Oceanraces Academy in de CAM-race 2016

2016-07-18-PHOTO-00000039
Om te beginnen gaat onze speciale dank uit naar de enthousiaste sponsors die het voor ons mogelijk hebben gemaakt om de CAM-race 2016 te varen. Zie Oceanraceacademy.com/sponsors.

19 juli is het zo ver: met 15 man sterk vertrekken we uit de haven van Lauwersoog. Meerdere malen de route doorgenomen met onze navigators. Noodzakelijk, want de Boudragon steekt 3.80 diep met de kiel. We varen naar buiten, zetten de zeilen en gaan kruisen. Iedereen is scherp en de commando’s worden tijdens de tacks haarscherp opgevolgd.

Een half uur voor de start gebeurt het onverwachte: het blok dat vast zit aan de kar van het grootzeil breekt half af. En dan gebeurt er iets waar wij als Oceanraces Academy echt heel trots op mogen zijn: direct overleggen 3 talenten onder toeziend oog van schipper Ysbrand Endt wat mogelijk de oplossing kan zijn. Gereedschap wordt meteen gehaald, mainsail schoot krijgt direct een back-up bevestiging terwijl we rustig door blijven varen. De kar wordt razendsnel gedemonteerd, een dynema lus wordt bevestigd tussen de kar en het blok van mainsail. Alles onder controle. Alsof het altijd al zo heeft gezeten…

‘Ready to Tack!’ wordt er geroepen, en iedereen zit weer geconcentreerd op zijn positie.

De start verloopt voor ons erg goed, over bakboord varen we langs de startlijn en bij het juiste signaal gaan we overstag en starten over stuurboord. Veilig en zeer overwogen starten we als 4de.

Geleidelijk halen we alle schepen in die voor ons varen en zetten koers naar de Noordzee.

Om 22:00 uur start de eerste wacht van 4 uur. De helft van de bemanning gaat slapen en de andere helft blijft boven aan dek. We gaan de nacht in.

Maandagochtend naderen we de platforms op zee, die we aan stuurboord moeten houden, om daarna richting Noorse kust af te buigen. De wind neemt toe en we gaan een halve windse koers varen. We wisselen een aantal zeilen om de juiste zeil set te vinden. We beslissen de A6 bij te zetten. Voor de duidelijkheid: dit is 320m2 zeil en daar moet je heel scherp mee zeilen. Het rijden over de golven begint, er verschijnt overal een glimlach en iedereen geniet. Het trimmen van de zeilen om op het juiste moment de golf te pakken en er met hoge snelheid af te rijden, en dan weer op naar de volgende. 13, 15.6, 17, en 19.3 knopen wordt gehaald. Fantastisch!

De koers wordt ingezet richting Larvik, we zoeken naar de wind omdat er in de voorspelling bij vertrek sprake was van periodes weinig tot geen wind.
De weergoden zijn ons goed gezind, het gaat waaien ….

De weergoden zijn ons goed gezind, het gaat waaien .. en zelfs goed waaien! De zon komt erbij en we laten golven van ruim 2 meter achter ons. Snelheid neemt toe. 20 meter lang, met een gewicht van 14 ton glijdt de Boudragon door de golven. Wind neemt nog iets toe, wat vraagt om een zeilwissel. Golfslag over de punt maakt het moeilijk voor onze voordekkers. Ze klaren de klus en komen tevreden terug in de kuip. We gaan de nacht weer in en alle condities blijven hetzelfde. In de nacht is het opletten geblazen met de ruimwindse koers, omdat het lastig is om de golfslag van achter in te schatten. Het vergt extra concentratie van de bemanning. Iedereen let dan ook op elkaar of er genoeg wordt gegeten en gedronken.

Het laatste stuk breekt aan, spanning alom want de Batfish dreigt vanuit een andere hoek eerder aan te komen (wel in een andere klasse, met zo’n 60 mijlen minder, maar toch). We pushen en we pushen. Golf na golf scherp trimmen resulteert in een extra knoop snelheid. We halen soms boot snelheden van 19 tot 20 knopen, wat een adrenaline! Als het heilige getal op de klok verschijnt juichen we buiten, een seconde erna, juicht het andere team vanuit de bunk met ons mee. De motivatie is groot, en het resultaat mag er zijn: we eindigen met de eerste plaats in de IRC klasse. Complimenten aan het hele team!

Wij zijn trots en blij met dit resultaat. Het brengt onze talenten weer een stap verder naar hun doel: oceaanzeilen op hoog niveau. Hier is het ons om te doen, en we gaan door. Op naar de volgende race!

Sponsors, bemanning en CAM-race organisatie heel veel dank. Nu een Noors biertje met garnalen.

Zeilersgroet,

Bob Hilgersom 
Dit artikel kwam tot stand met medewerking van de Oceaanraces Academy.

Reacties

Reacties