Alex Thomson – ‘Geluk zit in de voorbereiding’
Tijdens het ontbijt is het duidelijk dat Alex Thomson (42) op scherp staat. Met nog maar 2 nachten aan wal te gaan zit de voorbereiding er op en is het aftellen naar de start van de Vendée Globe. Hij oogt gefocust, maar ontspannen. Hij kijkt uit naar het moment waarop hij Les Sables d’Olonne uit kan varen. “Dat is altijd een heel emotioneel moment. Er is niets dat vergelijkbaar is met dat gevoel.”
Hij start de race nu voor de vierde keer en heeft inmiddels veel ervaring in de IMOCA 60 klasse. Volgens Alex is presteren in de Vendée Globe een afweging tussen ballen hebben en ervaring. “Neem Francois Gabart, die was heel jong en had weinig ervaring, maar wel de ballen die hem uiteindelijk de overwinning gaven in de vorige editie.” Op de vraag of hij zichzelf wat in toom moet houden door af en toe op de rem te stappen antwoordt hij laconiek: “welke rem?”
Ik denk dat je je eigen geluk maakt.
Maar één van de voorgaande drie edities heeft hij uitgevaren. Dat was in de laatste editie in 2012/2013 met een indrukwekkende derde plaats. Tijdens de vorige edities had Alex veel te maken met pech. Is het tij nu gekeerd en heeft hij meer geluk? “Het is makkelijk om over geluk te praten. Soms heeft geluk invloed, maar neem Vincent Riou die tijdens de laatste Vendée Globe een mooring-boei raakt in het midden van de Atlantische oceaan, dat is ‘on-geluk’. Het is niet per se geluk, maar het is oog voor detail wat belangrijk is. Ik denk daarom dat je je eigen geluk maakt.”
Foils zorgen voor lift
Nu verschijnt hij aan de start met een pikzwarte boot met foils (draagvleugels). Die gaat volgens Alex een groot verschil maken. Zijn foils zijn wel anders dan bij de ‘Franse boten’. Bij die boten is het slechts de ‘tip’ van de foil die een lift geeft, maar bij zijn foils is het de gehele schacht die voor de lift zorgt. Eigenlijk is er niet eens zoveel verschil met de oudere boten. “De positie van de daggerboards (steekzwaarden, red) is veranderd met de jaren en de foils gaan verder in die verandering.”
Het zijn prototypes met 20.000 onderdelen die kapot kunnen gaan.
Er zit ook een nadeel aan. De nieuwe boten zijn niet getest en zijn volgens hem “prototypes met 20.000 onderdelen die kapot kunnen gaan”. Dat is een risico zegt hij, “maar we zullen het gaan zien”.
De eerste paar dagen kunnen wel eens bepalend zijn voor de race. Met een goede wind nemen de foilende boten wellicht al snel een voorsprong. En vaak is het zo dat de ‘winners’ nog meer winnen en de ‘losers’ meer verliezen.
Nederlanders in de Vendée Globe
Pieter Heerema doet voor het eerst mee, maar heeft een boot van
de laatste generatie met dezelfde potentie als die van Alex Thomson. “Maar”, zegt Alex, “Pieters uitdaging is heel anders dan de mijne. Pieter heeft de prioriteit om de race uit te varen, ik vind het niet waarschijnlijk dat hij aast op een podiumplaats.”
Pieter Heerema is dan wel de enige Nederlander die de race daadwerkelijk vaart, in het team van Alex werkt een andere bekende Nederlandse zeiler, Wouter Verbraak. “Hij heeft ons team al een jaar lang geholpen, het is een fantastische kerel om mee te werken, ik heb veel respect voor hem en ik ben blij dat hij in het Hugo Boss-kamp zit.”