Caribean 600 hoort op de offshore bucketlist

D1C43E675918DB6DE5DB3AB0E5C46514

De kalender voor offshore zeilers bevat een aantal klassiekers, traditioneel gezien rond de 600 nautische mijlen en op de meest uiteenlopende plekken ter wereld. Sinds tien jaar vindt de aftrap van het seizoen plaats op het Caribische Antigua, waar half februari het startschot klinkt voor de RORC Caribbean 600. Deze uitdagende 600-mijler voert de deelnemende jachten langs de mooiste eilanden en staat als ontsnapping aan de Europese winter hoog op de bucketlist van menig professioneel en amateur zeiler.

Photos by Arthur Daniel
Foto Arthur Daniel

Rond de jaarwisseling werd ik door een kennis gevraagd om in februari naar Antigua te komen om deel te nemen aan deze blue water race. Het jacht waar zij op zeilt, een 37 voets sportboot gebouwd van koolstof,  won vorig jaar haar klasse in de 9e editie van de race en is eigendom van een lokale zeiler.  Een snelle check van het zeilschema van de Team Heiner Talents leert dat er in februari geen trainingen gepland staan en zo is snel besloten. Gezien mijn ambities om professioneel te zeilen en deel te nemen aan de Volvo Ocean Race, is dit een kans die ik niet mag missen!

Offshore racen is serious bussiness en zo moet het ook voorbereid worden.

racecourseTwee maanden later staan we op de bloedhete steiger in Antigua. Er viel een zeiler uit vanwege een blessure, wat de kans gaf aan Team Heiner Talents teamgenoot Jorden van Rooijen om ook mee te gaan. Na een reis van 24 uur komen we op woensdagmiddag aan op het eiland. Hoewel de race pas maandag zal starten is de tijd die we hebben om alle voorbereidingen te treffen en een aantal uren op het water te maken met het team en de boot, broodnodig. De komende dagen is er een strak regime van trainingsuren op het water, boot voorbereidingen en strategiesessies gepland. Daarnaast zou het de Caribbean niet zijn als er geen tijd was ingeruimd voor de zogenaamde “crewparties”, feestjes met live band en exotisch voedsel in zwoele avonden.

Maar wie denkt dat het vooral feestjes zijn op dit tropische eiland heeft het mis. Offshore racen is serious bussiness en zo moet het ook voorbereid worden. Van de vier dagen voorbereiding bestaan er 3 uit trainingen van een halve dag in de buurt van de haven en op vrijdag is er een oefenrace rond Antigua van ongeveer 50 mijl. De trainingen benutten we met name om de boot zo goed mogelijk te leren kennen. Op basis van het materiaal over de boot dat we op internet vinden in de voorbereiding op de reis naar Antigua, verwachten we een erg snelle boot, met name op de ruime koersen. Nu we het water op gaan, blijkt niets minder waar. TAZ blijkt een zeer spectaculaire boot wanneer we onder het geluid van krakend koolstof en piepende schoten met meer dan 17 knopen een golf over het dek koppen. Daarbij blijkt het ook een zeer “natte” boot te zijn. Na 3 uur zeilen halen we volle emmers water uit de boot; een goede les om alle luiken zo dicht mogelijk te houden.

1DAA5526A02019916A6CA8F8F9D9EB9A

Als trimmer aan boord ben ik verantwoordelijk voor het kiezen van de juiste zeilencombinatie, en omdat we de beschikking hebben over 11 verschillende zeilen die allemaal een eigen karakter van handelen en trimmen hebben, is het zaak om zo goed mogelijk uit te zoeken wanneer welk zeil in welke combinatie goed presteert. Omdat de passaatwinden overheersend zijn in het gebied is er een vrij constant weerbeeld, wat maakt dat de trainingen een goed beeld geven van de zeilen die we straks ook gebruiken.

De andere helft van de dag gebruiken we om de halve boot uit elkaar te sleutelen, te onderhouden en weer in elkaar te zetten. Niet alleen weten we zo dat alle onderdelen goed werken, maar ook komen we beter te weten hoe de systemen op deze boot werken. Erg belangrijk mocht er iets kapot gaan onderweg. Het begin lijkt veelbelovend; tijdens de race rond Antigua verbreken we het baanrecord van de boot: we maken het rondje in 5 uur, 57 minuten en 25 seconden. Maar liefst 23 minuten sneller dan het vorige record!

Het lijkt een snelle race met veel wind te worden, zo winderig zelfs dat er nieuwe racerecords voorspeld worden.

Omdat elk eiland dat we moeten ronden zijn eigen karakters heeft wat betreft windschaduw en stromingsinvloeden, bezoeken we twee navigatieforums, waarvan een gegeven door de Nederlandse topnavigator Wouter Verbraak. In deze forums komen ’s werelds beste navigators bij elkaar om tips en tricks te delen. Deze informatie vormen, samen met de informatie van de kaarten en internet, de basis voor de strategiesessies die we met het team aan het eind van elke dag hebben.  Het lijkt een snelle race met veel wind te worden, zo winderig zelfs dat er nieuwe racerecords voorspeld worden.

Nu, aan de vooravond van de race, zijn alle lijstjes afgevinkt, liggen de waterdichte tasjes klaar en zijn alle navigatievoorbereidingen afgerond. Morgen om elf uur lokale tijd zullen we tezamen met ’s werelds beste zeilers aan de startlijn verschijnen. Je kunt TAZ volgen via de deze link.

Lennard Bal

Video Jorden van Rooijen

Reacties

Reacties