Scheepsblog van restauratie historische Star

Bij Harm Adriaans in de schuur ligt al een jaar de Star waarin Bob Maas brons heeft gevaren bij de Olympische Spelen van 1936 in Kiel. Letterlijk gered van een botensloop in Enkhuizen wordt ze nu liefdevol gerestaureerd. Harm houdt er een logboek van bij, globale vorderingen worden genoteerd. Maar het gaat hem er vooral om dat het voor het nageslacht bewaard blijft. De moeilijkste vraag die hij moet beantwoorden is: zo origineel mogelijk of modern. Heb jij en idee? Mail Zeilhelden, Harm staat open voor advies.

Oktober 2013:
Na een pauze zijn de werkzaamheden aan de star weer opgepakt, de
voorbereidingen om het dek erop te maken zijn in oktober afgerond.
De gehele binnenzijde is 1 maal
vernist nadat alles in de injectiehars is gezet. Later als de werkzaamheden zijn
voltooid zullen er nog enkele vernis lagen worden aangebracht.
De dekondersteuningen (4 stuks aan
iedere zijde) die ervoor zorgen dat het dek, met name de brede gangboorden,
goed wordt ondersteund wanneer het belast gaat worden met bemannings gewicht zijn
pasgezaagd en aangebracht middels een deuvel lijm verbinding.
november 2013:
Inmiddels is begonnen met het aanbrengen van een 4 mm watervaste okoume
multiplex. Dit dek wordt geheel verlijmd op de spanten en door middel van
schroeven op zijn plaats gedrukt. Als verlijming gebruik ik constructie
bruislijm, voordeel van deze lijm is dat er doorgewerkt kan worden ook als de
temperatuur wat lager wordt. Zaak is wel dat de te lijmen delen goed op elkaar
worden geperst om een optimale lijm verbinding te krijgen. Na uitharding worden
de schroeven verwijderd.
Het hout voor de toplaag is
besteld en wordt kwartiers gezaagd geleverd in deeltjes van 65 mm breed en 5 mm
dik. Kwartiers gezaagd heeft als voordeel dat het strak oogt zonder noesten een
nog groter voordeel is dat het minder geneigd is te werken. Gekozen is voor
oregon-pine.
Nu het dek er voor de helft op ligt begint het eindelijk weer op een
schip te lijken.
December 2013:
De oregon pine dekdelen zijn
inmiddels geleverd en de voorbereidingen voor het aanbrengen van deze top laag
worden getroffen.De oregon pine delen zijn, om zo min mogelijk werking van het
hout te krijgen, kwartiers gezaagd en geschaafd op 5 mm dik en 68 mm breed.
Kwartiers gezaagd hout is vrij van noesten.
Uiteindelijk worden ze aangebracht met constructielijm en vast gezet op
de spanten met dunne nieten. Voor het nieten zijn eerst vuren plaatjes gezaagd
die ervoor zorgen dat de niet na verwijdering van de vuren plaatjes kunnen
worden uitgetrokken, wat achterblijft is een heel dun gaatje wat eenvoudig en
vrijwel onzichtbaar kan worden opgestopt.
Tussen de spanten worden de delen
opgeklemt met een lat naar het plafond.
Het aanbrengen van het dek vordert
gestaag, mooi werk dat het uiteindelijke resultaat weergeeft.
Januari 2014:
Het dek en de kuipranden zijn inmiddels aangebracht.
Door het uitblijven van de winter
is het goed te doen geweest om het dek 2x te vernissen, voorlopig voldoende, na
het gereed komen van de restauratie volgen er nog een aantal lagen vernis.
Het dek is nu nagenoeg gereed, ik ben nu een
mal aan het maken waar de boot op zijn kop in moet komen te liggen om de
buitenzijde van de romp te kunnen gaan aanpakken.
De bedoeling is dat de boot binnen nu en twee
weken gedraaid gaat worden.
De twee opties of modern tuigen of zo origineel
mogelijk staan nog geheel open. Deze beslissing moet ik nemen wanneer de boot
weer recht komt te liggen. Vanaf dat moment gaat de kiel aangebracht worden en
zal de dek lay-out ingericht moeten worden.
Voor mijn gevoel kan het nog beide kanten op.

Reacties

Reacties

Geef een reactie