Tom Touber’s visie op de VOR

Als directielid van Brunel is hij ooit terechtgekomen bij de VOR als Chief Operating Officer. Tom Touber stond aan de basis van grote veranderingen binnen de Volvo Ocean Race. In 2012 tijdens de crisis moest er flink bezuinigd worden. De bedragen van 40 a 50 miljoen per team moesten drastisch verlaagd worden. Tom gooide het over een ander boeg en wist het voor elkaar te krijgen de bedragen naar beneden te schroeven, slechts 10 a 15 miljoen per team bleef er over. Deze verandering maakte het gelijk een stuk toegankelijker om met de zeilrace mee te doen.

Tom Touber
Foto Cardiff Harbour Authority

Wat is de rede van vertrek als COO bij de VOR?

Als COO kan je het eigenlijk nooit helemaal goed doen. Je kan niet verliezen, maar ook niet winnen. Met jaloerse ogen keek ik naar de jongens van Brunel op het water, wat daar gebeurd heeft pas echte emotie. Ik miste de uitdaging en teamomgeving en dat is waar ik nu voor wil gaan. Een nieuwe uitdaging, een Nederlands zeilteam met dito vlag in de volgende Volvo Ocean Race.

Wanneer en waarom is dit idee ontstaan?

Het idee om een Nederlands zeilteam in de race te brengen is ontstaan tijdens de stopover in Den Haag. Waar een klein land groot in is. Records werden hier verbroken en de sponsoren stonden in de rij om er op een of andere manier bij te zijn. De jongens van Studio Sport zaten naast me in de lounge, vol verbazing konden ze niet anders dan toegeven een inschattingsfout gemaakt te hebben. De volgende race zal er zeker meer aandacht aan geschonken worden in de media. Ongelooflijk en geweldig hoe het hier leefde.

“De intentie is absoluut samenwerking, er is ontzettend veel kennis en ervaring in Nederland”

Is het idee om samen te gaan werken, of ga je een eigen team opzetten?

De intentie is absoluut samenwerking, er is ontzettend veel kennis en ervaring in Nederland. Ik zou mijn krachten willen bundelen met ervaringsdeskundigen als Bouwe Bekking, Hans Bouscholte, Gideon Messink en Roy Heiner.

We moeten inzetten op het hoogst haalbare en nu nog geen compromissen inbouwen.Al hun kennis en ervaring moeten we maximaal inzetten om de jonge generatie zeilers met een voorsprongaan de start te krijgen.

Als er naar het niveau van de Nederlandse zeilers gekeken wordt, is een 100% Nederlands team dan mogelijk?

Nederland is ontzettend rijk aan goede zeilers, wel is het tijd voor een nieuwe jonge generatie. Sommigen herinneren zich ABN AMRO TWO misschien nog waar ook een jonge generatie de kans kreeg om door te dringen, in de wonderlijke wereld van het professionele oceaanracen.

Mijn kandidaatschipper is Simeon Tienpont, echter staat deze nog onder contract van de America’s Cup. Daarnaast is Roy goed bezig met de Team Heiner Pups, Hans Bouscholte met een vergelijkbare ploeg en de vele goede en jonge Olympische zeilers die ons land rijk is.

 

Tom Touber
Foto Sander van der Borch

Welke veranderingen in het wedstrijdformaat kunnen we nog gaan verwachten?

Een belangrijke verandering die plaats gaat vinden is dat het vrouwenzeilen nog meer bevorderd gaat worden. Voorheen was het mogelijk om met een 100 % vrouwen team om drie extra bemanningsleden aan boord te hebben. Ook een mix vier mannen, vijf vrouwen was toegestaan. Dit wordt aangepast naar zeven mannen en twee vrouwen, wat mixed teams zeker een stuk aantrekkelijker maakt. Reken uit 12% meer bemanning, dat is voor de toch al onderbemande schepen best aantrekkelijk. Hoe het Nederlandse team hier gebruik van gaat maken, weten we nog niet, maar aantrekkelijk is het wel.In ieder geval gaan we voor de besten kwaliteiten.

 

Is er al een voorlopige Notice of Race en zal er een stopover in Nederland zijn?

De inschrijvingen voor de Volvo Ocean Race 2017/ 2018 zijn net geopend, en de eerst versie van NOR is beschikbaar. Den Haag heeft zich na het succes van vorig jaar kandidaat gesteld als pitstop te fungeren. Volgende maand zal hier een besluit over worden genomen.

 

Is er al bekend of het VOR hoofdkantoor eventueel naar Nederland komt?

Het contract met Alicante loopt af in 2018 en er zijn verschillende kapers op de kust. Sterke concurrentie zal komen van Alicante om de race te houden, maar ook Lissabon is volop bezig zich te profileren. Groot voordeel van Den Haag is de enorme populariteit van het zeilen in Nederland, en de goede verbindingen via de luchthaven.

“Zeilen kampt met een onterecht imago probleem van elitaire en dure sport, hier moeten we vanaf”

Maar first things first, de sponsoring?

Zeilen kampt met een onterecht imago probleem van elitaire en dure sport, hier moeten we vanaf. Het sponsorbedrag van een VOR team staat gelijk aan het sponsoren van FC Groningen, mensen hebben geen idee en denken dat het tientallen miljoenen kost. De tijden zijn veranderd, de kosten zijn in verhouding een stuk lager. Daarnaast kijk eens naar het bereik wat je hebt, de boot is een groot billboard wat de wereld over gaat, met jouw naam erop, dat is uniek. En dan hebben we het nog niet eens over de emotie en identificatie, het is een groots avontuur. Dit is belevenis marketing 2.0!

Saskia Poelman

Reacties

Reacties