VVOR-blog: Achter de cycloon omhoog
De start van LEG 2 was midden in de week tijdens werktijd. Gelukkig zijn er in het spel opties verkrijgbaar waarmee je koerswijzigingen 24 uur vooruit kunt plannen of een aantal waypoints kunt uitzetten. Daardoor hoef je er niet altijd bij te blijven en kom je ook aan je nachtrust (in 2007-2008 was dat wel anders, toen moest je soms de wekker midden in de nacht zetten om de goeie kant op te varen). Ik had mijn programma tussen de middag klaar gezet, maar in de eerste paar uren zat er nog een rare klokfout in de programmering waardoor mijn koersplanning fout liep. Samengevat liep de serverklok een minuut achter waardoor elke koerswijziging 10 minuten te vroeg plaats vond (het programma verwerkt koerswijzigingen elke 10 minuten)… Mede daardoor ben ik in de eerste uren na de start 2 keer een paar uur aan de grond gelopen… Omdat ik op mijn werk was had ik dat beide keren niet snel door. Daardoor lag ik al snel een paar honderd mijl achter. En dan moet je keuzes maken en risico nemen.
In de eerste instantie ben ik daarom diep omlaag gedoken om zoveel mogelijk wind te halen. Daardoor heb ik met flinke snelheid onder het veld door kunnen zeilen en uiteindelijk ben ik nu als een van de meeste oostelijke deelnemers omhoog aan het gaan. Nu liggen we met zijn allen naast elkaar tegen een rug van hoge druk aan te duwen, terwijl daarachter zich een tropische cycloon aan het ontwikkelen is die westwaarts gaat. De meest westelijke groep moet nog om Mauritius heen en komt dan de cycloon tegen, wij gaan nu omhoog en varen achter de cycloon om. Nu maar hopen dat hij een tijdje in de buurt van Madagascar blijft hangen, want dan kunnen wij goed bezeild omhoog richting de Malediven terwijl de rest zwaar gereefd minder gang kan maken. Bij de Malediven wacht ons dan nog een doldrum gebied (de ITCZ, Inter Tropische Convergentie Zone), totdat we met de moesson wind mee naar Oman kunnen varen. Oostelijk heeft daar ook voordeel, want dan is het beter bezeild. De komende dagen gaan we zien wie aan het langste eind trekt, het is spannend…
Overigens hou ik ook de Pilotkaarten van de Indian Ocean erbij, die geven de globale en meest heersende windrichtingen weer en die heb je met deze lange oversteken wel nodig om je strategie te bepalen.
Maarten Stuurman a/b Kroosdoiker