Wrap up pre-start, start en de eerste etappe naar Lissabon

P1030468

De vloot van de Volvo Ocean Race is na een zenuwslopende finishdag aangekomen in Lissabon! Tijd voor Zeilhelden om je een een samenvatting van de dagen voor de start en van deze eerste leg te geven!

Zeilhelden was live bij de start van de Volvo Ocean Race en deed verslag van de voorbereidingen bij de teams én van de start van leg 1. In onze Studio ZH/Alicante in de buitenlucht en met elke dag het uitzicht op de vloot Volvo 65’s kwamen vele zeilers en deskundigen langs. De verwachtingen werden uitgesproken en er werden grappen gemaakt in de studio en op de race village, waar langzaam de spanning naar een climax steeg.

Op de eerste dag hadden wij aan de tafel Gerard Schootstra van de Flyer, die met dit legendarische schip in Alicante lag van wijlen Conny van Rietschoten. De flyer zette na de start ook koers naar Lissabon en heeft zich daar weer samengevoegd met de vloot raceboten. De volgende tocht zal naar Nederland zijn, waarvoor je je nog kan aanmelden. Naast Gerard was Peter Tans te gast, medewerker van het race control centrum van de Volvo Ocean Race, die ons meenam in de control room en alles vertelde over hoe zij als race control team de vloot volgen en data verzamelen voor de volgers. Ook was Ernst-Jan van Housselt onze gast en hij is de shore crew engineer van Team Brunel.

Een mooi citaat van Peter Tans uit de studio Zeilhelden op dag 1: “wij houden niet hun handje vast, van dit gaat fout!” 

Ernst Jan liet in dit gesprek weten dat hij erg blij was met de aangepaste baan voor Leg 1, waardoor zelfs een glimlach op zijn gezicht verscheen. Zoals we allemaal hebben kunnen zien werd deze baan zelfs tijdens de race nog een keer aangepast met een nieuw waypoint ‘Porto Santo North’. Ernst-Jan zijn glimlach zal ongetwijfeld van zijn gezicht zijn verdwenen na deze leg en het schildpad aan het roer zal de gemoederen behoorlijk bezig hebben gehouden bij Team Brunel.

Bekijk hier het fragment over het verlengen van de baan en de glimlach op het gezicht van Ernst-Jan.

Team coach Anje Marijke van Boxtel: “Het moet je gegund worden, zodat jij lekker kan knallen!”

Tijdens onze tweede Studio Zeilhelden stonden er 4 dames aan onze tafel. Anjemarijke van Boxtel, de teamcoach van Team Brunel, die ook hun teamcoach was in de vorige editie. Zij vertelde hoe ze in een erg korte voorbereidingstijd zo scherp en klaar voor de start voorbereid waren. In de vorige editie was ze betrokken bij Team Brunel namens Schouten Nelissen en nu is ze als zelfstandige erbij als coach. Ze is er niet de hele campagne bij, maar vooral op de momenten dat het nodig is, de lat ligt hoog en de focus is daarmee enorm scherp.

Annemieke Bes, zeilster van Team Sun Hung Kai / Scallywag, die vertelde over haar rol aan boord en de overstap die ze net maakte voordat Team AkzoNobel in een soap veranderde. Bij Team Sun Hung Kai / Scallywag krijgt ze hopelijk alle Legs de kans te zeilen. Ze is op een hele warme manier ontvangen en de team samenwerking staat centraal.

Ook Carolijn Brouwer, die samen met haar Nanny van haar zoontje, Petronella de Jong in de studio staat komt uitgebreid aan het woord. Over de bijzondere band die zij samen hebben en hoe Petronella haar overal achterna reist met haar zoontje en familie. Petronella en de opa’s en oma’s spelen een enorm belangrijke rol in deze race op de wal. Het gevoel dat ze samen uitstralen is opmerkelijk bijzonder en ook zo voelt Carolijn zich opgenomen in het team van Dongfeng. Het eerste gesprek met schipper Charles Coudrellier was bijzonder prettig, het gaat echt om een persoonlijke klik die in dit eerste gesprek aanwezig was. Charles was verliefd op de stuurmanskunsten van Carolijn in de vorige race op Team SCA, waardoor hij besloot Carolijn te benaderen.

Carolijn Brouwer: “Je hebt het vaak over eerste indruk, maar eerste indruk is wel erg belangrijk!”

Op onze laatste dag van Studio Zeilhelden schoven Gerd-Jan Poortman, Stefan Coppers en Jaap Zielhuis aan bij ons aan tafel.
Gerd Jan Poortman is in Alicante om samen met zijn maatje Stefan Coppers, in een Hollandse klomp te zeilen ter promotie van de finish in Den Haag volgend jaar. Ze maken een speciaal programma rond de finish in Den Haag in 2018 en reizen samen de wereld rond in een originele Hollandse klomp. Samen met Jaap Zielhuis gaan ze in discussie over de toekomst van het zeilen. Jaap is als hoofdccoach betrokken bij de KNWV. Een interessante vraag is of het KNWV ook bezig is met de Volvo Ocean Race naast de Olympische doelstellingen? En een tweede hoe kan er een kruisbestuiving kan plaatsvinden met andere opleidingen in de zeilwereld? De olympische medailles van Marit Bouwmeester en Dorian van Rijselberghe zijn in ieder geval, naast de 2 boten in de Volvo Ocean Race en verschillende opleidingstrajecten van de Youth Academy van AkzoNobel en de VOR tot Nederlandse initiatieven van Gerd-Jan Poortman, de Heiner Talents, de Keelboat Academy en de Oceanraces Academy in Nederland een mooie aanleiding om daar nu werk van te maken.

Jaap Zielhuis: “Ik zie ook wel de kansen in combinatie. Als Olympische zeiler kun je een hoop leren van het grote boten gebeuren”

Buiten onze Studio Zeilhelden om kwamen we ook andere zeilhelden tegen en interviewden we niet de minste van alle zeilers, namelijk Bouwe Bekking. Als schipper van Team Brunel is Bouwe aangetrokken en zeilt deze editie zijn 8e keer de Volvo Ocean Race. Of er een volgende keer komt vragen we aan Bouwe, maar het lijkt erop dat dit ook daadwerkelijk de laatste keer zal zijn. En of hij de nieuwe eindbaas van de Volvo Ocean Race wordt?

Zeilhelden sprak na Bouwe vlak voor de start ook nog zijn crewlid Carlo Huisman, die uiterst relaxed overkwam en zelf op de dag voor vertrek nog tijd kon vinden voor zijn vriendin en familie.

Naast al deze bijzondere gezichten in onze uitzendingen hebben we ook gesproken met bijzondere mensen achter de schermen en zo kwamen we bij toeval Rik tegen. Multimedia engineer in het mediacentrum en Rik is verantwoordelijk voor de gave filmpje sop Youtube, Redbull TV en de social media kanalen van de Volvo Ocean Race.

Kortom enkele zeer enerverende dagen waar één team nog in ontbreekt in deze samenvatting. Het team waar heel Nederland een week lang over heeft gesproken en uitrolde in de soap van de Volvo Ocean Race 2017-2018. Met Simeon Tienpont zijn bedrijf Steam Ocean werd uit het niets voor ons als zeilfans het contract verbroken en Simeon werd hierdoor ontslagen als schipper. Na een zeunuwslopende week voor Simeon en ons als toeschouwers beleefde deze soap vlak voor de start een verrassende ontwikkeling en won Simeon een arbitrage zaak tegen Team AkzoNobel. Simeon mocht hierdoor weer terugkeren als schipper en zeilt nu de eerste Leg van de race met 6 teamleden. Zeilhelden maakte hierover een speciaal Liveblog met de ontwikkelingen rondom Simeon en Team AkzoNobel. Hier kun je dit blijven volgen, want we verwachten dat deze soap nog niet afgerond is en wellicht nog een staartje krijgt.

De start van de race zondag trok meer dan 400.000 bezoekers naar Alicante, die op de Volvo Ocean Race Village, op de stranden van Alicante en in grote getale aanwezig waren op het water met alles wat maar bleef drijven. De Koning van Spanje Juan Carlos was speciaal aanwezig bij de start van de start op een marine fregat, samen met de staff van de Volvo Ocean Race, een op krukken lopende Mark Turner, die aan zijn laatste Volvo Ocean Race deelneemt en plaats zal maken voor een opvolger.

Tijdens de day after, wanneer de VO65’s inmiddels ver uit het oog zijn verdwenen, waren er nog enkele trouwe supporters op de village, waaronder de leden van de International Amsterdam Yacht Club en de crew van de Flyer. De International Amsterdam Yacht Club was met ruim 30 leden afgereisd naar Alicante om de teams aan te moedigen en zijn ze nauw betrokken bij het Team Brunel. Op het dakterras van de base van Team Brunel werd geborreld en werd door Team Brunel een meat en greet met de crew georganiseerd.

De Flyer is vlak na de start in de achtervolging gegaan op de vloot en ligt nu in de haven van Lissabon om bij de finish te zijn en de start van leg 2. De Flyer is voor Nederland een legendarisch schip uit de Whitbread Round the World Race, waarmee Conny van Rietschoten de race in 1978 won.

Leg 1

Deze eerste leg leek tijdens de start nog niet het succes te brengen, wat de mensen op de village, die we erover spraken Bouwe Bekking en Simeon Tienpont alllemaal gunnen. Team Brunel leek erg goed vertrokken na de start maar kreeg een penalty samen met Mapfre door een battle met Turn the tide on Plastic vlak voor het laatste down wind rak. Maar gedurende de leg richting Gibraltar weten Bouwe en Simeon zich met hun teams toch in de voorhoede te plaatsen. Helaas treft het noodlot Team Brunel door een schildpad en andere rommel aan hun roer. Hierdoor verliezen ze de aansluiting bij de kopgroep. Team Brunel krijgt ook niet meer de kans om dit recht te zetten en eindigt de eerste leg als 6e. Met Turn the tide on Plastic varen ze een spannende eindsprint naar de finish in Lissabon. Met Team AkzoNobel van Simeon gaat het beter en zij zeilen als tweede door de straat van Gibraltar. Maar ook voor zijn team is het moeilijk de 2e plaats vast te houden. Team Vestas 11th Hour Racing pakt de overwinning en zeilt al snel weg van de achtervolgers. Het Spaanse team Mapfre is ook niet te stoppen en pakt de 2e plek. Maar om de 3e en 4e plek blijft het tot 10 nM voor de finish nog ongekend spannend. Dongfeng Raceteam met de Nederlandse zeilster Carolijn Brouwer weet nipt te winnen van Team AkzoNobel en zelfs Team Sun Hung Kai / Scallywag lijkt bijna nog een bizarre strijd aan te gaan om de 4e plek. Ondanks de bizarre ontwikkeling in de voorbereiding weet Team AkzoNobel van Simeon Tienpont door een enorme inzet van het team met een tekort van één zeiler ten opzichte van de andere teams toch op een zeer respectabele 4e plaats te finishen in Lissabon.

Voor deze aftrap in Alicante bedanken we onze fans voor hun support, natuurlijk alle kleine en grote supporters van de crowdfundactie, Aad voor het beschikbaar stellen van zijn boot bij de start en Henry Lloyd voor de kledingsponsoring.

Willem Jan Landman

Reacties

Reacties