Met Ross naar Rio! Nog ruim 100 dagen …..
Yvette Ross woont in Rio en schrijft voor Zeilhelden in de aanloop naar de Olympische Spelen over het leven in Rio, de eigenaardigheden van de Brazilianen en ze geeft tips aan Rio-gangers.
Terwijl het in Nederland nog koud en guur is en de dagen lengen, staan de kranten steeds voller met nieuws over kwalificaties voor de Olympische Spelen, Zika, Guanabara Bay, de metro en natuurlijk de economische en politieke crisis in Brazilië. In Brazilië is net de wintertijd ingegaan, worden de dagen een klein beetje korter, is het onveranderd warm en staan de kranten een dag eerder vol met vergelijkbaar nieuws als in Nederland. Het is vandaag nog ruim 100 dagen tot aan de openingsceremonie van Rio 2016 waar de Olympische Spelen voor het eerst het Zuid-Amerikaanse continent aandoen. Aan alles is te merken dat de stad zich klaarmaakt, maar hoe leeft het eigenlijk bij de inwoners van Rio?
Aan alles is te merken dat de stad zich klaarmaakt, maar hoe leeft het eigenlijk bij de inwoners van Rio?
Toen wij 1,5 maand geleden met een makelaar op zoek gingen naar een appartement legde hij uit dat de parkeerplaatsen doordeweeks meestal vol zijn omdat mensen die in Rio wonen en werken niet met de auto reizen. Zij nemen de taxi of de bus. Nu ik in Leblon woon, herken ik waar hij het over had. Rio kenmerkt zich door volle straten en als je een taxi wilt, ga je op een straathoek staan om er één aan te houden, dat werkt echt briljant! Zelf ga ik meestal op de fiets, maar om op bezoek te gaan bij het Organisatie Committee (OC) ben ik laatst met de taxi gegaan.
De taxichauffeur herkende het adres waar ik moest zijn en ik besloot hem te vragen wat hij vindt van de Olympische Spelen die zijn stad aandoen. Hij was eerst even stil en antwoordde toen dat hij niet tegen de Spelen is, maar zich wel afvraagt waarom er zo veel geld geïnvesteerd wordt in zaken die alleen voor dit evenement nodig zijn. Hij wees ter illustratie de straten in waar werkzaamheden aan de metro plaatsvinden en zei: “Overal werkzaamheden. Het zou beter zijn als er parallel ook geld geïnvesteerd wordt in wat voor de Cariocas belangrijk is”. Hij vertelde me vervolgens over zijn eigen gezin. Hij (38 jaar) en zijn vrouw zijn al 20 jaar bij elkaar en hebben een dochtertje van 2 jaar. Zijn vrouw is lerares op een privé school waar hun dochtertje ook naar toe gaat en hij liet me trots een foto van haar zien op zijn telefoon. Toen ik hem vertelde dat ik twee kindjes heb, vertelde hij me dat hij en zijn vrouw een tweede kindje niet kunnen betalen omdat onderwijs en zorg te duur zijn. Ik hem vroeg naar de “bolsa familia”, een financiële tegemoetkoming van de overheid en legde hij me uit dat die voor hem niet beschikbaar is. Dat is alleen voor de mensen die in extreme armoede leven.
Dat is alleen voor de mensen die in extreme armoede leven.
Aangekomen bij het OC kreeg ik een rondleiding door het tijdelijke gebouw in het centrum van Rio. Tijdelijk, wat zodra de Spelen klaar zijn worden de containers gebruikt als schoolgebouwen elders in de stad. Bijna 2 jaar geleden werkten er 600 mensen en inmiddels ruim 2000. Bureaus zitten dan ook overvol, maar dat gaat per half maart veranderen. Dan is een weer aantal venues klaar en gaan mensen verhuizen om hun werk op locatie voort te zetten. Ik was natuurlijk heel benieuwd of en hoe het toenemende kritische nieuws de mensen bij het OC bezig houdt. Te oordelen naar wat ik zie, is iedereen erg gefocust op het werk en dat werd ook bevestigd door mijn gids: “Natuurlijk lees ik de kranten, maar de berichtgeving beïnvloedt mijn werk niet”. Ze vertelde vervolgens over een protest ruim twee weken geleden van Nissan medewerkers tegen Nissan dat beticht wordt van intimidatie van medewerkers in Mississippi die lid zijn van een vakbond. Geen demonstratie tegen de Spelen zelf en de demonstranten waren dan ook heel respectvol naar haar en haar collega’s bij het verlaten van het pand. Vlak voordat ik weer met een taxi terug naar huis ging, vertelde ze nog dat zij laatst is aangesproken op haar werk voor de Spelen door een taxichauffeur die het maar niks vond dat het zo veel geld kost: “Veel mensen denken dat het OC draait op publiek geld, maar dat is niet zo”. Tja, het houdt de mannen in de gele auto’s blijkbaar wel bezig.
Door de crisis gaat het opschonen van de baai en het meer voor de Spelen zeer waarschijnlijk niet plaatsvinden.
Er gaat natuurlijk wel publiek geld van de staat én de stad Rio naar bijvoorbeeld de metro en het zou oorspronkelijk ook gaan naar het opschonen van Guanabara Bay en Lagoa Rodrigo de Freitas. Door de crisis gaat het opschonen van de baai en het meer voor de Spelen zeer waarschijnlijk niet plaatsvinden. En of de metro op tijd af is? Daarover verschillen de meningen. Het laatste bericht hierover is van de nieuwe secretaris van transport van de staat Rio. Hij heeft aangegeven dat de metro een maand voor de Spelen af zal zijn, precies zoals oorspronkelijk gepland. Het reizen zal dan waarschijnlijk een stuk sneller en goedkoper worden, maar interessante gesprekken met een taxichauffeur, die zul je moeten missen. En geloof me, het gesprek op de terugweg was minstens zo interessant!