Commercieel gedoe?

money-515058_1280

Als watersportliefhebber kun je er niet omheen: Zeilen is vaak pure commercie. Overal op het internet kom je mensen tegen die allerlei soorten zeil gerelateerde producten aan de man proberen te brengen. Boeken, kalenders, zelf uitgevonden gadgets, apps, maritieme kunst, lezingen, charterreizen, overzichts-websites en nieuwsbrieven met allerlei aanbiedingen, je kunt het zo gek niet bedenken of iemand ziet er wel een valide business model in.

Niet gek dat sommige mensen dan wel eens denken: moet dat nou? Al die lieden die zo nodig ergens een commercieel slaatje uit willen slaan… Het gaat om de liefde voor het zeilen, niet om het geld, toch?

Een begrijpelijke reactie. Maar ik zou graag ook eens aandacht vragen voor de andere kant van dit verhaal, de kant van de ondernemer.

Als ondernemer probeer je een eigen zaakje op te zetten, juist omdat je een passie hebt voor zeilen. Als je snel rijk wil worden kun je beter de effectenhandel in. Voor zeilende ondernemers is geld verdienen aan zeilen, een middel, geen doel. Een middel om meer tijd aan hun hobby te kunnen besteden.

Eigen baas worden, zodat je niet langer gebonden bent aan dat negen-tot-vijf kantoorritme, dat ervoor zorgt dat je alleen in de snippertjes van je tijd op het water kan zijn. Niet langer de meerderheid van je wakkere uren in de weer zijn met spreadsheets en kwartaalcijfers, maar je liefde voor zeilen doorgeven aan anderen. Misschien zelfs wel geld verdienen door op het water te zijn, met charterreizen of met lessen geven.

Een prachtig doel om na te streven. En het is nog mooier als het iemand daadwerkelijk lukt zo zijn of haar boterham te verdienen.

Vandaar dat ik begrip heb voor zeilende ondernemers. En ze alle succes wens. Mits ze het niet te bont maken met het verkopen van hun product. Want dat is natuurlijk nog steeds het allerbelangrijkste: De liefde voor zeilen zou op nummer één moeten staan.

Joke Noppers

Reacties

Reacties