot gaan is het bijna altijd in zwaar weer.’ Om deze reden neemt Slats, bij zwaar weer een stapje terug. Vannacht had Slats lichter weer. Hij heeft de hele nacht doorgevaren met de grote Bolle Jan op.
Slats eindigt het gesprek: ‘Ik heb er zin in, ik heb er super zin in. Het gaat allemaal veel sneller nu. De dagen gaan sneller en ik merk ’s nachts dat ik er elke 20 minuten eruit ben, op het dek sta om de zeilen te checken en of de wind niet is veranderd. Ik heb ook twee dagen niet geslapen. Puur om het feit dat ik er zo mee bezig ben. Ik vind het echt superleuk!’
Afgelopen weekend had Mark een voicememo ingesproken, hieronder zijn uitgesproken woorden met zijn gedachten over Jean-Luc de enige die voor hem vaart.
‘Holy Shit, ik ga hard jongen, niet normaal’. Maar eh Ja, het wordt spannend.
Super gaaf, dat ik misschien nu een kans ga maken. Ik dacht eerst dat hij (Jean-Luc) gaat niet verder meer. Dus ik dacht ook vrij snel, ik doe een stapje terug. Maar ik ben nu weer een stapje vooruitgegaan en ben nu ff de boot echt aan het pushen. Ik heb zo het idee dat elke mijl die ik nu kan pakken moet ik nu pakken. Ik heb echt het idee dat als hij zo meteen in Atlantische oceaan komt en het wordt het beter weer en vlakker, dat hij die boot ook weer harder kan zeilen. Dus elke mijl die ik nu kan pakken kan ik nu pakken. Ik hoop echt dat ik hem onder de 1000 mijl heb bij Kaap Hoorn. Maar dat gaan we nog even zien. Dat hangt er ook van af omdat we allebei in verschillende weersystemen zitten. Het zou mooi zijn als ik zo dichtbij kan komen dat we allebei in hetzelfde weersysteem zitten. We gaan het zien. Maar er komt ook nog een periode van geen wind aan hoorde ik van mijn moeder. We gaan het zien. Maar voorlopig heb ik 16-20 knopen voor de komende 38 uur. Ik heb nu echt mega zeilen op staan. Echt het grootste wat ik heb. Ik ben echt aan het knallen!’