VVOR-blog: Redress voor ICE exclusion zones

Sinds de introductie van de zogenaamde ICE exclusion zone is er nogal wat gebeurd. Het meest belangrijke was dat ik met een grote groep andere boten (inclusief de echte VOR boten) had gekozen om diep naar het Zuiden te gaan en daar in de Roaring Forties de echte westenwinden op te pikken. Dit is wel een stuk omvaren, maar als je daar 25 knopen vaart richting Kaapstad, terwijl de boten in het midden 10 knopen varen, dan maak je meer dan 300 mijl per dag goed… Dus dat was de strategie, welke in eerdere races (2 Volvo Ocean races en een aantal andere rond de wereld races) altijd goed uitpakte.

Maar toen gebeurde er iets nogal controversieels. Bij de echte VOR werd een ICE exclusion zone geïntroduceerd, vanwege de veiligheid van de zeilers. Dit is volgens de racedocumenten van de echte race voorzien, alleen in de virtuele race was deze mogelijkheid alleen voorzien voor LEG 5 en LEG 7. Dus wij dachten dat we goed zaten. Toch besloot de organisatie van de VVOR de ICE zone ook in te stellen. Hierdoor kwam er wel wat los, voor duizenden deelnemers (waaronder ikzelf) was de race over, wij konden de geïnvesteerde mijlen niet meer goedmaken en verloren meteen duizenden plaatsen. Ondanks een golf van protesten gaf de organisatie geen gehoor. Na een dag twijfelen om toch maar de zone te respecteren heb ik uiteindelijk met een vriend samen (HEDMANS TEAM SWE) besloten uit protest de zone niet te respecteren en ons eerdere plan toch uit te voeren. Dat is op de kaart goed te zien. En ja, er was ruim een dag dat we 25 knopen liepen terwijl de nieuwe kopgroep geen 10 haalde. Dus we schoten lekker op. Het was niet genoeg, maar uiteindelijk heb ik als 1000-ste de finish gehaald. Niet slecht toch? Alleen mogen we er nog niet in, want we zijn stout geweest… Maar hierover is het laatste woord nog niet gezegd en geschreven! Wij vragen een redress aan en zien wel wat daarmee gebeurt. In elk geval even lekker in de Roaring Forties geragd en ik heb geen ijs gezien! En nu liggen we op de finishlijn voor anker en moedigen we de anderen aan en zwaaien als ze binnenkomen!

Overigens wel weer waanzinnig dat de winnaars van beide races (de VVOR en de grote natte VOR broers) maar enkele uren uit elkaar finishten!
Maarten Stuurman a/b kroosdoiker

Reacties

Reacties

Geef een antwoord