Bruine Bank Race, de kraamkamer van het zeezeilen

De kinderkamerrace, zo werd deze 100-mijls wedstrijd in het verleden genoemd. Door deel te nemen maakte je kans om lid te worden van de Noordzee Club. Een prestigieuze wedstrijd, oorspronkelijk begonnen in 1951 als double handed race van Hoek van Holland via een uitlegger op de Bruine Bank naar IJmuiden.

Kees de Walle en Willem Jan Landman, in de vroege ochtend richting Hoek van Holland
Beeld: Zeilhelden, Team Time2Tack

De race werd jaren vanuit IJmuiden gezeild onder de vlag van de YSY (Yachtclub Seaport Ymuiden) en de stichting shorthanded.nl, maar is sinds 2019 weer op de terugweg naar Hoek van Holland en start in Scheveningen, waar de race ook finisht. De zeilers kiezen zelf of ze linksom of rechtsom rond de Bruine Bank willen zeilen na de start.

Op zaterdag 7 september zijn er 16 boten gestart voor de pier van Scheveningen. De ORC Double Handed klasse, de ORC fully crewed klasse en de SW fully crewed klasse lagen om 14.50 te wachten op het eerste voorbereidingssein.

In de Double Handed klasse zeilt Kees de Walle mee op de F&F 110 Fandango onder de naam van Team Time2Tack. Zeilhelden reporter Willem Jan Landman stapte aan boord als bemanning en zeilde zijn eerste double handed race. Kees is net terug uit Noorwegen na het zeilen en winnen van de double handed klasse in de Colin Archer Memorial Race 2024 met Arnoud Luijten.

Het Waarschip ‘de Sigarenkist’ van Do Tetteroo met de skyline van thuishaven Scheveningen
Beeld: Jachtclub Scheveningen, Fabian Buijs

In de voorbereiding gebruikten Kees en Willem Jan Predictwind en Squid voor de routering en de verwachtingen lagen hoog. Komt er weer een snelle race uit na het succes van de CAM race?

De wedstrijdleider Frans Driessen blikt in de skippersbriefing op zaterdag 7 september vooruit. De counter clock wise route lijkt op voorhand al favoriet, maar de wind zou er ook zomaar eens uit kunnen zakken. Frans benadrukt verder vooral dat de zeilers goed opletten op de diverse verkeersscheidingsstelsels en windparken voor de kust. Het doel van de wedstrijdleiding is te komen tot wedstrijden met zo min mogelijk exclusion zones, door vooraf intensief overleg met de kustwacht en de verkeersposten langs de kust.

Tijdens de race horen we geregeld op de VHF communicaties tussen de zeilers en de verkeersleiding en passerende schepen over een veilige passage. Het beraad van de wedstrijdleiding werpt vruchten af en zorgt voor paraatheid bij de zeilers.

Ook ervaren wij zelf dat het uitluisteren van de VHF kanalen tijdens de race van belang is. Evenals het oproepen van de passerende schepen als we de nacht invaren en de TSS Mass North passeren in Westelijke richting onder spinnaker set. We varen rond de 8 knopen boatspeed en er passeren 4 cargo schepen in Noordelijke richting. 0,2 nM CPA (Closest Point of Approach) is vrij krap, maar door goed te communiceren met de stuurlui op de brug gaat alles goed,

Op de horizon zien we inmiddels rond middernacht de lichtschichten van bliksem tevoorschijn komen. Soms slaat een bliksemflts ergens in op de horizon en geeft een fascinerend

schouwspel. Helaas voor ons en de andere zeilers gaat het gepaard met een windstilte en korte hevige slagregens. Het is onrustig op de Fandango en we komen maar moeilijk op enige snelheid

door de onrustige golven en uiteindelijk geen wind en geen boatspeed. De stroom in Zuidelijke richting helpt ons enkele uren vooruit. Het slaapritme komt er ook niet in door het onrustige weer, waardoor we geregeld de voorzeilen wisselen. De wind draait in de ochtend van NO door naar Zuid en hiermee komt meer druk in de zeilen. De Zuidelijke wind sterkt aan wanneer we de Maasmonding kruisen en koers zetten naar de MN1, waar zeilers de Maasmond normaliter oversteken. Wij varen op het grootzeil en de J3 ruim 9 knopen boatspeed en het is even flink hakken door de deining.

Vanaf de MN1 is het een laatste NO koers en zetten we de Spinnaker erbij op, wat een feest om zo naar de finish te varen. We kijken elkaar aan en zeggen bijna synchroon “hiervoor deden we mee”! Met ruim 13 knopen boatspeed op de klok scheuren we naar de finish voor de haven van Scheveningen. Waar we om 09.50.10 uur in de ochtend de lijn passeren.

In de ORC fully crewed klasse horen we bij het binnenvaren van de haven en bij het ontvangen van een finish biertje van de wedstrijdleiding in een rib, dat de Spitfire om 07.10 uur binnen was en daarmee de line honours pakten. Daar zitten we flink achter en Kees is ook niet tevreden door het ontbreken van de wind in de nacht. De F&F 110 Fandango gedijt beter in zwaarder weer.

De 1e prijs ORC Fully Crewed voor team Spitfire / Beeld Zeilhelden

De Spitfire, een J121, met Frederic de Visser als schipper pakt met zijn team de overwinning in de ORC fully crewed klasse. In de ORC Double Handed gaat de J-122 E Grand Prix van Frans van Cappelle en zijn crew Thei van Hout met de winst naar huis en wordt de “Sigarenkist” een Waarschip 1012 LD van Do Tetteroo eerste in de SW fully crewed klasse. Alle uitslagen zijn te vinden op de website van Jachtclub Scheveningen.

Willem Jan Landman / Sailingarchitect.nl

Reacties

Reacties