Wie woont daar op de boot? #8

4.eerste keer dat ik de boot zag-001

Wie ben jij?
Ik ben Killian Scheffer, 26 jaar oud, opgegroeid in Voorburg . Ik heb twee zusjes; Melatti en May-lin, die respectievelijk 2 jaar en 4 jaar jonger zijn dan ik. Ik heb scheeps,- en jachtbouw op het STC (Scheepsvaart en Transport College) afgerond en werk nu als 3D tekenaar in de scheepsbouw. Vanaf mijn 6de jaar ben ik door mijn ouders in een Optimist gestopt. Op mijn 8ste ben ik wedstrijden gaan zeilen met mijn zusje. Dit hebben we altijd met een Pluis gedaan. Op mijn 10de kreeg ik een motorbootje waarmee ik regelmatig over De Vliet (Rijn-Schiekanaal) 2.dit ben ikscheurde. Daarmee kon ik naar de zeilboot van mijn vader varen. Deze was gelegen op Vlietland. Mijn vader had een houten Juno. Hiermee ben ik toen ik 16 was voor het eerst met een maatje op vakantie gegaan naar De Kaag. Hier was de liefde voor het water al geboren. Ik ben uit de Pluis gegroeid toen ik 18 werd en had toen geen boot om wedstrijdjes mee te varen, en besloot dat ik zeil les wilde gaan geven. Dat is gelukt op zeilschool De Kaag. Ik ben dan ook erg verliefd op zeilen. Mijn ouders hebben ons ook een aantal keer meegenomen naar Turkije om daar met de hele familie op een zeilboot te vertoeven. De eerste keer op een Aloa 8,5m en die is in de loop der jaren gegroeid naar een Bavaria 52. Hoe groter de boot werd, hoe gaver ik het vond zo’n apparaat door het water te brengen, met behulp van de kracht van de wind. Het werd dan ook een droom ooit zelf een flinke zeilboot te hebben.

Op wat voor boot woon je?
Ruim een jaar geleden ben ik gaan zoeken naar een boot en daar zou ik mijn appartement in Voorburg voor opgeven. Elke dag speurde ik het internet af voor een geschikte zeilboot die de ruimte en de gemakken heeft om op te wonen . En daar was zij. De Noorderzon, het schip waar ik mijn leven op ga voort zetten. De Noorderzon is een stalen S-Spant kits getuigde spitsgat-kotter uit 1977 van 44ft (13.60m), 4m breed en steekt 1.80m diep. Er staat een 100pk Ford motor in. Het is een vertrek schip, dus gebouwd om lang op zee te zitten. Met haar 17 ton is het zeer rustig zeilen.

Ik had mijn leven lang ook voor een huis kunnen betalen

5.indeling-001

 

8.me twee kale boot poesenWaarom ben je op een boot gaan wonen?
Door de droom die was geboren ooit zelf een grote zeilboot te hebben. Ik had mijn leven lang voor een huis kunnen betalen en hopen dat ik ooit genoeg geld bij elkaar zou hebben voor een grote zeilboot, met het risico dat ik te oud zou zijn om nog echt op reis te gaan. Nu kan ik alles in het schip stoppen. Ik ben 26 en heb dan ook alle tijd om het schip te maken zoals ik dat wil. Door er op te wonen leer je ook elk hoekje en elk systeem goed te kennen en weet je al snel heel veel over je scheepje. En kun je dus ook veel zelf repareren en dat geeft steeds meer vertrouwen in alles aan boord. De sfeer van een haven is ook een reden om geen huis meer te hebben (dat is nu de Delfshaven).

Wat zijn de voor- en nadelen voor jou?
De voordelen zijn gigantisch. Ik voel me elke dag op vakantie en ben veel meer buiten. Klussen aan mijn huis deed ik eigenlijk nooit maar op mijn boot ga ik met alle liefde lekker aan de gang. Mijn katten genieten ook veel meer aan boord dan in een huis. Ik woon ook veel dichter bij mijn werk en dat is pure vrije tijd winst. Dat kan ik dan ook direct gebruiken voor de boot. Boot eigenaren in de haven lijken wel een soort klein dorpje te vormen waar iedereen voor elkaar klaar staat, dit is op de wal vaak ver te zoeken.
Nadelen kan ik eigenlijk niet echt bedenken.

Hoe houd je de boot warm?
De boot stook ik warm met diesel. Ik heb een Webasto coolant heater van 5kW (type thermo 50) aan boord. Deze is ook gelijk de energie bron voor de boiler. Na de boiler kan ik er voor kiezen de warme koelvloeistof door een warmte wisselaar te sturen, die hete lucht blaast en vervolgens door de cv bestaande uit 5 radiatoren. Waarvan een onder mijn bed, en dat is ideaal! In de woonruimte staat nog een 2,2 kW Taylor 079d, een echte diesel druppelkachel. Deze is zeer sfeervol en gezellig. In de winter moet ik opletten dat het niet té warm wordt. De temperatuur kan zomaar boven de 30 graden lopen als ik niet oplet.

Wanneer ik door trok bij een grote boodschap kwam er water in de wasbakken naar boven

Heb je aanpassingen aan de boot gedaan?
Toen ik de boot ging halen, en bij de Maasmond binnen liep, probeerde ik de motor starten, maar er gebeurde niks.10.de wand die ik naar voren aan het brengen ben Er stond water in 3 cilinders. Dit kwam door water in de slang van de uitlaat, dat in mijn motor terecht kwam door de zeegang. Dit heb ik toen verholpen door een mooie hoge RVS bocht gelijk achter de motor te plaatsen. Een maatje was bezig in de machinekamer toen we aan het varen waren en heeft toen per ongeluk een kraan dicht gezet. De motor heeft toen alles kapot gezogen. Na veel gezeur van lucht in de leiding, heb ik het hele filtersysteem plus leidingen opnieuw aangelegd. Aan de riolering moest ook heel wat gebeuren. Wanneer ik door trok bij een grote boodschap kwam er water in de wasbakken naar boven, of erger. Hier heb ik terugslagkleppen geplaats en dat werkt top. Verder was er van alles wat niet werkte of miste. De verlichting deed vrij weinig . De wc die de vorige eigenaar had geplaats (een potipoti) heb ik gelijk weggegooid en vervangen door het elektrische toilet dat ook gewoon aan boord was. De navigatie en stuurautomaat displays waren er niet meer en een boordcomputer was ook weg. Deze heb ik van oude foto’s kunnen achterhalen en zo alles weer bij elkaar verzameld. Het hele Simrad systeem werkt bijna weer helemaal. Ik heb een kaartplotter opgehangen naast mijn radar. Deze hingen beiden boven de kaartentafel aan beugels. Ik was daar niet zo blij mee dus ben ik nu een deel van de wand naar voren aan het plaatsen. Zo kan ik alles mooi inbouwen en valt het mooi strak in het wandje weg. Tevens ben ik bezig met het maken van pijpen die mijn sprayhood overeind moeten houden. Deze pijpen waren namelijk ook verdwenen.

Aan welke bootbewoner zou je het lijntje door willen geven?
Het zou leuk zijn eens wat van Barry Lekkerkerk te lezen hij is van een motorkotter overgegaan op een zeilboot.

7.ijsel meer

Reacties

Reacties