Vendée Globe: Updates vanuit Parijs

Het is bijna 2 maanden geleden sinds de start van de Vendée Globe. Pieter Heerema zit nu onder Australië en worstelt met zijn stuurautomaat.  De zware Pacific ligt nog voor hem. Zeilhelden besloot om uit te zoeken hoe het met Pieter gaat en bracht een bezoek aan het hoofdkwartier van de race aan de voet van de Eiffeltoren. Op naar Frankrijk!

De wekker gaat af om half 4. Het is erg vroeg en koud; we moeten krabben voordat we wegrijden. Bestemming Parijs! De stemming stijgt als we na enkele uren de Eiffeltoren eindelijk zien onder een strakblauwe lucht. Aan de voet van het indrukwekkende bouwwerk staat een tijdelijk bouwsel met daarin het hoofdkwartier van de organisatie van de Vendée Globe. De Vendée Globe leeft écht in Frankrijk. Het is bijna ondenkbaar dat er een bouwkeet op de Dam zou staan tijdens de Volvo Ocean Race.

Tijdens de live-uitzending van de Vendée Globe-organisatie op Facebook zien we Pieter op het scherm verschijnen. De boot beweegt alle kanten op en er is een hoop lawaai. Het ziet er ongemakkelijk uit. Het is niet voor niets dat Pieter de afgelopen dagen vaak een helm en een body-armour heeft gedragen. Helaas hoort Pieter ons nauwelijks en is de verbinding te slecht voor een gesprek.

Kijk de live hier:

The Vendée LIVE of the 28th December / Vendée… par VendeeGlobeTV

Voorafgaand aan onze korte trip spreken we nog met de manager van Team No Way Back, Antoine Mermod, tevens steun en toeverlaat van Pieter. De Vendée Globe is een race waarbij de deelnemers geen assistentie mogen krijgen van buiten, wel mag het walteam helpen zoeken naar oplossingen voor technische problemen.

Autopilot

Pieters autopilot is onmisbaar. Op een IMOCA 60 is het hard werken en meestal stuur je niet zelf. De automaat doet dat op basis van kompaskoers of op basis van andere data, zoals helling en windhoek. Die laatste is het meest efficiënt, maar laat dat nou juist niet werken. Eens in de paar dagen gaat het mis en krijgt de autopilot een fout signaal, waardoor de boot de verkeerde kant op wordt gestuurd, met frustrerende situaties voor Pieter als gevolg.

Antoine legt uit: “Het is een lastig probleem en we hebben een goede diagnose nodig. Het is lastig voor Pieter omdat hij niet kan vertrouwen op het systeem, maar het is ook lastig voor ons en voor B&G (de Franse leverancier van de autopilot, red.) om op afstand een oplossing te vinden. We kunnen alle data zien, en alle sensoren zien er goed uit.”

Sinds maandag heeft Pieter de back-up van de stuurautomaat geïnstalleerd. Het is nu afwachten of dit goed gaat of dat de problemen terug gaan komen. “Pieter heeft nooit gedacht aan opgeven. Als de systemen goed werken dan is  er geen twijfel aan dat Pieter gewoon doorgaat. Als de problemen zich blijven voordoen, dan moet hij zich de vraagstellen of het verstandig is om door te gaan.” Het weer lijkt redelijk gunstig tot onder Nieuw Zeeland, daarna volgt de zware Pacific, en daar wil je geen problemen hebben, ver weg van alle hulp.

Een voorbeeld voor zeilend Nederland

Antoine is trots op Pieter. “We zijn wat laat met het project begonnen, maar hoe Pieter nu zeilt is een waanzinnige verbetering vergeleken met zes maanden geleden. Pieter heeft hard gewerkt en hij weet zich zelf tot het maximale te pushen en daar gaat het om.” Pieter is de afgelopen dagen bezig geweest met het ontwijken van een actieve depressie. Dat is ook de verklaring voor zijn koers en snelheden die misschien vreemd lijken.

“Pieter is blij dat hij meedoet. Hij is de eerste Nederlander in de race en hij is niet eens een professioneel zeiler. Hij hoopt dat zijn deelname bijdraagt aan meer aandacht voor de Vendée Globe in Nederland en hij hoopt ook dat jonge Nederlandse zeilers zich zullen klaarstomen voor de volgende edities.” Antoine refereert ook nog aan de rijke Nederlandse historie in de Volvo Ocean Race, en hoopt dat de Vendée Globe net zo’n rol kan gaan spelen.

Toch nog een gesprek
Om half vier proberen we het nog een keer. Dit keer bellen we Pieter op zijn Iridium Satelliettelefoon en dat werkt. Pieter vertelt uitgebreid over zijn situatie in deze geweldige oceaanrace.

Reacties

Reacties